Mariah Mansvelt Beck was erg verbaasd toen ze op advies van een specialist op zoek ging naar tampons en maandverband van biologisch katoen. Niet alleen omdat ze deze producten alleen in ecosupermarkten en drogisten kon vinden. Maar ook omdat op de producten die ze altijd gebruikt had helemaal geen ingrediënten stonden. “Europese regelgeving heeft ons verplicht om op alle verzorgingsproducten te vermelden wat er in zit. Maar op een doosje tampons staat niets. Dat is toch vreemd?”.

Europese regelgeving heeft ons verplicht om op alle verzorgingsproducten te vermelden wat er in zit. Op een doosje tampons staat niets.
Mariah Mansvelt Beck, oprichter Yoni

Als ze na een stuk omfietsen voor haar tampons aan de keukentafel van vriendin Wendelien Hebly belandt, merkt ze dat zij zich ook niet bewust is van de ingrediënten van de producten die ze gebruikt tijdens haar ongesteldheid. “We vonden dat iedere vrouw dit moest weten. Pas als je goed geïnformeerd bent, kan je ernaar handelen. En nu wij het wisten, vonden we dat we de kennis moesten delen.”

yoni
Mariah Mansvelt Beck en Wendelien Hebly

Biokatoen en bioplastic

Samen met Hebly besloot ze Yoni op te richten. Aan die keukentafel ontstonden eigenlijk al meteen de belangrijkste contouren van hun onderneming. Ze wilden een bedrijf beginnen en geen lobbyorganisatie, omdat ze geloven in de positieve impact die bedrijven kunnen maken en ze vrouwen echt een alternatief willen bieden. Daarvoor moesten de biologische producten in de schappen van de reguliere supermarkt en drogist terechtkomen.

Op hun verpakkingen geeft Yoni zich bloot en vermelden ze waar hun producten van gemaakt zijn. Namelijk van uitsluitend gecertificeerd biologisch en afbreekbaar katoen. De losse verpakkingen en achterkant van het maandverband en de inlegkruisjes zijn gemaakt van bioplastic. De producten zijn gecertificeerd door de SOIL Association volgens de Global Organic Cotton Standard (GOTS). Dit betekent onder andere dat het katoen bij biologische boeren vandaan komt die ook voldoen aan sociale criteria zoals een veilige werkomgeving en eerlijk loon.

PROJECT CV

YONI

Mariah Mansvelt Beck ontdekte in 2011 dat ze een voorstadium van baarmoederhalskanker had. Het werd een periode waarin ze meer ging nadenken over hoe ze voor haar lichaam zorgt. Een specialist gaf haar het advies om biologische tampons te gaan gebruiken om irritatie te voorkomen. Toen ze samen met vriendin Wendelien Hebly zag hoe weinig er over deze producten bekend was – én dat meer vrouwen geen idee hebben van wat ze gebruiken tijdens hun ongesteldheid – was dat het begin van Yoni. Een onderneming die biologische tampons, maandverband en inlegkruisjes op de schappen van reguliere supermarkt en drogist wil krijgen. Mansvelt Beck: “Ik onderneem vanuit dit persoonlijke verhaal, het is mijn drijfveer en een belangrijk onderdeel van mijn missie.”

Tekst loopt door onder de video (let op: video is Engels gesproken)

Wil je deze video zien?

Wil je deze video zien?

Cookies zijn nodig om deze video te tonen. Lees er meer over in onze Privacyverklaring

Etos en Albert Heijn

Mansvelt Beck: “Er is nog niet zoveel bekend over wat de impact is van bijvoorbeeld het gebruik van synthetische tampons en maandverband op de gezondheid van vrouwen. Op dit moment wordt er in de Verenigde Staten gelobbyd om meer onafhankelijk en lange termijn-onderzoek naar het effect van deze producten.”

Vorig jaar stond het bedrijf Yoni op de eerste plaats van de MKB Innovatie Top 100. Niet omdat het product innovatief is, maar wel omdat ze het op de schappen van onder andere de Etos en de Albert Heijn hebben gekregen. En met hun campagnes een heel ander dialoog op gang hebben gebracht.

We willen het taboe over ongesteldheid en de vagina doorbreken

Om dat gesprek te kunnen voeren, moest er eerst iets in veranderen aan de manier waarop we elkaar aanspreken. “Ongesteld zijn wordt vaak gemedicaliseerd. Maar je bent niet ziek, het is juist volkomen gezond om te menstrueren. In reclames gebruiken ze een nogal klinische beeldtaal. Je ziet een vrouw in een witte legging, en maandverband met blauwe vloeistof. Het blijft heel steriel.”

yonistill
Met The Cycle Series wil Yoni anderen inspireren om iets te doen om het taboe rondom ongesteldheid en vagina’s te doorbreken.

Kleurrijke campagnes

De reclamecampagnes van Yoni zijn juist uitgesproken kleurrijk. Er zit humor in hoe ze met hun producten en het vrouwelijk lichaam om gaan. Mansvelt Beck: “De beelden moeten uitnodigend zijn om over in gesprek te gaan. Er zit ook iets educatiefs in.”

Zo maakten ze bijvoorbeeld een serie video’s over de menstruatiecyclus met een popcornmachine die de eisprong verbeeldt en een visualisatie van bloody heavy days. “Wij zijn een merk en kunnen niet de voorlichting op scholen voor onze rekening nemen. Maar we hopen op deze manier wel anderen te inspireren om iets met het onderwerp te gaan doen. We willen het taboe over ongesteldheid en de vagina doorbreken.”

Taboe

Het woord taboe komt uit een Polynesische taal waar het letterlijk menstruatie betekent. In veel religies is het onrein om ongesteld te zijn. Toen in het Britse Lagerhuis gedebatteerd werd over het afschaffen van de btw op sanitaire producten, waren er parlementsleden die het woord tampon niet durfde te noemen.

En om het nog wat dichter bij huis te brengen: in Nederland heeft 19 procent van de meisjes voor hun eerste ongesteldheid nog nooit informatie gehad over ongesteld zijn. “Kan je je voorstellen hoe geschokt die meisjes zijn? Wij willen dit veranderen. En maken het gesprek over menstruatie onderdeel van onze missie.”

Bewuste keuze

Wanneer de missie van Yoni geslaagd is? Als de industrie verandert en dus de ingrediënten op de verpakkingen gaat vermelden. Mansvelt Beck: “Dit klinkt heel haalbaar. Maar het lijkt voorlopig niet te gaan gebeuren. Sowieso is het bijna niet voor te stellen hoe weinig innovatie er de afgelopen veertig jaar geweest is.

change

Daar lijkt nu wel verandering in te komen. Toen Wendelien en ik vier jaar geleden research gingen doen was er online nog niets te vinden over biotampons. Dat is inmiddels wel anders. Ook zijn er allerlei alternatieven zoals de menstruatiecup en period panties. We vinden dat een fijne ontwikkeling. Zo heb je als vrouw echt een keuze in hoe je voor jezelf zorgt tijdens je ongesteldheid.”

BUY THE CHANGE

MET GELD KUN JE DE WERELD VERANDEREN

Yoni is één van de ondernemingen die meedoet met Buy the Change. Een nieuw platform van Triodos Bank dat duurzame ondernemers en bewuste consumenten met elkaar verbindt.

Doe je mee? Of wil je weten bij welke andere ondernemers je de verandering kunt kopen? Ga naar buythechange.nl

Tekst: Daphne Rieken
Fotografie: Yoni