Bijzonder aan de Hallen is het openbare karakter. Door de passage van het gebouw lopen zelfs mensen met hun fiets in de hand. Aan weerszijden kijk je de verschillende ‘hallen’ in. De grote toegangsdeuren die nog stammen uit begin vorige eeuw zijn gerestaureerd. Het zijn de ruimtes waar vroeger de trams inreden voor onderhoud.

Nu kun je er naar de film, een hapje eten of studeren. Wanneer je de ingang aan de Ten Katestraat de passage in loopt, de oude tramsporen zijn nog zichtbaar, zie je studenten zwoegen in de bibliotheek kinderen spelen in de speelhoek. Het oogt als een aangename plek om je dag door te brengen.

Van der Laan
Burgemeester Eberhard van der Laan woonde vroeger zelf in de buurt van de tramremise.

Herbestemming monument

De Hallen stonden leeg sinds 2005. Er werd lang gezocht naar een goede herbestemming. In 2011 werd de Stichting TramRemise OntwikkelingsMaatschappij (TROM) opgericht met onder andere buurtbewoners en de architect van de herbestemming: André van Stigt. De stichting wilde het monument behouden en daarnaast maatschappelijke meerwaarde voor de wijk creëren.

Burgemeester Van der Laan vertelt tijdens de officiële opening op 5 februari 2015 dat hij zich herinnert dat het stadsdeel West achterstallig oogde toen hij er in 1975 kwam wonen. Van der Laan: “Er is veel verbeterd in deze buurt. Ik zie de opening van de Hallen als afronding van de stadsvernieuwing van Stadsdeel West.”

DE HALLEN
DUURZAME RENOVATIE
Het industriële rijksmonument stamt uit het begin van de twintigste eeuw en bestaat uit 1600 vierkante meter. Deze langgerekte hallen, waar de passage als dwarsverband dient, zijn kenmerkend voor dit gebouw met hoge architectonische en cultuur¬historische waarde. In Nederland is dit de enige remise die nog in deze vorm geconserveerd bleef. Zo is de oude drie-wegwissel bewaard gebleven; die is te bewonderen in het restaurant.

Leefbaarheid

Triodos Bank is een van de financiers van de herontwikkeling van de Hallen. Tijdens de uitvoering is onder andere een WKO-installatie (Warmte Koude) gebouwd en er werd overal ledverlichting toegepast. Daarnaast wordt het fietsgebruik gestimuleerd met de bouw van een grote stalling en een sociale fietsreparatiewerkplek in de Hallen.

Relatiemanager Duurzaam Vastgoed Rianne Koster zegt hierover:  “Met behoud van de monumentale uitstraling van dit industrieel erfgoed is een nieuwe, prettige en levendige plek in de wijk ontstaan die bijdraagt aan de leefbaarheid van Oud West.”

Die levendigheid vind je misschien het beste terug in de Foodhallen waar een mix van eettentjes zich gevestigd hebben. Een kleurrijke mix aan smaken en geuren. Hier zie je dat de buurtbewoners al bezit hebben genomen van het gebouw. Bezoekers zitten aan de tafels die tussen de verschillende tentjes zijn opgesteld.

Jet en Andre
Jet van den Heuvel en Andre van Stigt speelden een grote rol in de herontwikkeling van de tramremise. Ze zijn onderdeel van de Stichting TROM. Andre van Stigt is de architect van de nieuwe Hallen.

Innovatief

De Filmhallen, de openbare bibliotheek, de Foodhallen en het hotel zijn de grote publiekstrekkers. Maar daarnaast zijn er nog een aantal andere ondernemers die zorgen voor het innovatieve karakter van dit nieuwe complex. Een voorbeeld hiervan is Denim City dat zich richt op de verduurzaming van de jeansbranche. Het is een van de bedrijven die zich deels bezighoudt met opleiding. Dit eduatieve aspect is een belangrijke pijler voor de ondernemers die zich in de Hallen vestigen. In totaal is er in de Hallen voor wel 80 jaar aan leerwerk- en ambachtsuren geïnvesteerd.

Het is een greep uit een aantal ondernemingen die in de oudste tramremise van Amsterdam gevestigd zijn. Sinds deze maand hebben alle huurders het complex betrokken  Kijk op www.dehallen-amsterdam.nl om te zien wat er nog meer te doen is.

Fotografie: Pieter van den Boogert/ Hans Kuiper
Tekst: Joset van der Hoeven