Het is geen nieuws dat de kledingindustrie een van de grootste vervuilers ter wereld is, toch blijven de cijfers schokkend. Modemerken gebruiken veel vervuilende stoffen, maar we kopen ook te veel. Europeanen kopen elk jaar gemiddeld 26 kg aan textiel en gooien 11 kg weg. Dat staat gelijk aan 50 nieuwe kledingstukken je kast in en 19 eruit. Wat we weggooien krijgt zelden een nieuwe bestemming: 87% belandt op een vuilnisbelt of wordt verbrand. Slechts 1% wordt gerecycled tot nieuwe kleding. Dan lijkt de doelstelling van de EU om in 2050 circulair te zijn nog ver weg.

Om die doelen toch te kunnen halen, ontwikkelde de EU in 2022 een nieuwe strategie om ervoor te zorgen dat kleding langer meegaat en afval vermindert. Ook moet fast fashion, de grote aanjager van de afvalberg, aan banden worden gelegd. Fast fashion en ultra fast fashion leiden tot overproductie, overconsumptie en verspilling. Door fast fashion zien veel consumenten kleding als een wegwerpproduct.

Anders naar reparatie kijken

“Het huidige systeem werkt gewoon niet," vertelt Agnes Weber, influencer en oprichter van online kledingreparatieplatform Mended. "We blijven maar produceren, kopen en weggooien. Wet- en regelgeving kan dat deels veranderen omdat bedrijven aan strengere eisen moeten voldoen, maar daarmee ben je er nog niet. Mensen vinden kleding en winkelen gewoon leuk.”

Agnes Weber en Daan Maasson, oprichters van Mended
Agnes Weber met mede-oprichter Daan Maasson

Hoe zorg je ervoor, dat zij minder en anders gaan kopen? Of zelfs hun kleding gaan repareren? Agnes: “Kleding repareren heeft, in tegenstelling tot winkelen, een stoffig imago. Ik vergelijk het met het doen van je belastingaangifte. Noodzakelijk, maar je stelt het zo lang mogelijk uit. Als kleding gemakkelijker te repareren is, wil dat nog niet zeggen dat mensen het ook gaan doen. Daarvoor moeten we niet met vingers gaan wijzen, maar consumenten inspireren om hun mindset te veranderen en laten zien dat het leuk is om kledingstukken in leven te houden. Misschien nog wel leuker dan winkelen. En dat is precies wat Mended doet.”

Agnes startte Mended in 2022. Het begon allemaal met een kapotte lievelingsjeans. Agnes: “In een van mijn favoriete spijkerbroeken zat een scheur in de naad. Ik mailde het merk om te vragen wat ze voor me konden doen om het op te lossen. De reactie stelde me teleur. Ze wilden me mijn geld teruggeven, maar dat was voor mij geen oplossing. Ik wilde gewoon mijn broek weer kunnen dragen.”

Kleermakers hebben meestal geen website

De van oorsprong Oostenrijkse woonde nog niet zo lang in Utrecht en wist niet bij welke kleermaker ze goed terecht kon. Als succesvolle influencer met een miljoenenbereik op social media, deelde ze haar frustratie met haar volgers. Agnes: “Veel mensen herkenden mijn probleem. Ook zij wisten niet bij welke kleermaker ze terecht konden, wie ze konden vertrouwen met hun lievelingskleding en hoeveel dat zou moeten kosten. En - dit bleek vooral voor GenZ een probleem - de meeste kleermakers hebben helemaal geen website en dat maakte de zoektocht nog moeilijker.”

Bij Mended geef je online aan wat je wil laten veranderen of repareren aan je kledingstuk.
Bij Mended geef je online aan wat je wil laten veranderen of repareren aan je kledingstuk.

Makkelijke en leuke online reparatieservice

Zo ontstond bij Agnes het idee dat een betrouwbare, gemakkelijke en leuke online reparatieservice een manier zou kunnen zijn om de mode-industrie te verduurzamen. Ze noemde het platform Mended. Agnes: “Ons doel is om de levensduur van kledingstukken te verlengen. Dat doen we voor particulieren en merken. Door de gemiddelde levensduur van een kledingstuk met 9 maanden te verlengen, verminder je de negatieve impact op water, grondstoffen en afval al met twintig tot dertig procent.

72% van onze klanten heeft nog nooit een kledingstuk laten repareren. Het bleek dat ze dat best wilden, maar dat ze te veel beren op de weg zagen. Die belemmeringen nemen we weg. Door onze online service vinden ze reparatie ineens wel een optie.”

De levensduur van een kledingstuk verlengen

Mended is er voor grote en kleine problemen. Een knoop van een jas aanzetten kunnen veel mensen nog wel zelf. Met of zonder YouTube tutorial. Een gescheurde naad in een broek, of een broek innemen is een ander verhaal. Agnes: “Dan zij wij er. Het werkt heel eenvoudig. Als particulier kun je via de website aangeven waar je kledingstuk kapot is of wat je wilt veranderen, je ziet precies wat het kost, rekent af, stuurt je kledingstuk per post op en binnen tien dagen heb je het weer gerepareerd terug. Is het niet meer te redden, dan spreken we samen af wat er met je kledingstuk gebeurt.”

Agnes met Mendeds allereerste kleermaker Vangelis
Agnes met Mendeds allereerste kleermaker Vangelis

Merk en klant bij elkaar brengen

“We werken ook samen met merken," vertelt Agnes. "Veel merken denken in eerste instantie dat onze reparatieservice vooral bijdraagt aan hun duurzaamheidsdoelen. Dat is natuurlijk ook zo, maar de meerwaarde van het merk ligt vooral in de positieve klantbeleving.” Volgens Agnes ontbreekt bij veel merken de nazorg, terwijl daar juist een kans ligt om de loyaliteit van klanten te vergroten. “Als je een kledingstuk koopt en het bevalt niet, dan stuur je het terug. Als consument ga je er eigenlijk vanuit dat je een beschadigd kledingstuk ook standaard zou moeten kunnen laten repareren. Merken die deze service aanbieden, zien meer betrokkenheid bij hun klanten en, ook niet onbelangrijk, minder retouren.

Niet alleen voor duurzame merken

Agnes: “De eenvoud van onze dienst is het succes. De kleermakers waar we mee werken, zijn heel goed in hun vak. In eerste instantie waren ze nog wat terughoudend toen we de gesprekken aangingen. Veel kleermakers zijn zelf niet zo online georiënteerd (red: een reden waarom dus ook veel GenZ-ers ze niet kunnen vinden). Zij doen waar zij het beste in zijn. Wij regelen de rest.”

Kwaliteit boven kwantiteit

Volgens Agnes gaat repareren niet alleen om het herstellen van een kledingstuk, maar ook om de erkenning van de waarde ervan en de bewuste keuze om het langer te dragen. Als je daarbij stilstaat, zie je dat mensen op een andere manier met kleding omgaan. Agnes: “Ik raad altijd aan om te kiezen voor kwaliteit boven kwantiteit en daar goed voor te zorgen. Als je eenmaal hebt ervaren hoe je je voelt in een goed zittende jeans, een mooi gemaakt jasje of een fijne trui, dan wil je nooit meer anders. Dus, koop iets waar je echt van houdt en waarvoor je bereid bent te betalen om het te laten repareren.”

Keep Clothes in play

Agnes: “We werken samen met duurzame merken zoals MUD Jeans, Kuyichi en ARMEDANGELS. Samen maken we reparaties niet alleen gemakkelijk, maar kunnen we ook krachten bundelen om uit te leggen waarom reparatie zo belangrijk is. Op die manier bereiken we een steeds grotere groep mensen en blijven we groeien.

Maar we bieden onze service ook aan niet duurzame merken aan, die aan de nieuwe EU-regels willen voldoen. Als zij reparatie het nieuwe normaal willen maken, kunnen ze bij ons terecht. We repareren wat mensen willen laten repareren en houden zo – een Nederlandse vertaling is er niet – clothes in play.