"Het E-Team gaat door het vuur voor de natuur", legt Gi uit. En die 'E'? Die staat voor eco natuurlijk! Ze willen de klimaatcrisis onder de aandacht brengen op een manier die iedereen aanspreekt, vooral jongeren. “Vergelijk ons met 'The A-Team' dat strijdt tegen onrechtvaardigheid, maar dan met een groene twist”, zegt Gi met een grijns op zijn gezicht. Mon voegt eraan toe: "We willen met een knipoog de aandacht vragen voor thema’s die heel erg belangrijk zijn voor ons, zoals klimaatgerechtigheid, biodiversiteit en dierenleed."

Passie, familie en inclusiviteit

Achter het E-Team (dat wordt gesteund door Triodos Foundation) schuilt een gedreven team van 10 personen, dat de krachten bundelt om jongeren enthousiast te maken voor klimaatbewustzijn. De 'supertwins' Mon en Gi brengen hun Surinaamse achtergrond en eigenzinnige dynamiek mee naar de groene revolutie. Hun hechte band vormt de basis voor persoonlijk en maatschappelijk activisme. Mon is aandachtstrainer met een eigen praktijk. Ook geeft ze als vakdocent les in beeldende vorming op basisscholen. Gi ondersteunt internationale maatschappelijke organisaties in het vergroten van hun sociale impact voor een inclusievere en groenere wereld. Harko Wubs is filmmaker en initiatiefnemer van het E-Team.

Harko ontdekte als vader en leraar dat jongeren het klimaatprobleem wel kennen, maar niet staan te springen om zich bij traditionele bewegingen aan te sluiten. De oplossing? Een reeks van 16 videoafleveringen bomvol actie en humor. Vanaf 18 januari wekelijks te zien op YouTube, Instagram en TikTok.

Entertainment en educatie

Hoe trek je de aandacht van jongeren die normaal gesproken niet bezig zijn met klimaat en natuur? Het E-Team richt zich op het jongeren-hart met uitdagende en amusante content, geïnspireerd door populaire jongerenprogramma's zoals StukTV en Wildebras. “Het idee is om de inhoud te verpakken in de actie. Pesticide op planten is bijvoorbeeld niet direct een onderwerp waarvan jongeren enthousiast worden. Toch hebben we er een video van gemaakt waarin Mon en Gi alle planten uit de schappen van een tuincentra halen. We komen dan aan in witte pakken met gasmaskers bij de kassa en maken er een terugroepactie van. Zo hebben we al een groot deel van het verhaal te pakken, zonder dat het droog of saai wordt”, legt Harko uit.

En hoe houdt het E-Team rekening met verschillende niveaus en interesses van jongeren? Simpel: met hun eigenzinnige humor en authentieke aanpak. Diepgaande interviews vind je niet in de afleveringen. “Het E-Team draait om actie. Zo blijven jongeren betrokken en begrijpen ze de boodschap", legt Gi uit.

Samen sterk

Het E-Team richt zich niet alleen op kijkers maar ook op een bruisende community, waarin jongeren ideeën uitwisselen en elkaar inspireren. Hun doel? Een positieve impact hebben op jongeren die al in de eco-mode staan en laten zien dat ze niet alleen zijn in hun strijd voor een groenere wereld.

Feedbacksessies op scholen geven de jonge doelgroep een stem in het creatieve proces. “Ik merkte dat de jeugd best wel extreme dingen leuk vindt”, zegt Mon met een lach. “Neem de supboard clean-up, waarbij je op een surfplank staat en vuil uit het water haalt. We vroegen jongeren hoe we dit onderwerp spannender kunnen maken. Hun reactie? De persoon die het minste vuil opruimt moet de hele nacht doorgaan met suppen.” Hoe het E-Team deze feedback heeft verwerkt, zie je in de komende weken in hun video’s.

Samenwerking is ‘the name of the game’ voor het E-Team, dat de krachten bundelt met kleine en grote organisaties als Paddentrek Amerongen, Animal Rights, Extinction Rebellion en Free West Papua Campaign. Mon en Gi willen laten zien dat klimaatbewustzijn een zaak is voor iedereen, wie je ook bent. Mon legt uit: “Het is voor Gi en mij erg belangrijk dat ook jongeren van kleur zich kunnen identificeren met ons en zien dat klimaatverandering voor hen speelt. Dit wordt voor hen niet altijd bespreekbaar gemaakt. In de Nederlandse media zie je deze representatie nog te weinig.”

Van buzz naar onderwijs

Wat gebeurt er na de eerste 16 afleveringen? Harko droomt van een buzz die jongeren aanmoedigt om deel te nemen aan toekomstige afleveringen. "We hopen op veel kijkers en dan gaan we kijken wat de mogelijkheden zijn", erkent Harko. Het E-Team wil niet alleen entertainen maar ook educatie stimuleren. Mon en Gi hopen op uitnodigingen van scholen om met hun video's de discussie over klimaat en natuur aan te wakkeren. "We willen met onze video's de jeugd betrekken bij het gesprek en bewustzijn creëren", benadrukt Mon.

Mon en Gi leiden de jonge generatie

"Actief meedoen is ons doel", aldus Gi. Het E-Team hoopt op een levendige community waar jongeren niet alleen kijken maar ook actief meedoen. Mon en Gi willen jongeren laten zien dat ze een positieve impact kunnen hebben, en hen inspireren om deel te nemen aan groene activiteiten. Daarmee willen ze eco-activisme verspreiden als een groene wildfire, waarbij Mon en Gi de jonge generatie leiden naar een duurzame toekomst. Met één ludieke actie per keer. Maak je klaar voor een groene revolutie met het E-Team!