Ergens in het zuiden van Duitsland, aan de voet van een alp, ligt het kleine dorpje Bad Boll. Daar vind je een grote tuin waar meer dan honderdvijftig verschillende plantensoorten groeien. Bingelkruid, akkerpaardenstaart, goudsbloem, hop, toverhazelaar – je kunt het zo gek niet bedenken of het staat er. De biologisch-dynamisch geteelde planten worden gebruikt voor de producten van Dr. Hauschka Cosmetica.

León Meintjens, CEO van Dr. Hauschka Benelux, kan zich zijn eerste keer in de tuin nog goed herinneren: “Het was juni, alles stond in bloei, bijen vlogen af en aan, het rook er kruidig. Een paradijs. Daar, tussen al die heilzame planten, werd duidelijk hoe rijk en krachtig de natuur is en hoeveel we eruit kunnen putten als we goed voor de aarde zorgen.”

Op welke manier put Dr. Hauschka uit de natuur?

“Al onze producten zijn 100% natuurlijk. Dat betekent dat we zoveel mogelijk werken met grondstoffen uit de biologische landbouw. We voegen nooit siliconen, synthetische conserveringsmiddelen of geur- en kleurstoffen toe aan onze producten. Wel gebruiken we extracten van die geneeskrachtige planten uit onze eigen tuin. Dat levert producten op die de natuurlijke functies van de huid stimuleren en ondersteunen, in plaats van overnemen of zelfs onderdrukken.”

Project C.V.

Dr. Hauschka

De Oostenrijkse dokter en chemicus Rudolf Hauschka (1891 – 1969) ontwikkelde een manier om natuurlijke geneesmiddelen zonder alcohol te produceren. Daaruit ontstonden de producten van Dr. Hauschka, die in 1967 op de markt kwamen en inmiddels wereldwijd verkrijgbaar zijn.

Een aantal producten van Dr. Hauschka

Wat krijgt de natuur daarvoor terug?

“We gebruiken dus geen chemicaliën en dat scheelt al enorm voor het milieu. Daarnaast is onze hele productiesysteem zo duurzaam mogelijk opgezet. Zo vangen we bijvoorbeeld regenwater op, maken we onze eigen compost, doen we aan warmteterugwinning, gebruiken we gecertificeerde groene stroom en maken we ons verpakkingsmateriaal recyclebaar. Vanzelfsprekend worden onze producten nooit op dieren getest.

De controle op onze productieketens is optimaal, we weten heel goed hoe en door wie elk product gemaakt wordt. Sommige ingrediënten kunnen we niet uit onze eigen tuin halen. Daarom werken we samen met boeren over de hele wereld. We gaan het liefst lange termijn contracten met ze aan. Zo kunnen we samen écht iets opbouwen en weten de boeren dat ze op ons kunnen rekenen. Een mooi voorbeeld: in Afghanistan zijn er nu zevenhonderd boeren die niet langer opium telen maar rozen, voor de productie van onze etherische rozenolie.

Tussen al die heilzame planten werd duidelijk hoe rijk en krachtig de natuur is

Mens en milieu: check. Maar hoe goed zijn jullie producten voor de huid?

“We hebben een vrij unieke visie op de huid. Rebels zou ik haast willen zeggen. In tegenstelling tot vrijwel elk ander cosmeticamerk gaan wij uit van het natuurlijke herstellingsvermogen van de huid. Die verzorgt en vernieuwt zichzelf; cosmetica kan dat niet overnemen. Daarom verkopen wij alleen producten die de eigen kracht van de huid ondersteunen. Het volgen van het natuurlijke dag- en nachtritme is daar essentieel voor. Een voorbeeld: vetvrije nachtverzorging. Als je gaat slapen komt je tot rust, je lichaam herstelt. De huid moet dan vrij kunnen ademen maar dat gaat moeilijk onder een vette laag. Toch blijven cosmeticamerken maar vette nachtcrèmes promoten, want die verkopen nou eenmaal goed. Wij doen daar niet aan mee.”

Hoe kijken jullie aan tegen het soms dwingende schoonheidsideaal voor vrouwen?

“Wij hangen een ander schoonheidsideaal aan dan dat wat in de media vaak wordt gepropageerd. Het gaat ons niet om het hebben een perfect uiterlijk maar om het houden van en zorgen voor jezelf met imperfecties en al. Balans tussen innerlijke en uiterlijke schoonheid is essentieel: wie zich goed voelt, straalt dat ook uit. We maken trouwens geen onderscheid tussen mannen en vrouwen met aparte lijnen; iederéén heeft een huid die verzorgd moet worden. Ikzelf kan niet zonder de citroenmelisse dagcrème die heel prettig is voor mijn soms wat droge huid. En, niet onbelangrijk: de frisse geur ervan is heerlijk.”

León Meintjens, CEO bij Dr. Hauschka Cosmetica

Wat wil Dr. Hauschka bereiken?

“Hoe zoetsappig het misschien ook klinkt; ons allerhoogste doel is het mooier maken van de wereld. Door zo bewust en duurzaam mogelijk te werk te gaan dragen wij uit dat hoewel je beautyproducten vooral voor jezelf koopt, je de wereld om je heen niet moet vergeten. Die boodschap komt aan bij mensen die het belangrijk vinden cosmetica te gebruiken die niet schadelijk is voor je huid maar ook niet voor het milieu. Ze begrijpen dat je daarvoor ook iets meer betaalt maar verwachten dan ook dat het product doet wat wij beloven. Geen compromissen. Geweldig, vind ik, zulke veeleisende consumenten. Ze zijn vaak kritischer dan de industrie zelf. Ook daar ligt voor ons nog een missie: we willen de hele cosmetica-industrie uiteindelijk mee krijgen in duurzaam denken.”

En jij persoonlijk? Heb je een missie, een drijfveer?

“Het leukste is misschien wel dat ik niet meer stuk kan bij mijn dochter sinds ik bij Dr. Hauschka werk, haha. Maar even serieus: buiten, tussen het groen, voel ik me op mijn best. Ik woon in een natuurgebied, maak elke dag een lange wandeling met de hond en ga vaak hardlopen in het bos. De natuur geeft me zowel energie als rust en dat is voor mij van onschatbare waarde.

Balans tussen innerlijke en uiterlijke schoonheid is essentieel: wie zich goed voelt, straalt dat ook uit

Daarom vind ik het geweldig dat ik een baan heb waarin ik ook wat kan terugdoen. Elke dag opnieuw kies ik voor de natuur, voor onze prachtige wereld en daarmee uiteindelijk dus ook voor mezelf. Ik hoop dat ik mensen kan aansporen hetzelfde te doen door ze bewust te maken van de impact die cosmetica heeft op je huid, het milieu en de maatschappij. Door voor natuurcosmetica als die van Dr. Hauschka te kiezen zorg je ervoor dat die impact een positieve is.”

Fotografie: Dr. Hauschka