Meer dan twintig jaar geleden haalden Dmitri Peters en Jelle Schmidt, oprichters van JetDrinks, een populair Amerikaans smoothiemerk naar Nederland. Daar werd de smoothie verkocht als gezonde keuze, maar eenmaal in Nederland bleek het drankje veel toegevoegde suikers te bevatten en helemaal niet zo gezond te zijn. Dmitri: “We zijn ons toen gaan verdiepen in de voedingsindustrie. Wat doet zo’n product met allerlei toevoegingen met je? Nu is dat bekender, maar destijds nog niet. Heel wat onderzoeken, seminars en documentaires verder waren onze ogen geopend. Dit soort producten zijn mede verantwoordelijk voor het overgewicht in Amerika, en dat probleem waait over naar Europa. Daar moest iets aan gedaan worden, vonden wij. Op basis van die Amerikaanse smoothie ontwikkelden we een eigen product, maar dan zonder toegevoegde suikers en wél gezond. Dat werd het startpunt van ons bedrijf.

Dmitri Peters, een van de oprichters van JetDrinks
Dmitri Peters, een van de oprichters van JetDrinks

Biologisch en veganistisch, minder suiker

Het productaanbod van JetDrinks ontwikkelde zich eerst op het gebied dranken met minder of geen suiker. Daarna voegden ze ook biologische en veganistische producten toe. Het bedrijf fungeert als importeur en groothandel voor horeca, winkels en supermarkten. “Naast die twee rollen zijn we ook merkeigenaar, we ontwikkelen namelijk ook onze eigen dranken,” voegt Dmitri toe. Een onorthodoxe mix, maar wel eentje die werkt. Bekende merken uit het assortiment zijn bijvoorbeeld de biologische Clipper thee en het kleurrijke BOS ijsthee. Na het succes met dranken voegde JetDrinks ook biologische, gezonde en lekkere snacks toe aan het assortiment. Van alternatieven voor chips en notenrepen tot de biologische ijsjes van Nice.

Impact maken als drijfveer

Petra Spaargaren, Senior Investment Manager bij Triodos Investment Management, ontmoette Dmitri tijdens de Biokennisweek in Brabant. Ze vertelt: “Ik hoorde hoe veelzijdig het bedrijf is, en wat voor mooie merken JetDrinks in het productaanbod heeft. Er was meteen het gevoel dat we wilden samenwerken om het bedrijf verder te brengen. Die klik is belangrijk omdat Triodos Food Transition Europe Fund een zogenoemde ‘actieve investeerder’ is. Dat houdt in dat we niet alleen geld investeren, maar ook plaatsnemen in het bestuur van de onderneming. Aan de manier waarop ze communiceren en de prioriteiten stellen binnen het bedrijf, merken we dat impact maken echt hun drijfveer is.”

Petra Spaargaren, Senior investment manager bij Triodos
Petra Spaargaren, Senior investment manager bij Triodos

Dmitri licht toe: “We zijn ons bedrijf gestart om betere alternatieven te bieden voor de suikerhoudende (fris)dranken, aan mensen die daarvoor openstaan. Bewuste keuzes mogelijk maken, zonder belerend te doen.” Ook op andere vlakken houdt het bedrijf rekening met duurzaamheid. Dmitri: “Afval is daar een groot onderdeel van. Hoe richten we de logistiek zo efficiënt mogelijk in, hoe overtuig je mensen van het kopen van een grootverpakking, wat is de ideale verpakking voor een drankje? Ook zorgen we voor een kleinere footprint door internationale merken lokaal te produceren.”

Naast de reguliere bedrijfsvoering is JetDrinks een samenwerking gestart met de Made Blue Foundation, een stichting die zich inzet voor schoon drinkwater in ontwikkelingslanden. Made Blue, voorvechter van herbruikbare waterflessen, merkte dat er toch nog best veel situaties waar het praktisch of economisch niet haalbaar is om zelf flessen te vullen. Ze misten een kans om te werken aan hun missie: schoon drinkwater voor iedereen. Samen met JetDrinks ontwikkelden ze een mooie fles, waarbij de consument per gekochte fles 100 liter water doneert aan een Made Blue-waterproject naar keuze. “Het project is complementair aan het geldbedrag dat we jaarlijks doneren. Met dit project gaan groeien en goed doen hand in hand.”

Combinatie van portfolio en sterk team

Samen met de impact die het bedrijf maakt is een financieel rendement natuurlijk ook belangrijk. Petra: “JetDrinks is een snelgroeiend bedrijf. In de Nederlandse horeca heeft JetDrinks al een sterke positie, maar in België en in winkels en supermarkten is nog veel groei mogelijk. In het team zien we een mooie wisselwerking tussen de kennis en jarenlange ervaring van de oprichters en enthousiaste professionals die gedreven zijn om van JetDrinks een succes te maken. Door de combinatie van de mooie merken en het sterke team geloven wij dat zij hun potentie gaan waarmaken.”

Een bijkomend voordeel voor Triodos Food Transition Europe Fund is het feit dat JetDrinks complementair is aan onze investeringsportefeuile, dat bestaat uit bedrijven uit alle stappen van de voedselketen. Van de boer tot aan de consument. Petra: “Als impactinvesteerder zijn we ook een netwerk en stimuleren we onderlinge samenwerking tussen de bedrijven.

Samen sterker tegen de gevestigde orde

Op de vraag wat voor soort klant JetDrinks heeft, antwoordt Dmitri: “Bedrijven en horecagelegenheden die bezig zijn met de toekomst, en zich willen onderscheiden op basis van assortiment. Zij nemen geen genoegen met het standaard pakket dat de grote voedingsgiganten aanbieden, maar willen goede dranken en snacks van hoge kwaliteit. Daar helpen we bij. We houden internationale trends in de gaten en doen suggesties die anders zijn dan wat grote merken kunnen bieden. Denk aan kokoswater, kombucha of drankjes met CBD (cannabidiolerin. We doen dat voor bekende horecaketens als Bagels & Beans maar ook voor een ondernemer met een biologisch georiënteerd strandpaviljoen. Wat ze met elkaar gemeen hebben? Het zijn allemaal bedrijven die een stap voorwaarts willen zetten.”

Petra ziet een uniek pluspunt in de manier waarop JetDrinks werkt. “Grote multinationals die de bekende frisdrankmerken verkopen staan ontzettend sterk in de foodsector. Als kleine drankproducent is het lastig om tussen de gevestigde orde met jarenlange relaties te komen. JetDrinks bundelt de krachten van kleine merken en opereert dankzij hun ervaring en netwerk als verlengstuk van die ondernemingen. Dat zorgt voor een grotere kans van slagen bij het uitdagen van grote bedrijven en het teweeg brengen van positieve vernieuwing in assortimenten.”

Impact vergroten door groei

Toch ligt er een uitdaging op loer. Zo heeft de stijging van grondstofprijzen ook invloed op de prijzen in het assortiment van JetDrinks. Dmitri: “We proberen de prijzen zo laag mogelijk te houden, maar dat is moeilijker geworden. We willen voorkomen dat mensen niet voor biologisch kiezen omdat het te duur is.” De investering van Triodos Food Transition Europe Fund moet er in ieder geval voor zorgen dat de positie in Nederland versterkt wordt. “Onze ambitie is een verdere uitbreiding van het aantal verkooppunten en groter worden in België. Ook kunnen we dankzij de investering onze duurzame ambities vergroten, zoals ons een nog groter deel van ons assortiment biologisch maken. We kijken nu veel kritischer naar merken die we aan ons productaanbod toevoegen dan een aantal jaar geleden.”

De plannen van JetDrinks liggen in lijn met de ambities die Triodos Food Transition Europe Fund zelf heeft. Petra: “We willen als fonds groeien: meer bedrijven toevoegen om onze impact nog groter te maken. Tegelijkertijd steunen we de huidige bedrijven in onze investeringsportefeuille als JetDrinks en helpen hen om groter en duurzamer te worden. Ook een leuke ontwikkeling: we zijn het afgelopen jaar begonnen met het in kaart brengen van CO2-emissies van onze portefeuille. Getallen zeggen natuurlijk niet alles, maar het is mooi om in cijfers te kunnen laten zien hoe we de wereld steeds een beetje duurzamer maken.

Risicometer 2 van 7

We vinden het belangrijk dat je op de hoogte bent van de risico’s van beleggen. Beleggen kan meer rendement opleveren dan sparen, maar beleggingen kunnen ook minder waard worden. Beleg daarom met geld dat je kunt missen. Kijk op de fondspagina van Triodos Multi Impact Fund voor meer informatie over de risico’s en de essentiële beleggersinformatie.