Charlie + Mary bestaat uit het duo Charlotte van Waes en Marieke Vinck. Twee jonge ondernemers die samen op de Fashion Academy zaten, maar eenmaal werkzaam in de mode-industrie, écht iets misten. Waar is het verhaal achter de kleding? Dat wordt nergens verteld. En nog steeds veel te weinig, stellen de twee.

conceptstore-blog
Charlie + Mary is een ‘conceptstore’. Je kunt er niet alleen duurzame en eerlijke kleding kopen, maar ook planten, tassen en andere producten die in hun concept passen.

Marieke: “We gingen mode studeren omdat we mode heel leuk vinden. Dan leer je over de achtergrond. Maar toen we gingen werken, kwamen we erachter dat de modewereld helemaal niet zo inspirerend is. Kopiëren, snelle levertijden, lage prijzen…we misten het verhaal achter het kledingstuk.”

Charlie + Mary is een ‘conceptstore’. Charlotte en Marieke begonnen hier acht jaar geleden een winkel waar niet alleen het product centraal staat, maar ook de levensstijl van de klant.

In hun winkel in de Amsterdamse Pijp zie je dat aan de manier waarop kledingstukken worden tentoongesteld en hoe producten als de chocoladerepen van Tony Chocolonely en duurzame modeboeken tussen de kleding zijn opgesteld. Aan de muur hangt kunst van lokale kunstenaars die ook te koop is. Een winkel waar je de tijd kunt nemen om de kledingstukken te bekijken en alles kunt vragen over waar de kleding vandaan komt.

De impuls kwam uit jullie liefde voor mode. Moet kleding volgens jullie hip zijn?

Charlotte: “Nee, maar mode moet wel meer over het verhaal gaan. En we moeten meer respect hebben voor een kledingstuk. Er hebben mensen aan gewerkt. Het is geen wegwerpproduct, maar een resultaat van vakmanschap. Elk kledingstuk heeft een hele lange keten afgelegd. Dat zijn mensen vergeten en wij willen dit verhaal weer vertellen.”

CHARLIE+MARY
PROJECT C.V.
Charlotte van Waes en Marieke Vinck openden in 2009 Charlie + Mary, een duurzame modewinkel in de Amsterdamse Pijp. Een jaar later richtten ze onder dezelfde naam een modeagentschap op. Hiervoor distribueren ze tien duurzame modemerken in de Benelux. Triodos Bank financiert Charlie + Mary. WWW.CHARLIEMARY.COM

Sinds het ontstaan van Charlie + Mary is er veel veranderd. De ramp op Rhana Plaza in Bangladesh in 2013 was misschien wel de grootste eyeopener voor consumenten. Er zijn sindsdien veel initiatieven tot stand gekomen om de arbeidsomstandigheden te verbeteren in de kledingindustrie.

Kunnen jullie vertellen wat er voor jullie zelf veranderd is sinds jullie Charlie + Mary in 2009 oprichtten?

Marieke: “Consumenten zijn meer op zoek naar eerlijk en duurzaam. Toen we begonnen, wilden we niet te veel communiceren over fairtrade. Mensen stopten het dan te snel in een hokje. Niet hip genoeg bijvoorbeeld. Dat was toen een goede zet. Maar nu zitten er in deze straat alleen maar conceptstores. Sinds anderhalf jaar onderscheiden we ons niet meer als die ene modewinkel in de Gerard Doustraat.

“Daarom verfden we onze gevel groen”, zegt Charlotte. “We kwamen er achter dat duurzaam wel een unique selling point voor ons was geworden.”

charlie mary
Charlotte en Marieke voor hun winkel in de Gerard Doustraat.

Wordt duurzame en eerlijke kleding steeds normaler?

Marieke: “Ja dat zouden we graag willen. We zijn nog steeds pioniers, maar misschien iets minder dan 8 jaar geleden. Ons hoofddoel is dat mensen het verhaal achter mode weer leuk en interessant gaan vinden. Je merkt dat er heel veel duurzame conceptstores zijn in Amsterdam. In die zin is Nederland pioniersland.

Maar aan de andere kant is de macht van de grote andere spelers nog groot. We kunnen heel veel doen, maar de consument moet er naar handelen. Die bepaalt met zijn portemonnee. Er gebeurt steeds meer, maar als kleine speler in de markt duurt het langer om grote stappen te zetten.

De voorlopers die echt met mode of met duurzaamheid bezig zijn, hebben we al bereikt. We zien het als een missie om het gat tussen de voorlopers en de groep consumenten die de stap naar duurzame mode nog moeten maken te dichten.

Hoe willen jullie dat doen?

Marieke: “We zijn meer dan een winkel, we zijn ook een platform. We organiseren events zoals True Fashion Talks, filmvertoningen of modeshows waarin we ons verhaal vertellen. En omdat we ook een modeagentschap zijn, kennen we de merken heel goed. Als je bij ons shopt krijg je echt het hele verhaal te horen.

Wij proberen zoveel mogelijk verkopers te vinden voor de labels die we beheren via het agentschap. Daarnaast doen we de pr voor deze merken, zo zorgen we er bijvoorbeeld voor dat de kleding in de bladen komt. Hiermee vergroten we het bereik van duurzame mode buiten onze winkels. “We willen niet horen dat mensen duurzame merken willen kopen, maar het niet kunnen vinden.”

BUY THE CHANGE
MET GELD KUN JE DE WERELD VERANDEREN
Niemand kan in zijn eentje de wereld veranderen, maar iedereen wel zichzelf. Wat jij met je euro doet – en wat niet – maakt een groot verschil. Je kunt beleggen in verandering, ervoor sparen, het weggeven en je kunt verandering kopen. Iets wat we dagelijks doen met ons geld. Er ligt een grote kans om met zijn allen positieve verandering te versnellen. Daarom zijn we met Buy the Change gestart. Een platform waarbij we mensen duurzamer te leven en te kopen.

De keten van een kledingstuk is lang en ingewikkeld, hoe krijg je daar grip op?

Marieke: “De modeketen is lang en moeilijk te controleren. Van de meeste merken waar we mee werken kennen we de oprichters en op een eerlijke en duurzame manier zaken doen zit in hun DNA. Studio JUX heeft bijvoorbeeld een eigen fabriek in Nepal en zijn zelf regelmatig in hun fabriek te vinden. De wat grotere merken  werken met certificeringen, dan kijken we per keurmerk of we het goed genoeg vinden. Waar wij naar kijken als we labels selecteren is of ze eerlijk, duurzaam en innovatief zijn.”

etalage-blog-300x238
Charlie +Mary verkoopt kleding van labels die eerlijke en duurzame mode maken zoals People Tree, Studio Jux en Toms.

Op dit moment plannen Marieke en Charlotte een reis naar Nepal en India om fabrieken te bezoeken van merken waar ze mee werken. “Dat doen we lang niet altijd zelf, maar het is goed om soms te doen omdat wij de verhalen willen vertellen. We willen zelf zien waar we het voor doen”, zegt Marieke.

Wat willen jullie nog bereiken?

Charlotte: “We willen onze mode zo toegankelijk mogelijk maken. Iedereen moet binnen een bepaalde straal duurzame mode kunnen kopen. Op een gegeven moment hebben we dan geen normale fashion meer nodig.”

Marieke: “We willen graag dé plek zijn voor innovatieve ideeën over hoe de kledingindustrie nu echt kan veranderen. Dat willen we gaan doen door het creëren van een toegankelijke plek met helpdesk. Dan kan iedereen met bij ons terecht voor vragen en verhalen over duurzame mode.”

> Bekijk op Mijn Geld Gaat Goed welke ondernemers Triodos Bank nog meer financiert op het gebied van eerlijke kleding

> Met deze 6 tips ‘shop’ je eerlijk en duurzaam

> Lees meer verhalen over duurzame mode

Tekst: Joset van der Hoeven