Triodos Bank gebruikt cookies om haar websites gebruiksvriendelijker te maken. Bekijk welke cookies we gebruiken in ons Privacy- en cookie statement.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Sluiten

interview

Het geheim van een duurzaam t-shirt

Ontdek hoe Waschbär de waardeketen verduurzaamt

Ontdek hoe Waschbär de waardeketen verduurzaamt

Online warenhuis Waschbär is een koploper als het gaat om duurzame consumentenartikelen. Als consument ben je verzekerd van een aankoop die rekening houdt met milieu en sociale omstandigheden. En dat in de hele waardeketen. Dat is iets dat niet elk warenhuis kan garanderen. Hoe verduurzamen zij die hele keten die een product doorloopt?

Het Duitse online warenhuis valt op door het grote aanbod artikelen: meer dan 10.000. Van kleding en schoenen tot gereedschap, schoonmaakmiddelen en meubels. Het bedrijf werd al in 1987 opgericht en groeide uit tot een van de grootste verkopers van consumentenartikelen met aandacht voor het milieu en sociale omstandigheden, zowel via catalogi als online. Het is een markt die aan populariteit wint. Want steeds meer consumenten kiezen bewust voor duurzaam geproduceerde artikelen.

“Bij voeding is het voor de consument al veel makkelijker om voor duurzame producten te kiezen.”

Riella Hollander

 

Het geheim van een duurzaam t-shirt

37% van de eigen labels van Triaz (het moederbedrijf van Waschbär) worden in een fabriek in Bosnië gemaakt. Triaz werkt al 8 jaar samen met deze fabriek. Na de eerste controle in deze fabriek werden de tekortkomingen verbeterd. De lonen gingen omhoog en er werden veiligheidsmaatregelen genomen. Na een controle in juli 2013 bleek dat de fabriek voldoet aan de gezondheidsnormen en veiligheidseisen. De lonen liggen al hoger dan het minimum, maar er wordt nog gewerkt aan een meer leefbaar loon.

Wanneer je de producten in de webshop van Waschbär bekijkt, kun je direct zien waar de materialen vandaan komen en op welke plek de stoffen zijn bewerkt. “Deze openheid maakt Waschbär bijzonder”, geeft Riella Hollander aan. Als fondsmanager van Triodos Organic Growth Fund is ze nauw betrokken bij Waschbär. Triodos Organic Growth Fund is sinds de zomer van 2014 aandeelhouder in deze Europese koploper. “Ons fonds investeert voor de lange termijn in Europese bedrijven die zich richten op duurzame voeding en consumentengoederen.” En dat betekent duurzaam in de hele waardeketen. Vanaf het moment dat de boer de grondstoffen produceert tot het bij de consument belandt.

Lange route

“Bij voeding is het voor de consument al veel makkelijker om voor duurzame producten te kiezen omdat het op veel meer plekken te koop is”, zegt Hollander. “Duurzaam geproduceerde kleding is veel lastiger te vinden. Dit komt door de langere route die dit product aflegt. We zouden ons graag verbinden aan meer bedrijven als Waschbär, maar er zijn nog niet zoveel grote bedrijven die zich bezig houden met duurzaam geproduceerde kleding.”

De kledingketen is zo complex dat alleen bedrijven die duurzaamheid echt in hun DNA hebben, duurzame kleding aanbieden, geeft Hollander aan. “Zo heeft Waschbär bijvoorbeeld een bepaald spijkerbroekenmerk uit hun collectie gehaald. Dit product werd heel goed verkocht, maar de producent was onvoldoende bereid de arbeidsomstandigheden aan te passen. Waschbär is toen op zoek gegaan naar een andere leverancier.”

Tip: De documentaire The True Costs laat zien wat de werkelijke kosten zijn van een kledingstuk in de gehele keten. The True Costs is onder andere op Netflix te bekijken.

Maar hoe waarborgt Waschbär dat elke stap in de keten voor alle artikelen duurzaam is? Barbara Engel, hoofd duurzaamheid bij het bedrijf: “Elk product bij Waschbär heeft een paspoort. Zo controleert het paspoort voor textiel bijvoorbeeld de volledige keten vanaf de herkomst van de grondstof en de verwerking tot en met de lozing van het afvalwater. Een belangrijk onderdeel hiervan is de naleving van sociale arbeidsvoorwaarden. Engel:“Bij textiel komt erg veel handwerk voor. Daarbij zijn veel mensen betrokken.”

Het geheim van een duurzaam t-shirt

Dit beeld laat een van de wegen zien die een t-shirt bij Waschbär kan afleggen.

Dit arbeidsintensieve werk onderscheidt deze productgroep van bijvoorbeeld huishoudelijke artikelen die vaak met machines geproduceerd worden. Om arbeidsvoorwaarden in de textielproductie te waarborgen, worden ter plaatse sociale audits uitgevoerd. Dit betekent dat teams die hiervoor zijn aangesteld de fabrieken bezoeken. Zij spreken de taal van het land en kennen veel mensen persoonlijk, geeft Engel aan. Sinds 2011 werken ze samen met het in Amsterdam gevestigde Fair Wear Foundation, een internationale organisatie die zich inzet voor betere arbeidsvoorwaarden voor textielarbeiders op de hele wereld.

Herken eerlijke kleding

Hoe kun je als consument nu achterhalen of een kledingstuk onder eerlijke omstandigheden gemaakt is? En wat is de impact op het milieu? Barbara Engel geeft aan dat het GOTS keurmerk een mooi voorbeeld is waar het milieu en arbeidsomstandigheden beiden in worden meegenomen. Het is een streng label dat hoge ecologische eisen aan het textiel stelt vanaf de teelt van grondstoffen via alle  verwerkingsprocessen tot en met de confectie. Daarnaast schrijft GOTS sociale acceptabele werkomstandigheden voor. Het assortiment met dit keurmerk is groeiende: op dit moment is bijvoorbeeld alle katoen biologisch en 35% daarvan is GOTS gecertificeerd.

Engel heeft een goede tip voor mensen die graag biologische kleding willen met zo min mogelijk impact op het milieu. Op de website van Made-by is een infographic te vinden waar je de milieu-impact van een grondstof kunt achterhalen. Zo zie je dat bijvoorbeeld biologische linnen in de beste klasse (Class A) – zit tegenover regulier katoen in de slechtst scorende categorie (Class E).

De vraag naar een duurzaam kledingstuk moet volgens Hollander groeien. “Bewuste consumenten letten als eerste op de voeding, terwijl je met kleding ook een groot verschil kunt maken.” Engel: “Kleding maakt wie je bent. Als we alleen kleding droegen om ons warm te houden, zou het eenvoudiger zijn voor duurzaam te kiezen. Maar het is ontzettend moeilijk hier consumenten van te overtuigen terwijl ze er ook modebewust bij willen lopen. In welke mate gaan we wel en niet in op modetrends? Dat kleding lang mee gaat is een belangrijke voorwaarde. Maar hoe lang willen consumenten kleding gemiddeld dragen? Dat is voor ons ook een hele grote uitdaging.”

Triodos Multi Impact Fund
Ook bijdragen aan positieve verandering?

Via Triodos Multi Impact Fund kun je beleggen in een selectie van Triodos beleggingsfondsen en daarmee bijdragen aan een positieve verandering in meerdere sectoren. Van duurzame handel in ontwikkelingslanden tot duurzame energie en landbouw in Europa. Triodos Organic Growth Fund is een van de geselecteerde fondsen. Het fonds investeert in Europese koplopers in biologische voeding en duurzame consumentenproducten. Kijk op www.triodos.nl/impactfund

Wat vind je van "Het geheim van een duurzaam t-shirt"?

Laat een reactie achter

Vul uw naam in

+ Toon alle 10 reacties

پیراهن ثامن  – چیچیلی 1 jaar geleden

[…] Het geheim van een duurzaam t-shirt Triodos Bank […]

Sietske 3 jaar geleden

Ik kan er niet helemaal achter kijken, maar dit helpt! Dank voor het artikel

Tet 3 jaar geleden

Dit is weer een goed voorbeeld van welke kant het in de textielindustrie opgaat.
Ik volg een gratis course “how to start a sustainable fashion business” by futurelearn.com. Omdat ik met mijn image-consultant bedrijfje duurzaamheid hoog in het vaandel (wil) hebben.
Daar krijg je een goed inzicht in de hele keten, van grondstof, fabricage van stoffen/garen, effect van designing, kledingfabricage, marketing en hun etnische, sociale, milieu effecten in de keten èn wie en wat je eraan kunt doen. Een áanrader!

Johanness 3 jaar geleden

Ik hoop dat de industrie rondom duurzame kleding zich goed ontwikkeld!

Mariet 3 jaar geleden

Het wordt tijd dat we es gaan beseffen dat er te veel kleding wordt gemaakt. Er hangt te vaak een nieuwe collectie in de winkel, belachelijk! Ontwerpers wees je hiervan bewust en consumenten: stop met dat overspannen koopgedrag, mijdt Primark en andere goedkope winkel en koop geen kleding op de markt, allemaal met kinderhandjes gemaakt!!! Ga voor duurzame kleding!

Ria Meijaard 3 jaar geleden

Ik vind het jammer dat jullie voor een webwinkel reclame maken, terwijl er in Nederland een aantal winkels zijn die eerlijke kleding verkopen. die zelfs ook door Triodos worden ondersteund.

Reactie op Ria Meijaard
Tet 3 jaar geleden

Het lijkt me:”elke bijdrage aan een duurzame is er 1″. Het kan geen kwaad er 1uit te lichten. Mensen worden zo toch bewuster en gaan, zoals ik, van daaruit op internet op zoek naar nog méér duurzame textielinitiatieven.

Petra van Eck 3 jaar geleden

duurzaam oké, maar de mevrouw op de foto bij de lopende band verrekt haar rug behoorlijk!

Egidia van Dijk 3 jaar geleden

Bamboe en hennep en vlas, al die initiatieven zijn zo veel beter dan die vreselijke katoenverbouw in India! ik heb die docu gezien en heb vanaf dat moment uit protest geen nieuwe katoenen producten meer gekocht, wel nog bij de Kringloop! De boycot is nog altijd het beste protest, tref die lieden in hun portemonnee want dat zou er voor kunnen zorgen dat de schonere en langzamere productie weer in gang vind. Nog beter dan een duurzaam t-shirt kopen is je oude t-shirt (en je andere kleding) langer dragen. Ook goed voor je portemonnee!

Brigitte 3 jaar geleden

Het geluid van een nieuwe lente. Hopelijk wordt het nog eens gewoon om duurzaam en eerlijk gekleed te gaan.


+ Toon alle 10 reacties