Triodos Bank gebruikt cookies om haar websites gebruiksvriendelijker te maken. Bekijk welke cookies we gebruiken in ons Privacy- en cookie statement.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Sluiten

interview

Hoe duurzame kleding een verhaal vertelt

"De consument is toe aan een eerlijk kledingstuk"

"De consument is toe aan een eerlijk kledingstuk"

Liefde voor mode. Dat betekent voor Charlie + Mary mooie én duurzame kleding. De twee ondernemers achter dit merk vertellen het verhaal achter het kledingstuk. Niet alleen met hun twee winkels, maar ook met hun agentschap en de events die ze organiseren. “Consumenten zijn toe aan een eerlijk en duurzaam kledingstuk.”

Charlie + Mary bestaat uit het duo Charlotte van Waes en Marieke Vinck. Twee jonge ondernemers die samen op de Fashion Academy zaten, maar eenmaal werkzaam in de mode-industrie, écht iets misten. Waar is het verhaal achter de kleding? Dat wordt nergens verteld. En nog steeds veel te weinig, stellen de twee.

conceptstore-charlie-+-mary

Charlie + Mary is een ‘conceptstore’. Je kunt er niet alleen duurzame en eerlijke kleding kopen, maar ook planten, tassen en andere producten die in hun concept passen.

Marieke: “We gingen mode studeren omdat we mode heel leuk vinden. Dan leer je over de achtergrond. Maar toen we gingen werken, kwamen we erachter dat de modewereld helemaal niet zo inspirerend is. Kopiëren, snelle levertijden, lage prijzen…we misten het verhaal achter het kledingstuk.”

Charlie + Mary is een ‘conceptstore’. Charlotte en Marieke begonnen hier zeven jaar geleden een winkel waar niet alleen het product centraal staat, maar ook de levensstijl van de klant. In hun grootste winkel in de Amsterdamse Pijp zie je dat aan de manier waarop kledingstukken worden tentoongesteld en hoe producten als de chocoladerepen van Tony Chocolonely en duurzame modeboeken tussen de kleding zijn opgesteld. De paspoppen vallen op door kunstzinnige maskers en aan de muur hangt kunst van lokale kunstenaars die ook te koop is. Een winkel waar je de tijd kunt nemen om de kledingstukken te bekijken en alles kunt vragen over waar de kleding vandaan komt.

Charlie+Mary
Project c.v.

Charlotte van Waes en Marieke Vinck openden in 2009 Charlie + Mary, een duurzame modewinkel in de Amsterdamse Pijp. Een jaar later richtten ze onder dezelfde naam een modeagentschap op. Hiervoor distribueren ze vijf duurzame modemerken in de Benelux. In 2015 werd er een tweede winkel geopend in de Amsterdamse Hallen. Hier is ook de showroom van hun agentschap te vinden. Triodos Bank financiert Charlie + Mary. WWW.CHARLIEMARY.COM

De impuls kwam uit jullie liefde voor mode. Moet kleding volgens jullie hip zijn?

Charlotte: “Nee, maar mode moet wel meer over het verhaal gaan. En we moeten meer respect hebben voor een kledingstuk. Er hebben mensen aan gewerkt. Het is geen wegwerpproduct, maar een resultaat van vakmanschap. Elk kledingstuk heeft een hele lange keten afgelegd. Dat zijn mensen vergeten en wij willen dit verhaal weer vertellen.”

Sinds het ontstaan van Charlie + Mary is er veel veranderd. De ramp op Rhana Plaza in Bangladesh in 2013 was misschien wel de grootste eyeopener voor consumenten. Er zijn sindsdien veel initiatieven tot stand gekomen om de arbeidsomstandigheden te verbeteren in de kledingindustrie.

Kunnen jullie vertellen wat er voor jullie zelf veranderd is sinds jullie Charlie + Mary in 2009 oprichtten?

Marieke: “Consumenten zijn meer op zoek naar eerlijk en duurzaam. Toen we begonnen, wilden we niet te veel communiceren over fairtrade. Mensen stopten het dan te snel in een hokje. Niet hip genoeg bijvoorbeeld. Dat was toen een goede zet. Maar nu zitten er in deze straat alleen maar conceptstores. Sinds anderhalf jaar onderscheiden we ons niet meer als die ene modewinkel in de Gerard Doustraat.

“Daarom verfden we onze gevel groen”, zegt Charlotte. “We kwamen er achter dat duurzaam wel een unique selling point voor ons was geworden.”

charlie-mary-voor-hun-winkel

Charlotte en Marieke voor hun winkel in de Gerard Doustraat.

Wordt duurzame en eerlijke kleding steeds normaler?

Marieke: “Ja dat zouden we graag willen. We zijn nog steeds pioniers, maar misschien iets minder dan 7 jaar geleden. Ons hoofddoel is dat mensen het verhaal achter mode weer leuk en interessant gaan vinden. Je merkt dat er heel veel duurzame conceptstores zijn in Amsterdam. In die zin is Nederland pioniersland.

Maar aan de andere kant is de macht van de grote andere spelers nog groot. We kunnen heel veel doen, maar de consument moet er naar handelen. Die bepaalt met zijn portemonnee. Er gebeurt steeds meer, maar als kleine speler in de markt duurt het langer om grote stappen te zetten.

De voorlopers die echt met mode of met duurzaamheid bezig zijn, hebben we al bereikt. We zien het als een missie om het gat tussen de voorlopers en de groep consumenten die de stap naar duurzame mode nog moeten maken te dichten.

Hoe willen jullie dat doen?

Marieke: “We zijn meer dan een winkel, we zijn ook een platform. We organiseren events zoals filmvertoningen of modeshows waarin we ons verhaal vertellen. En omdat we ook een modeagentschap zijn, kennen we de merken heel goed. Als je bij ons shopt krijg je echt het hele verhaal te horen.

Wij proberen zoveel mogelijk verkopers te vinden voor de labels die we beheren via het agentschap. Daarnaast doen we de pr voor deze merken, zo zorgen we er bijvoorbeeld voor dat de kleding in de bladen komt. Hiermee vergroten we het bereik van duurzame mode buiten onze winkels. “We willen niet horen dat mensen duurzame merken willen kopen, maar het niet kunnen vinden.”

logo-btc2xBuy the Change
Met geld kun je de wereld veranderen

Niemand kan in zijn eentje de wereld veranderen, maar iedereen wel zichzelf. Wat jij met je euro doet – en wat niet – maakt een groot verschil. Je kunt beleggen in verandering, ervoor sparen, het weggeven en je kunt verandering kopen. Iets wat we dagelijks doen met ons geld. Er ligt een grote kans om met zijn allen positieve verandering te versnellen. Daarom zijn we iets nieuws gestart: Buy the Change. Een platform dat duurzame ondernemers en bewuste consumenten met elkaar verbindt.

Doe je mee? Ga naar buythechange.nl

De keten van een kledingstuk is lang en ingewikkeld, hoe krijg je daar grip op?

Marieke: “De modeketen is lang en moeilijk te controleren. Van de meeste merken waar we mee werken kennen we de oprichters en op een eerlijke en duurzame manier zaken doen zit in hun DNA. Studio JUX heeft bijvoorbeeld een eigen fabriek in Nepal en zijn zelf regelmatig in hun fabriek te vinden. De wat grotere merken  werken met certificeringen, dan kijken we per keurmerk of we het goed genoeg vinden. Waar wij naar kijken als we labels selecteren is of ze eerlijk, duurzaam en innovatief zijn.”

Op dit moment plannen Marieke en Charlotte een reis naar Nepal en India om fabrieken te bezoeken van merken waar ze mee werken. “Dat doen we lang niet altijd zelf, maar het is goed om soms te doen omdat wij de verhalen willen vertellen. We willen zelf zien waar we het voor doen”, zegt Marieke.

etalage-winkel-charlie-+-mary

Charlie +Mary verkoopt kleding van labels die eerlijke en duurzame mode maken zoals People Tree, Studio Jux en Toms.

Wat willen jullie nog bereiken?

Charlotte: “We willen onze mode zo toegankelijk mogelijk maken. Iedereen moet binnen een bepaalde straal duurzame mode kunnen kopen. Op een gegeven moment hebben we dan geen normale fashion meer nodig.”

Marieke: “We willen graag dé plek zijn voor innovatieve ideeën over hoe de kledingindustrie nu echt kan veranderen. Dat willen we gaan doen door het creëren van een toegankelijke plek met helpdesk. Dan kan iedereen met bij ons terecht voor vragen en verhalen over duurzame mode.”

Bekijk op Mijn Geld Gaat Goed welke ondernemers Triodos Bank nog meer financiert op het gebied van eerlijke kleding.

Tekst: Joset van der Hoeven

Wat vind je van "Hoe duurzame kleding een verhaal vertelt"?

Laat een reactie achter

Vul uw naam in

+ Toon alle 17 reacties

Charlie + Mary willen de massa in duurzame kleding – Is ondernemen iets voor jou? 4 maanden geleden

[…] het boek. Ze zijn in 2017 genomineerd voor de Hart-Hoofd prijs van Triodos bank en vertellen in dit interview meer over wat ze willen en wat ze allemaal nog meer doen dan alleen kleding verkopen. Hun winkel is […]

Tet 11 maanden geleden

Een belangrijk item! Buy less, choose well, make it last, is ook mijn motto!
Misschien een duurzame tip, waar je zelf ook veel profijt van hebt: laat een kleurenanalyse doen en een stijlanalyse, dan kun je efficiënter winkelen en voorkom je miskopen èn zie je er stralend uit
Tip 2: je kunt gratis de MOOC via future learn volgen: how to start a sustainable fashion business. Daardoor krijg je een goed beeld van de hele kleding keten en leer je veel duurzame merken kennen.

Carry Wevers 11 maanden geleden

Het is zo belangrijk, niet iedere week een nieuw kledingstuk dat je maar 2 x draagt, maar mooie duurzame kleding waar je langer mee doet, dat geeft een veel fijner gevoel als je het draagt en maakt je creatiever in combineren, zodat het niet lijkt of je steeds hetzelfde aan hebt.

MHJ de Jong 1 jaar geleden

Goed verhaal.
Jullie toegangkelijkheid voor mij zie ik niet.
Er is geen vertaling naar Nederlands.

Reactie op MHJ de Jong
Charlie + Mary 1 jaar geleden

Beste MHJ de Jong, De meeste communicatie op onze website is inderdaad in het Engels omdat we ook buitenlandse klanten hebben maar mocht u vragen hebben dan kunt u altijd even mailen of bellen met de winkel!

Leon 1 jaar geleden

Het zijn niet alleen de grote maten die niet te koop zijn. Ook een heren jeans of broek in 34/34 zit er al niet aan. Nu ben ik met 1:86 de gemiddelde Nederlandse man en voor die lengte is er één broek. Mooi initiatief maar het schiet zo niet op.

Reactie op Leon
Charlie + Mary 1 jaar geleden

Hi Leon, We bieden een zo groot mogelijke range aan en gelukkig komt er steeds meer vraag naar en zien we waar de gaten zitten. Goed dus om te horen dat er behoefte is aan jeans en broeken in 34/34. Deze kunnen wij overigens wel bestellen bij het label Wunderwerk.

Dorothea van dijk 1 jaar geleden

Leukemia en leerzaam

Ria 1 jaar geleden

Heel goed maar is er ook voor grote maten 44/46 kleding te koop?

Ton Groen 1 jaar geleden

Tja, ik waardeer de inspanningen van de dames zeer en ik vind óók dat de macht van de mode-grootgrutters doorbroken moet worden. Dat duurzame kleding dus wat duurder is dan het gemiddelde spul, snap ik. Maar overhemden van €94,95 zijn maar voor een kleine groep weggelegd. Ik ben bang dat het mooie doel: ‘duurzame kleding toegankelijk maken voor iedereen’ met deze prijsstelling niet gehaald wordt. Voor het gemiddelde gezin is vooral de inhoud van de portemonnee bepalend. Zolang dat zo is zullen dit soort goede, maar te kleinschalige initiatieven het patroon niet doorbreken, vrees ik. Overigens hoop ik van harte dat mijn ongelijk bewezen wordt! Veel succes!

Reactie op Ton Groen
Charlie + Mary 1 jaar geleden

Beste Ton, We zijn het helemaal met u eens. Wij staan echter wel achter het koop minder maar beter concept. In de zin van kwaliteit maar ook al je iets koopt waar je achter staat draag je het met meer liefde en trots en wil je het ook vaker aan waardoor je minder kleding nodig hebt, je zorgt automatisch beter voor je kwaliteitskledingstuk en daardoor gaat het langer mee. Gelukkig is het zo dat door de ontwikkelingen en de groeiende vraag steeds meer eerlijke en duurzame merken ook wat lager geprijsde artikelen kunnen gaan aanbieden. Het zal echter nooit zo goedkoop worden als bij de grote winkel ketens maar die prijzen zijn ook niet realistisch als je kijkt naar de keten die een kledingstuk aflegt, de grondstoffen die nodig zijn voor het produceren van een kledingstuk en het handwerk dat komt kijken bij het produceren van een kledingstuk. Gelukkig zijn we op de goede weg en komt er steeds meer aanbod aan duurzame kleding in verschillende prijs categorieën.

Bertine 1 jaar geleden

Heel goed initiatief maar waar blijft de kleding voor de dikke dames

Otto Takes 1 jaar geleden

Het hele concept is buitengewoon sympathiek, maar uiteindelijk koopt iemand een kledingstuk om er leuk of goed in uit te zien. Dat lijkt wat onderbelicht te zijn gebleven bij de ontwerpen. En waarom zou je in dezelfde keten geen smashing ontwerp kunnen produceren? Ik wens de dames veel succes!

Reactie op Otto Takes
Ton Groen 1 jaar geleden

Tja, ik waardeer de inspanningen van de dames zeer en ik vind óók dat de macht van de mode-grootgrutters doorbroken moet worden. Dat duurzame kleding dus wat duurder is dan het gemiddelde spul, snap ik. Maar overhemden van €94,95 zijn maar voor een kleine groep weggelegd. Ik ben bang dat het mooie doel: ‘duurzame kleding toegankelijk maken voor iedereen’ met deze prijsstelling niet gehaald wordt. Voor het gemiddelde gezin is vooral de inhoud van de portemonnee bepalend. Zolang dat zo is zullen dit soort goede, maar te kleinschalige initiatieven het patroon niet doorbreken, vrees ik. Overigens hoop ik van harte dat mijn ongelijk bewezen wordt! Veel succes!

Reactie op Otto Takes
Charlie + Mary 1 jaar geleden

Hi Otto, Bedankt en helemaal eens! Mode moet vooral ook leuk zijn en is een manier om jezelf te uiten. Logisch dat je in eerste instantie iets koopt omdat het er mooi uitziet en bij je past! Wij verkopen ook geen kleding die we niet mooi vinden, dat is evenals eerlijke en duurzame productie een voorwaarde wanneer wij collecties inkopen voor onze winkels. Smashing ontwerpen zijn er zeker en steeds meer! Het blijft natuurlijk ook altijd een kwestie van smaak maar gelukkig komt er steeds meer aanbod en zal uiteindelijk hopelijk iedereen de stijl kunnen vinden die bij hem of haar past en kunnen kiezen voor een interessantere eerlijkere en duurzamere garderobe!


+ Toon alle 17 reacties