Triodos Bank gebruikt cookies om haar websites gebruiksvriendelijker te maken. Bekijk welke cookies we gebruiken in ons Privacy- en cookie statement.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Sluiten

Achtergrond

Een eerlijke zoen van chocolade

Tony's Chocolonely

Tony's Chocolonely

Tweeënhalf miljoen boeren in Ghana en Ivoorkust verbouwen ruim de helft van alle cacao ter wereld. Op hun piepkleine plantages werken ook 1,8 miljoen kinderen. Een deel van die kinderen doet dusdanig zwaar werk, dat het ook volgens de locale wetten illegaal is.

Moderne slavernij is aan de orde van de dag in de cacaosector. Volgens ons zijn er in ieder geval 460.000 slachtoffers van moderne slavernij te vinden in de cacaosector in Ghana en Ivoorkust. “De slavernij is weliswaar officieel al sinds mensenheugenis afgeschaft, toch hebben er nog nooit zoveel mensen in de slavernij gewerkt als vandaag de dag.” Dat zegt Henk Jan Beltman, medeoprichter en Chief Chocolate Officer van Tony’s Chocolonely. “Het doel van ons bedrijf is om de moderne slavernij te stoppen.”

De repen van Tony's zijn bewust ongelijk verdeeld. Zo geven ze aan dat de lonen chocoladewereld ook ongelijk verdeeld zijn.

De repen van Tony’s zijn bewust ongelijk verdeeld. Zo geven ze aan dat de lonen in de chocoladewereld ook ongelijk verdeeld zijn.

“Toen ik acht jaar oud was, stuurde mijn moeder me met wat geld op zak naar de bakker om een brood te kopen”, vertelt Beltman. “Het was een opdracht uit een eenvoudige wereld. Het doel was brood, het middel was geld. Toen ik een aantal jaren later bedrijfskunde studeerde, ontdekte ik echter dat ‘geld’ voor heel veel bedrijven niet langer een middel is, maar een doel op zich. Alles draait om het maximaliseren van aandeelhouderswaarde. Als je de directeur van een willekeurig bedrijf vraagt wat de winst het afgelopen kwartaal is, krijg je prompt een antwoord met drie cijfers achter de komma. Maar als je hem vraagt welk doel zijn bedrijf heeft, blijft het vaak stil.”

3 cent extra

Zo niet bij Tony’s Chocolonely. Beltman: “Wij zijn er niet alleen om zoveel mogelijk chocolade te verkopen. Ons doel is een eerlijke prijs en goede werkomstandigheden voor de cacaoboeren.”
Dat laatste realiseert Beltman door de boeren waarmee hij samenwerkt 25% meer te betalen dan wat ze gemiddeld van andere afnemers krijgen. “Het is in absolute zin niet zo heel veel meer geld. Om precies te zijn betalen we ze 3 cent per verkochte reep extra. Dat wil zeggen: we betalen 15 cent in plaats van 12 voor de cacao.”

Met die 3 cent extra heeft Beltman wezenlijke invloed op de kwaliteit van leven van  de boeren waar Tony’s mee samenwerkt. “Bovendien investeren we 1% van onze omzet via de Chocolonely Foundation in zaken als onderwijs en betere hygiëne. Alles bij elkaar maken we een verschil.”

Bereikbaar doel

Dat klinkt mooi, maar toch krijgt Beltman regelmatig de vraag of hij niet te krenterig is. Waarom niet 6 of 9 cent per reep extra naar de cacaoboeren? Beltman: “We proberen allereerst iets te doen voor de boeren waar wij mee samenwerken. Maar nog belangrijker is dat we de andere cacao-afnemers willen motiveren en willen laten zien dat ook zij zich anders kunnen gedragen. Zij kunnen hun leveranciers ook fatsoenlijk betalen, en zo een einde maken aan de erbarmelijke arbeidsomstandigheden van de boeren.”

“Wie een stuk chocolade in zijn mond stopt, krijgt een zoen. Maar die positieve ervaring steekt schril af tegen de levens van de mensen die de cacao verbouwen.

Henk Jan Beltman

En dat motiveren van de andere afnemers doe je door een bereikbaar doel neer te zetten, zegt Beltman. “Die 3 cent extra is ook voor andere producenten gewoon te doen. Bij een groter bedrag haken ze af. En dan spannen we het paard dus achter de wagen. Want het is leuk dat de ongeveer 1200 boeren waar wij mee samenwerken beter betaald krijgen, maar op wereldschaal stelt dat weinig voor. We hebben pas echte invloed als we de andere afnemers van cacao meekrijgen.”
Die andere afnemers: dat is minder dan twee handen vol bedrijven. “De cacaomarkt is in handen van 8 grote bedrijven, zoals Nestlé en Mars. Dat is dus overzichtelijk. Wijzelf zijn een kleine speler, we hebben in Nederland een marktaandeel van ruim 9%. Maar we zijn zichtbaar en bekend. Tony’s is een sterk merk. Op die manier hopen we ook de andere spelers in de markt te beïnvloeden.”

Positieve ervaring

Chocolade is heerlijk. Dat weten we allemaal. Beltman: “Wie een stuk chocolade in zijn mond stopt, krijgt een zoen. Maar die positieve ervaring steekt schril af tegen de levens van de mensen die de cacao verbouwen. Wij willen daar iets aan veranderen.” Maar vooralsnog is het in de wereld oneerlijk verdeeld. “Om dat te symboliseren zijn de repen van Tony’s Chocolonely opgedeeld in blokjes van verschillende grootte.”
En de naam? Lonely komt van onze eenzame strijd voor betere arbeidsomstandigheden. En Tony is de Engels versie van Teun van de Keuken, presentator van het programma Keuringsdienst van Waarde. Hij stond aan de wieg van Tony’s Chocolonely. Beltman: “Teun zette zichzelf – en daarmee ons allemaal – in zijn programma neer als chocoladecrimineel. Omdat we willens en wetens repen kopen die geproduceerd zijn onder erbarmelijke omstandigheden. Dat is crimineel. Wij hopen ervoor te zorgen dat het eten van een reep chocolade weer een eerlijke activiteit wordt.”

Eerlijke handel
Wat doet Triodos Bank?

In 2008 werd het Triodos Sustainable Trade Fund gelanceerd. Dit fonds verleent commerciële financieringen aan biologische producenten of aan de eerlijke handel in ontwikkelingslanden en groeimarkten. Boeren kunnen door de handelsfinancieringen van het fonds direct betaald worden bij aflevering van hun oogst. Tony’s Chocolonely wordt niet door Triodos Bank gefinancierd, maar wij vinden dat ze heel mooi laten zien dat een eerlijke handelsketen mogelijk is.

Wat vind je van "Een eerlijke zoen van chocolade"?

Laat een reactie achter

Vul uw naam in

dick 3 jaar geleden

het blijft al heel lange tijd vaag en onduidelijk met die chocola
je moet komen met cijfers en namen van bedrijven die er een potje van maken

paul4dirt 4 jaar geleden

Een mooi introductie-artikeltje over eerlijke chocolade, en het is mooi dat Tony’s mensen ook een introductie geeft in de wereld van de duurzame repen. Ik hoop van harte dat het veel andere bedrijven zal overtuigen net een stapje extra te doen richting een eerlijkere wereld. Groet, Chocoladeverkopers Paul & Emma.