Triodos Bank zet het spaargeld van klanten al decennialang in voor positieve veranderkracht. Met dat geld financieren we alleen projecten die bijdragen aan een betere wereld, waarbij we strikte minimumeisen hanteren. Daar voegen we nu een belangrijke eis aan toe: vanaf 2035 moeten die projecten ook nog eens netto nul uitstoot veroorzaken. Netto nul nastreven is op zichzelf niet uniek, bij veel organisaties staat deze stip tegenwoordig op de horizon. Maar de deadline van 2035 (over 12 jaar al!) is dat wel. De Rijksoverheid en veel andere organisaties geven zichzelf namelijk tot 2050 de tijd om op netto nul uit te komen. Maar die tijd hebben we niet, zegt Sander Kooiman (manager zorg & welzijn en duurzaam vastgoed bij Triodos Bank en nauw betrokken bij het As One To Zero-programma). “Als we de wereldwijde uitstoot niet snel onder controle krijgen, stevenen we af op steeds meer en grotere klimaatrampen”, zegt hij. “We moeten daar zo snel mogelijk mee aan de slag. Wij willen laten zien dat het kan.”
Want dat het kan, daar is Kooiman van overtuigd. Zeker voor Triodos Bank: “De ondernemers die wij financieren (ofwel onze klanten), lopen natuurlijk al op de troepen vooruit als het om duurzaamheid gaat. Dat helpt enorm. En daarnaast: verduurzaming zit verankerd in ons DNA. Dit moet ons lukken.”
Samen verduurzamen
Maar Triodos Bank kan het niet alleen, benadrukt Kooiman: “Sterker nog, slechts een fractie van onze totale uitstoot komt van onze eigen organisatie. Veruit het grootste deel zit hem in onze leningenportefeuille, ofwel onze klanten.” Een belangrijk onderdeel van het As One To Zero-programma is dan ook het helpen, inspireren en activeren van klanten. Maar zijn die al niet hartstikke duurzaam bezig? “Zeker”, vervolgt hij. “De ondernemers in onze landbouw-, vastgoed- en energieportefeuilles zijn echt koplopers op het gebied van verduurzaming. Maar om daadwerkelijk op netto nul uit te komen, moeten zij ook nog veel werk verzetten.”
En dan zijn er nog de ondernemers in onze lening-portefeuilles die (nog) geen koploper zijn als het om uitstoot gaat. “We hebben altijd al een brede visie gehad op duurzaamheid en een betere wereld. Dat gaat veel verder dan alleen het reduceren van uitstoot. Cultuur en menswaardige zorg zijn net zo goed onmisbaar in een duurzame samenleving en zijn daarom ook een belangrijk onderdeel van onze missie”, aldus Kooiman. “We financieren bijvoorbeeld ook graag broedplaatsen voor kunstenaars, maar die zitten meestal niet in de meest duurzame gebouwen. Ook in de zorg is de reductie van uitstoot vaak niet de eerste prioriteit, dat is immers zo goed mogelijke zorg leveren.”
Voor Triodos Bank is het dan ook belangrijk om klanten in deze sectoren te helpen met het reduceren van hun uitstoot, zónder dat het ten koste gaat van andere missies. “We blijven ons inzetten voor positieve impact in de breedste zin van het woord. Van zorg en educatie tot gelijkheid en bodemkwaliteit. Het is echt een en-en verhaal”, aldus Kooiman. Het één hoeft het ander ook niet uit te sluiten, vervolgt hij. Sterker nog, er bestaan juist sterke dwarsverbanden tussen uitstoot en de andere thema’s die Triodos Bank belangrijk vindt: “Minder uitstoot bevordert bijvoorbeeld de gezondheid, van zowel mensen als ecosystemen. En de energietransitie gaat juist ook over gelijkwaardigheid: hoe krijg je iedereen mee, ongeacht hun inkomen? Het lijkt soms alsof er een spanningsveld bestaat tussen uitstootreductie en onze andere missies, maar het tegendeel is waar. Ze kunnen elkaar juist versterken.”
Inspireren, kennis delen en het verduurzamingskrediet
Hoe gaat Triodos Bank deze klanten helpen om hun uitstoot in de aankomende jaren fors terug te dringen? “We hebben verschillende knoppen waar we aan kunnen draaien”, zegt Kooiman. “Denk bijvoorbeeld aan inspireren, verhalen vertellen en succesvoorbeelden delen. Maar denk ook aan het aanbieden van concretere tools en kennis, zodat ondernemers voortvarend met verduurzaming aan de slag kunnen gaan. In samenwerking met Climate Neutral Group organiseren we bijvoorbeeld workshops voor onze relaties. Onze klanten nemen zoveel mogelijk informatie mee naar die workshops, over hun uitstoot, energieverbruik, de kilometers die ze maken, noem maar op. De experts van Climate Neutral Group gaan daarmee aan de slag. Ze brengen voor onze klanten in kaart waar de grootste winst te behalen valt én welke maatregelen deelnemers kunnen treffen om daarmee aan de slag te gaan. Ze lopen dus echt naar buiten met een concreet plan om hun emissies naar beneden te brengen.”
“Ook onze rol als financier gaan we beter benutten”, vervolgt hij. “Zo vragen we tegenwoordig niet alleen naar de financiële prestaties van potentiële klanten, maar ook naar hun energieprestaties. En we vragen hen: waar sta jij op de route richting netto nul? Heb je daar plannen voor en lig je op koers? Als dat het geval is, belonen we dat in de vorm van een voordeligere rente. Dergelijke oplossingen worden een vast onderdeel van onze kredietverstrekking. We zijn momenteel aan het ontdekken hoe we die verschillende opties het beste kunnen inzetten. De enige manier om daarachter te komen, is door het te vragen aan onze klanten: wat hebben jullie nodig?”
‘Hey bank, waar bemoei je je mee?’
Triodos Bank voert die gesprekken momenteel met de grootste uitstoters in haar portefeuilles. Dat zijn overigens niet de grootste uitstoters omdat ze slecht bezig zijn, maar omdat de ondernemingen qua omvang de grootste zijn. Hoe hoog is hun uitstoot precies? Wat kunnen zij doen om die naar beneden te krijgen? En hoe kan Triodos Bank daarbij helpen?
Kooiman merkt dat klanten bijzonder positief reageren tijdens die gesprekken. “Tot nu toe is er niemand die zegt: ‘Hey bank, waar bemoei je je mee?’ Klanten vinden het volkomen logisch dat we vragen naar hun uitstoot en de plannen om die te reduceren. Ze zijn heel bereidwillig om informatie te delen en zijn enthousiast om aan de slag te gaan. En dat is ook logisch: de voordelen van verduurzaming zijn nog nooit zo duidelijk geweest. Het is gewoon slim om ermee aan de slag te gaan, ook voor je portemonnee.”
Klanten verder helpen
De gesprekken die Triodos Bank momenteel voert, vormen de basis voor de eigen As One To Zero-strategie en de rol die het voor haar klanten wil vervullen. “Stimuleren we onze klanten vooral met financiële prikkels of juist met inhoudelijke ondersteuning? Of verschilt dat per sector? Dat wordt de aankomende tijd duidelijk”, aldus Kooiman.
Ondertussen zit Triodos Bank niet stil. En haar klanten ook niet. In tegendeel: er zijn nu al meerdere, prachtige voorbeelden van initiatieven die bijdragen aan het As One To Zero-programma, vertelt Kooiman: “Zo spraken we laatst nog een klant uit de recreatiesector die wel wilde verduurzamen, maar niet zo goed wist waar hij moest beginnen. Die hebben we in contact gebracht met de Climate Neutral Group. Samen stellen zij nu een verduurzamingsplan op. Een andere klant beschikte al over een pand met energielabel A en dacht daarmee wel klaar te zijn. Maar tijdens een gesprek met ons ontdekte hij dat er meer mogelijk is. Die onderzoekt nu de mogelijkheden om zich aan te sluiten op een lokaal warmtenet en zo op nul-op-de-meter uit te komen.”
Met een klant uit België werden onlangs concrete, financiële afspraken gemaakt op basis van hun energieprestaties, om verduurzaming te stimuleren. “Die klant levert jaarlijks zijn energieprestaties bij ons aan. Hoe beter die zijn, hoe aantrekkelijker de rente is die wij aanbieden. Een directere beloning voor verduurzaming is er bijna niet”, aldus Kooiman. “Sommige klanten hebben behoefte aan die financiële prikkel, anderen zijn juist op zoek naar extra informatie over verduurzaming of net dat beetje extra inzicht. Wij zetten ons de komende jaren in ieder geval in om onze klanten op zoveel mogelijk manieren in beweging te krijgen.”
Bedankt voor je reactie!
Bevestig je reactie door op de link in je e-mail te klikken.