Een mooi voorbeeld is de start van een biologische broodjeszaak in Nederland. In 2012 openden zij hun eerste restaurant. Op een toplocatie, midden in de stad. Het leek voor de jonge ambitieuze oprichters de perfecte plek om succesvol te starten, maar dat liep anders. De omzet viel tegen en de verliezen stapelden zich op.

Alexander-Knottenbelt-3-320-breed

Onschatbare waarde

Het restaurant moest worden gesloten. Het verlies was duur, de opgedane ervaring daarentegen van onschatbare waarde. En de ondernemers waren ondanks de tegenslag enorm gedreven en wilden door.

CV
ALEXANDER KNOTTENBELT
Alexander Knottenbelt is relatiemanager bijzonder beheer bij Triodos Bank. Hij adviseert bedrijven en helpt ze gezond te worden en hun ambities waar te maken.

Inmiddels hadden wij met de eigenaren een goede relatie opgebouwd en had ik vertrouwen in deze enthousiaste ondernemers. Dan laat je iemand niet zomaar zitten, júíst niet in mindere tijden. Dus ondersteunde ik hen bij een correcte afwikkeling van de sluiting van de eerste vestiging, en besloten we bij Triodos Bank om een nieuwe vestiging op een passender locatie te financieren.

Te veel of te weinig broodjes?

Ondanks het toepassen van alle lessons learned, was ook deze nieuwe vestiging geen daverend succes. We zijn met elkaar gaan kijken waaraan dat kon liggen. Een van de zaken was beter kijken naar omzetpatronen per uur van de dag en de inzet van personeel en het assortiment daarop aanpassen. Dus minder personeel als het rustig is en lekkere warme quiches voor in de namiddag. En dankzij de verbetering van hun financiële rapportages kregen de ondernemers een beter inzicht in waarom de omzet hoger of lager is dan normaal, en hun bedrijfsvoering daarop kunnen aanpassen.

We ontwikkelden een langetermijnstrategie, in plaats van te focussen op ‘quick wins

Langetermijnstrategie

Zo ontwikkelden we met elkaar een langetermijnstrategie die zou zorgen voor groei. In plaats van te focussen op quick wins. Het werkte. Er kwam een nieuwe vestiging in een grote stad die goed loopt. Op het station. Want dat bleek na locatieonderzoek de beste plek te zijn. De huurprijs op een druk station is weliswaar hoger dan op de oude locatie, maar de vele passanten leveren wel meer klandizie op. En het lukte ons om voor de eerste drie jaar een lagere huurprijs af te spreken waardoor de ondernemers de tijd krijgen om de hoge omzet te halen.

Verder kijken dan cijfers

Inmiddels zijn er plannen voor twee nieuwe restaurants. Die waren er nooit gekomen als we alleen naar het rode getal onderaan de eerste jaarrekening hadden gekeken. Mijn advies aan ondernemers is dan ook om altijd integraal naar je bedrijf te kijken, en niet alleen naar de cijfers. Want de cijfers, die zijn niet belangrijk.