Inmiddels is Jochem Hes vier kinderen rijk. Zes jaar geleden werd zijn eerste geboren en die van zijn vriend Sjoerd Trompetter ook. Ze kwamen ze erachter dat ze met reguliere babyproducten aardolie, ‘chemische troep’ en parfum op de billetjes van hun pasgeboren kinderen smeerden. Dat stond hen tegen. En terwijl de wereld van jonge ouders toch bestaat uit sterke merken voor kinderwagens, draagzakken en borstkolven, konden ze een goed en betrouwbaar merk met verzorgingsproducten voor baby’s nauwelijks vinden.
Daarom besloten ze het zelf anders te doen en bedachten Naïf. Het doel: om als jonge ouders, naïef de winkel in te kunnen ‘zonder angst dat je iets koopt wat je eigenlijk niet op de huid van je baby wil smeren’. Dat betekent dat Naïf niet alleen producten maakt die goed voor de huid en goed voor de natuur zijn (waarover later meer), maar ook de hele keten van huidverzorging wil bewegen om haar voorbeeld te volgen.
Plastic-vrije wipes
Jochem: “De wereld van mode en ook die van voeding zijn al aan het verduurzamen. Vegan eten is inmiddels bijvoorbeeld heel gewoon. Maar de wereld van verzorging staat nog aan het begin. Daarom kunnen we daar veel bereiken op het gebied van duurzaamheid en transparantie.” En dat doen ze dan ook.
Inmiddels is de lijn van Naïf ook uitgebreid naar verzorging voor volwassenen. Naïf verkoopt bijvoorbeeld ook shampoo en zonnebrandcrème. Dat die uitbreiding belangrijk is, kan Jochem zelf zien als hij aan het eind van een zonnige dag vanuit het raam van het kantoor van Naïf in Scheveningen over de zee uitkijkt. “Er ligt dan een olieglans op het water. Dat komt allemaal van zonnebrandcrème.” De zonnebrandcrème van Naïf heeft dan ook geen chemische filters van Uv-straling, maar natuurlijke op basis van mineralen.
Project CV: Naif
Huidverzorgingsmerk Naïf werd zes jaar geleden opgericht door Jochem Hes en Sjoerd Trompetter, toen beiden net vader. Het merk begon met babyverzorgingsproducten. Inmiddels werken er 15 mensen op het kantoor van Naïf in Scheveningen produceert met merk natuurlijke en duurzame huidverzorgingsproducten voor vrouwen, baby’s en kinderen. En vooruit, soms ook voor mannen.
“Zo zijn we steeds op zoek naar een product binnen de verzorgingswereld dat we kunnen verduurzamen en aanbieden op basis van natuurlijke ingrediënten,” vertelt Jochem. “Hoe langer we in deze business zitten, hoe meer we ons verbazen over wat er in reguliere producten zit. Zo kwamen we er een half jaar geleden achter dat snoetenpoetsers en vochtig toiletpapier voor 80% uit plastic bestaan. Over twee weken lanceren we plastic-vrije wipes.” En niet alleen de wipes, ook de tubes van Naïf zijn vrij van plastic, ze zijn gemaakt van rietsuiker.
In Indonesië
Omdat het zo’n klein bedrijf is, kan Naïf bovendien snel schakelen en inspelen op kansen. “Zo komen we elk jaar wel met een of meerdere nieuwe producten. Door de financiering van Triodos Bank en andere investeerders kunnen we dat ook mogelijk maken.”
Het team in Scheveningen van ongeveer 15 mensen zet er flink de schouders onder. Met succes. Naïf groeit heel hard. Het merk verkoopt niet alleen in Nederland, maar ligt in twaalf landen, zoals in België, Frankrijk, Duitsland en Italië, en zelfs Indonesië in de schappen.
Hoe verklaart Jochem dit succes? Lachend: “Het is natuurlijk een leuk verhaal, van twee jonge vaders, die de markt van baby- en andere verzorgingsproducten willen veranderen. We proberen dat op een aansprekende manier te doen.” Ook werkt Naïf samen met hotels, KWF, de Plastic Soup Foundation, kinderdagverblijven en ziekenhuizen.
Zelfgemaakte deodorant
Ondertussen heeft Naïf nóg een grote ambitie, namelijk om de B Corp certificering te halen. Het betekent dat het bedrijf niet alleen duurzaam is, maar ook sociaal, inclusief en op andere manieren goed voor de samenleving. Jochem: “Je hoort dan bij een aantal bedrijven die gezamenlijk de wereld beter willen maken, maar in de breedste zin van het woord.” Die certificering behalen is nog een hele toer. Er zijn een aantal richtlijnen waarop je moet scoren via een puntensysteem. Als je ze als bedrijf hebt behaald, moet je ze nog bewijzen, ofwel valideren.
Naïf is al een heel eind op de goede weg: “We eten geen vlees op kantoor, hebben met kerst allemaal een regenjas gekregen gemaakt van lege flessen om zo het fietsen te stimuleren,” vertelt Jochem. Wat helpt is dat er veel jonge vrouwen op kantoor werken die veel bewuster en duurzamer zijn dan wij vroeger. “Ze zijn vegetariër, maken hun eigen deodorant. Heel goed om die in ons bedrijf te hebben. Ze laten ons zien wat er bij onze doelgroep leeft.”
Fotografie: Naïf
Bedankt voor je reactie!
Bevestig je reactie door op de link in je e-mail te klikken.