Welke beslissingen waren bepalend voor je ontwikkeling als kunstenaar en ondernemer?

“Terugkijkend zijn er twee of drie belangrijke momenten geweest die mijn werk echt gevormd hebben. De meest heldere herinnering heb ik aan de eerste keer dat ik een vilten nomadentent zag in het TextielMuseum in Tilburg. Dat materiaal maakte zoveel impact dat ik besloot mijn baan op te zeggen en zelf stoffen te gaan ontwerpen.

Ik ben begonnen met verschillende toepassingen van het materiaal, vervolgens heb ik me tien jaar gewijd aan de grondstoffen. Op mijn boerderij in Spannum verbouwen we alles zelf en ontwikkelde ik de recepturen voor het natuurlijk kleuren van wol met bijvoorbeeld de schillen van uien, takjes en bloesems van de vlierbes en de bloemen van kamille.
 

Portret Claudy Jongstra

PROJECT CV
CLAUDY JONGSTRA
De kunst van Claudy Jongstra vraagt om aangeraakt te worden. Het materiaal is grof en met veel textuur of dun en zacht als zijde. Ze kleurt de wol met producten die door partner Claudia Busson worden verbouwd op landgoed de Kreake. Jongstra’s werk geniet internationale bekendheid en maakt deel uit van de collecties van het Stedelijk Museum, het Victoria & Albert Museum London en het San Francisco Museum of Modern Art. WWW.CLAUDYJONGSTRA.COM

Inmiddels sta ik aan het begin van een nieuwe fase: met het project ‘Farm of the World’ wil ik lokale drop outs uit de omgeving betrekken bij mijn werk. Zij werken vier seizoenen mee op ons bio-dynamische landgoed. Zo maken ze de hele kringloop mee. Door in de tuin, in de keuken en het atelier samen te werken met het internationale team hoop ik dat ze ontdekken waar hun talenten liggen. En zo de schoonheid in de natuur, zichzelf en elkaar ontdekken.”

Je werkte met architecten, modeontwerpers, en verschillende musea. Wat is volgens jou belangrijker: goed ondernemerschap of goed kunstenaarschap?

“Ik probeer alles met dezelfde aandacht te doen. In Farm of the World zal ik bijvoorbeeld veel bezig zijn met eten. Net als in mijn werk en mijn ondernemerschap gebruik ik dan hetzelfde idioom: duurzaam, lokaal, met aandacht bereid en vooral esthetisch. Een gevoel van schoonheid kan je ook ervaren als je een tafel dekt of een bord opmaakt. Voor mij bestaat er niet echt een onderscheid tussen de verschillende dingen die ik doe, in alles probeer ik me volgens dezelfde grondwaarden uit te drukken.”

Maar wat betekent cultureel ondernemerschap dan voor jou?

“In het cultureel ondernemerschap zit het verdienmodel op een heel andere laag. Als je kijkt naar hoe ik mijn kleuren ontwikkeld heb, dan is daar veel tijd in gaan zitten. Dit kan niet op een efficiënte manier. Maar het resultaat is zó mooi. Deze kleuren hebben een enorme rijkdom. Je zet eigenlijk verschillende valuta tegenover elkaar: efficiëntie versus schoonheid.”

Kunstwerk in hal
Een werk van Claudy Jongstra.

Is het lastig om deze valuta en dus de waarde van je werk uit te leggen aan opdrachtgevers?

“Ik probeer dit niet altijd zelf te doen, maar mijn werk te laten spreken. Ik maak gebruik van allerlei traditionele ambachten en planten en kruiden die bijna nergens meer groeien. Veel kennis is al verloren gegaan. Daar gaat het werk over. Hoe gaan we met de wereld om. Waar sta je nu? En hoe ziet de toekomst eruit?

Dat zijn de vragen die ik op wil roepen. En er zijn steeds meer opdrachtgevers die dit ook belangrijk vinden. Dan spreek je elkaars taal en hoef je niet meer alles heel specifiek te duiden.”

Wat zou je andere ondernemers mee willen geven?

“Blijf dicht bij het verhaal dat je wilt vertellen. Uiteindelijk zit daar de ‘waarde’ van je werk.”

Meer weten over kunst- en cultuurprojecten die Triodos Bank en Triodos Cultuurfonds financieren? Kijk op Mijn Geld Gaat Goed.

Tekst: Daphne Rieken
Fotografie: Pieter van den Boogert