Triodos Bank gebruikt cookies om haar websites gebruiksvriendelijker te maken. Bekijk welke cookies we gebruiken in ons Privacy- en cookie statement.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Sluiten

achtergrond

Geen aardolie maar avocado op baby’s billetjes

Hoe Naïf de wereld van persoonlijke verzorging flink wil verduurzamen

Hoe Naïf de wereld van persoonlijke verzorging flink wil verduurzamen

Huidverzorgingsmerk Naïf, opgericht door twee jonge vaders, timmert hard aan de weg. Naïf produceert baby- en andere verzorgingsproducten op basis van natuurlijke ingrediënten. ‘Goed voor de huid en voor de natuur’. Medeoprichter Jochem Hes: “We willen de wereld van verzorging duurzamer en transparanter maken.”

> Naïf proberen met korting? Bekijk de actie

Inmiddels is Jochem Hes vier kinderen rijk. Zes jaar geleden werd zijn eerste geboren en die van zijn vriend Sjoerd Trompetter ook. Ze kwamen ze erachter dat ze met reguliere babyproducten aardolie, ‘chemische troep’ en parfum op de billetjes van hun pasgeboren kinderen smeerden. Dat stond hen tegen. En terwijl de wereld van jonge ouders toch bestaat uit sterke merken voor kinderwagens, draagzakken en borstkolven, konden ze een goed en betrouwbaar merk met verzorgingsproducten voor baby’s nauwelijks vinden.

“Het is natuurlijk een leuk verhaal, twee jonge vaders die een duurzaam verzorgingsbedrijf oprichten”

Daarom besloten ze het zelf anders te doen en bedachten Naïf. Het doel: om als jonge ouders, naïef de winkel in te kunnen ‘zonder angst dat je iets koopt wat je eigenlijk niet op de huid van je baby wil smeren’. Dat betekent dat Naïf niet alleen producten maakt die goed voor de huid en goed voor de natuur zijn (waarover later meer), maar ook de hele keten van huidverzorging wil bewegen om haar voorbeeld te volgen.

Plastic-vrije wipes

Jochem: “De wereld van mode en ook die van voeding zijn al aan het verduurzamen. Vegan eten is inmiddels bijvoorbeeld heel gewoon. Maar de wereld van verzorging staat nog aan het begin. Daarom kunnen we daar veel bereiken op het gebied van duurzaamheid en transparantie.” En dat doen ze dan ook.

Inmiddels is de lijn van Naïf ook uitgebreid naar verzorging voor volwassenen. Naïf verkoopt bijvoorbeeld ook shampoo en zonnebrandcrème. Dat die uitbreiding belangrijk is, kan Jochem zelf zien als hij aan het eind van een zonnige dag vanuit het raam van het kantoor van Naïf in Scheveningen over de zee uitkijkt. “Er ligt dan een olieglans op het water. Dat komt allemaal van zonnebrandcrème.” De zonnebrandcrème van Naïf heeft dan ook geen chemische filters van Uv-straling, maar natuurlijke op basis van mineralen.

Jochem Hes en Sjoerd Trompetter van Naif

Jochem Hes en Sjoerd Trompetter van Naïf

Project CV
Naïf

Huidverzorgingsmerk Naïf werd zes jaar geleden opgericht door Jochem Hes en Sjoerd Trompetter, toen beiden net vader. Het merk begon met babyverzorgingsproducten. Inmiddels werken er 15 mensen op het kantoor van Naïf in Scheveningen produceert met merk natuurlijke en duurzame huidverzorgingsproducten voor vrouwen, baby’s en kinderen. En vooruit, soms ook voor mannen.

“Zo zijn we steeds op zoek naar een product binnen de verzorgingswereld dat we kunnen verduurzamen en aanbieden op basis van natuurlijke ingrediënten,” vertelt Jochem. “Hoe langer we in deze business zitten, hoe meer we ons verbazen over wat er in reguliere producten zit. Zo kwamen we er een half jaar geleden achter dat snoetenpoetsers en vochtig toiletpapier voor 80% uit plastic bestaan. Over twee weken lanceren we plastic-vrije wipes.” En niet alleen de wipes, ook de tubes van Naïf zijn vrij van plastic, ze zijn gemaakt van rietsuiker.

In Indonesië

Omdat het zo’n klein bedrijf is, kan Naïf bovendien snel schakelen en inspelen op kansen. “Zo komen we elk jaar wel met een of meerdere nieuwe producten. Door de financiering van Triodos Bank en andere investeerders kunnen we dat ook mogelijk maken.”

Naïf verzorgingsproducten

Naïf verzorgingsproducten

Het team in Scheveningen van ongeveer 15 mensen zet er flink de schouders onder. Met succes. Naïf groeit heel hard. Het merk verkoopt niet alleen in Nederland, maar ligt in twaalf landen, zoals in België, Frankrijk, Duitsland en Italië, en zelfs Indonesië in de schappen. Hoe verklaart Jochem dit succes? Lachend: “Het is natuurlijk een leuk verhaal, van twee jonge vaders, die de markt van baby- en andere verzorgingsproducten willen veranderen. We proberen dat op een aansprekende manier te doen.” Ook werkt Naïf samen met hotels, KWF, de Plastic Soup Foundation, kinderdagverblijven en ziekenhuizen.

Zelfgemaakte deo

Ondertussen heeft Naïf nóg een grote ambitie, namelijk om de B Corp certificering te halen. Het betekent dat het bedrijf niet alleen duurzaam is, maar ook sociaal, inclusief en op andere manieren goed voor de samenleving. Jochem: “Je hoort dan bij een aantal bedrijven die gezamenlijk de wereld beter willen maken, maar in de breedste zin van het woord.” Die certificering behalen is nog een hele toer. Er zijn een aantal richtlijnen waarop je moet scoren via een puntensysteem. Als je ze als bedrijf hebt behaald, moet je ze nog bewijzen, ofwel valideren.

“De werelden van mode en voeding zijn al aan het verduurzamen, maar de wereld van verzorging staat nog aan het begin”

Naïf is al een heel eind op de goede weg: “We eten geen vlees op kantoor, hebben met kerst allemaal een regenjas gekregen gemaakt van lege flessen om zo het fietsen te stimuleren,” vertelt Jochem. Wat helpt is dat er veel jonge vrouwen op kantoor werken die veel bewuster en duurzamer zijn dan wij vroeger. “Ze zijn vegetariër, maken hun eigen deodorant. Heel goed om die in ons bedrijf te hebben. Ze laten ons zien wat er bij onze doelgroep leeft.”

15% KORTING BIJ NAÏF

Ben je benieuwd naar de natuurlijke huidverzorging van Naïf? Speciaal voor de lezers van dit blog geeft Naïf 15% korting op al hun producten.

Zo maak je gebruik van de korting:
– Ga naar de webshop van Naïf >
– Kies de producten die je wil bestellen en ga naar de kassa
– Vul bij de laatste stap vouchercode ‘triodosxnaif’ in

Actievoorwaarden:
– Minimale besteding 25 euro
– Met uitzondering van giftsets en bundels
– De actie is geldig tot en met 30 september 2020

 

Tekst: Janneke Juffermans
Fotografie: Naïf

Wat vind je van "Geen aardolie maar avocado op baby’s billetjes"?

Laat een reactie achter

Vul uw naam in

+ Toon alle 17 reacties

elly vreugdenhil 2 dagen geleden

Waar komen de avocado,s vandaan?
overgevlogen uit verre landen?
gebruik Calendula(van de Goudsbloem gemaakt)op Hollandse bodem.

Leo Huijsen, arts, n.p. 1 week geleden

Een prima initiatief met een goed product! Mannen veel succes met jullie assortiment.

Nico de Wit 1 week geleden

Super initiatief! Ga zo door,

els van houten 1 week geleden

ik lees natuurlijk produkt, maar helaas niet biologisch.

Cornelia 1 week geleden

Geweldig‼️‼️

Frieda Kamstra 1 week geleden

Maar alle beetjes helpen en het begin is er.

E.van Alderwegen 1 week geleden

Super

Reactie op E.van Alderwegen
Frieda Kamstra 1 week geleden

Jammer dat verpakkingen van plastic zijn. Ik koop stukken zeep en deo poeder en shampo-zeep tabletten. Ben een beetje klaar met al dat plastic.

Reactie op Frieda Kamstra
Willemein 1 week geleden

De verpakking is plastic vrij.

Vic 1 week geleden

Bovendien is het gebruik van avocado’s niet zo ” sustainable” als het lijkt gezien het feit dat avocado teelt heel veel water vraagt! Inderdaad “naif” .Verwonderlijk dat Triodos daaraan zo nadrukkelijk aandacht geeft. Overigens respect voor dit soort initiatieven door de jonge vaders

Reactie op Vic
Willemein 1 week geleden

Soms moet je een afweging maken tussen, water gebruik en wat niet goed is voor de mens en het milieu op langere termijn.

Reactie op Willemein
Vic 1 week geleden

Wellicht nog een reactie van Tiodos? … als sponsor van deze berichten? Uiteraard graag inhoudelijk en tav ” sustainability”!

Reactie op Vic
Brechje – Triodos Bank 3 dagen geleden

Beste Vic,
Ik heb het even nagevraagd bij Naïf, zij geven het volgende aan:

‘Dit blijft altijd een lastige discussie, aangezien elke grondstof nadelen heeft als deze op grotere schaal geteeld en gebruikt wordt.
Wij hanteren de volgende standaarden:
– Geen aardolie in onze producten
– Geen ingrediënten die ecotoxic of niet biologisch afbreekbaar zijn
– Alleen grondstoffen die op een verantwoorde wijze zijn geproduceerd. Bijv. RSPO (Round Table on Sustainable Palm Oil) of op andere wijze gecertificeerd.

Daarnaast zijn we bezig om de footprint van onze sourcing beter in kaart te krijgen, zodat we hier in de toekomst nog betere keuzes in kunnen maken.’

Hopelijk geeft dit een antwoord op je vraag.

Fijne dag! Brechje

Reactie op Brechje - Triodos Bank
Vic 2 dagen geleden

Dank je Brechje,
Maar ….. ik vroeg om een reactie van TRIODOS als investeerder, Niet om een reactie van de initiatiefnemers VIA Triodos! TRIODOS hoort te verantwoorden,waarom er support wordt gegeven en daarbij alle aspecten af te wegen!

Loek Beukman 2 weken geleden

Ja, een leuk en goed verhaal en ik wens ze veel sukses. Alleen…. laten de heren niet doen alsof ze de eersten zijn die aardolieloos produceren. Want dat zijn ze echt niet. Wat dachten de jongens van de produkten van Weleda – om maar een voorbeeld te noemen -?? ‘n Retourtje Zoetermeer en je weet meer! Maar ga in elk geval door, want iets goeds doen – nooit weg!

Reactie op Loek Beukman
Willemein 1 week geleden

Ik dacht dat Weleda “gewoon” plastic verpakking gebruikt. Deze jongens niet, lees ik

Reactie op Loek Beukman
Vic 2 dagen geleden

Dank je Brechje,
Maar ….. ik vroeg om een reactie van TRIODOS als investeerder, Niet om een reactie van de initiatiefnemers VIA Triodos! TRIODOS hoort te verantwoorden,waarom er support wordt gegeven en daarbij alle aspecten af te wegen!


+ Toon alle 17 reacties