Triodos Bank gebruikt cookies om haar websites gebruiksvriendelijker te maken. Bekijk welke cookies we gebruiken in ons Privacy- en cookie statement.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Sluiten

achtergrond

Hoe Ekoplaza verleidt tot meer groente eten

“Als je voor vlees kiest, ga dan voor kwaliteit”

“Als je voor vlees kiest, ga dan voor kwaliteit”

Alle producten in de schappen van Ekoplaza zijn biologisch. De supermarkt verkoopt veel vleesvervangers, maar ook vlees. Hoe denkt deze milieubewuste keten over de verkoop van vlees? En hoe blijf je je als biologische winkel onderscheiden?

“Wacht, ik pak even een kratje”, zegt Koen Ketelaars. Hij is net vanuit zijn Nijmeegse Ekoplaza-winkel het magazijn ingelopen om rustig te kunnen bellen. Ketelaars opende deze winkel in 2014 en werkte daarvoor ook al bij Ekoplaza, in allerlei functies. Hij heeft moederbedrijf Udea zien groeien: “Vroeger kregen we twee keer per week onze potjes en zakjes, nu elke dag.”

“Wat mij betreft zou je elke dag een kilootje groente eten”

Naast de biologische potjes, zakjes en versproducten van Udea staan er lokale lekkernijen in de winkel, zoals bier van Nevel Artisan Ales. En: een vriezer met Veluwe-runderen. Vlees, bot, ingewanden, de hele mikmak.

Ketelaars: “De hooglanders zijn afgeschoten vanuit het oogpunt van natuurbeheer. Ze hebben in het wild geleefd. Ik geloof in dierlijk voedsel, maar wel van hoge kwaliteit, met mate, van een dier dat vrij is geweest. En dan het hele dier opeten. Massaproductie van vlees vind ik idioot.” Het loopt als een trein, ziet hij: “Ook vegetarische klanten zeggen vaak: ik mis toch iets.”

Niet belerend

Over het algemeen komt het vlees bij Ekoplaza van vleesleverancier St. Hendrick. Die werkt samen met een groep biologische, hoofdzakelijk Nederlandse boeren. Maar hoort vlees eigenlijk überhaupt wel thuis in een winkel die begaan is met het milieu? Voor biologisch vlees is weliswaar minder soja geïmporteerd en geen kunstmest gebruikt, maar er komen wel broeikasgassen door vrij.

“We willen niet belerend zijn”, vertelt Udea-marketingmanager Hans van Mierlo. “Maar we zeggen wel: als je ervoor kiest om vlees te eten, kies dan voor kwaliteit. En we bieden meer vleesvervangers aan dan vleesproducten.” Uit eigen onderzoek bleek 30 procent van de Ekoplaza-klanten vegetariër te zijn: een veel hoger percentage dan landelijk, maar nog steeds een minderheid.

Voorkant van Ekoplaza in het centrum van Nijmegen

Ekoplaza in het centrum van Nijmegen.

Project C.V.
Ekoplaza

Ekoplaza is de formule van franchisegever en biologische groothandel Udea. Er zijn ongeveer 75 winkels, waarvan ongeveer de helft franchisers zijn. Triodos Bank financiert twaalf Ekoplaza-franchises. Het bedrijf verkoopt uitsluitend biologische producten en heeft als doel om biologisch eten voor iedereen bereikbaar te maken. Ekoplaza heeft een webshop en een app voor zowel Apple als Android waarmee je gemakkelijk boodschappen thuis kunt laten bezorgen of afhalen in de winkels.

Het vegetarische assortiment gaat bij Ekoplaza tijdens de Week Zonder Vlees in de aanbieding. En er zal geen enkel lapje vlees in de voordeelfolder staan. Via posters in de winkel, artikelen en recepten in het eigen magazine en de e-mailnieuwsbrief wordt er aandacht aan de week besteed. Ook de rest van het jaar zijn daarin veel recepten zonder vlees of zuivel te vinden; bij recepten met vlees staat altijd een vegetarisch alternatief.

Ketelaars probeert mensen vooral te verleiden om meer groente te eten. “Ze liggen voorin de winkel en ik heb een groot aanbod – ook dingen die je elders niet altijd tegenkomt: koolraap, aardperen, rettich, ramenas. Wat mij betreft zou je elke dag een kilootje groente eten.”

Laatst las hij dat het Nijmeegse ziekenhuispersoneel heel ongezond eet; nu denkt Ketelaars erover om ze 10 procent korting aan te bieden. Verder lijkt het wel snor te zitten met de gezondheid van zijn klanten: “We hebben laatst het koekschap verkleind, mensen kopen dat weinig. En ik probeerde ooit biologische energydrink te verkopen, maar dat liep niet. ‘Waarom verkoop je dit?’ was de reactie.”

Onderscheidend blijven

Ook in reguliere supermarkten is steeds meer biologisch te koop. Toch blijft Ekoplaza onderscheidend in kwaliteit, denkt Van Mierlo: “Wij hebben biologisch als ondergrens, daar begint het pas. Om de Week Zonder Vlees als voorbeeld te nemen: ik denk dat veel partijen daaraan meedoen, maar in andere weken weer kiloknallers verkopen. Dat is een stukje schizofrenie dat je bij ons niet zult vinden. Want ergens wordt de prijs betaald.”

De kiloknaller is nog lang geen verleden tijd: Wakker Dier zag tussen 2015 en 2018 zelfs een flinke toename in de verkoop van kip zonder dierenwelzijnskeurmerk. Ekoplaza doet daar niet aan mee, maar ook daar is het biologische vlees weleens in de aanbieding. Is het een idee om vlees überhaupt niet af te prijzen? Van Mierlo: “Dat zou misschien een volgende stap kunnen zijn, ja.”

Groenteschappen in Ekoplaza Nijmegen

Groenteschappen in Ekoplaza Nijmegen

Verpakkingen van suiker

Waar Ekoplaza momenteel vooral mee opvalt, is hun zoektocht naar verpakkingen zonder plastic. “Vorig jaar zaten we op 800 plasticvrije producten, nu al op 1300”, telt Van Mierlo. Sommige alternatieven zijn al voorhanden: glas, aluminium of papier. En het scheelt dat groente en fruit niet verpakt hoeven te worden om regulier te scheiden van biologisch, zoals in de supermarkt gebeurt. Verder zijn er verpakkingen ontwikkeld die in de gft-bak na 12 weken zijn gecomposteerd. Ze zijn bijvoorbeeld op basis van houtpulp of, zoals de vleesbakjes, van rietsuiker.

Het is niet de makkelijkste weg, vertelt Van Mierlo. “De eerste broodzakken scheurden in de vriezer. De folie om gesneden groente composteerde al in de winkel. Goede alternatieven ontwikkelen is een proces van een aantal jaren.” Ketelaars beaamt het. “We hebben eindeloos veel tests gedaan; dan viel het brood er weer aan de onderkant uit. Nu hebben we eindelijk een broodzak die niet van plastic is, maar wel sterk genoeg.”

Geluksvogeleieren

Voor Ketelaars zit het onderscheidende vermogen ’m in het steeds weer op zoek gaan naar betere producten. “Ik zit dicht op de klant; ik durf te beweren dat ik duizend namen ken. Als iemand iets wil hebben in de winkel, zeg ik: gaan we doen.” Hij houdt zijn ogen open voor nieuwe initiatieven: “Die beginnen vaak klein en juist dan moet je erbij zijn. De kefir van Rauw Power verkocht ik al voor Udea en Odin het hadden. Er kwam een boer uit Twente driehonderd flessen brengen.”

“Het vegetarische assortiment gaat bij Ekoplaza tijdens de Week Zonder Vlees in de aanbieding”

Nu is hij samen met Udea op zoek naar een beter ei. “Geluksvogeleieren. Kippen eten vaak soja en leven op zwarte grond. Deze kippen hebben een mobiele stal die steeds wordt verplaatst naar een nieuw stukje grond waar ze buiten rond kunnen scharrelen, zodat ze steeds bij groenvoer kunnen. Je hoeft ze niet te ontwormen, dat lijkt ook effect te hebben op de smaak.”

Der winkel van Ketelaars krijgt binnenkort trouwens een metamorfose. “Ik vind hem een beetje saai worden, dus we gaan een beetje verbouwen. Je moet je altijd ontwikkelen. Anders loopt de ziel uit de winkel.”

Tijd voor echte keuzes
Kies voor een week zonder vlees

Triodos Bank doet mee aan de Week Zonder Vlees van 11 tot en met 17 maart. In deze week roepen we mensen op om geen vlees te eten. Want een week geen vlees eten heeft veel impact. Om een voorbeeld te noemen: je bespaart er 130 liter water mee. En de CO2-uitstoot die je bespaart staat gelijk aan 76 kilometer auto rijden. Het doel van de week is om mensen hier bewust van te maken. En laten zien dat je zonder vlees ook lekker kunt eten. Rondom deze week geven we je tips en vertellen we meer verhalen over ondernemers die goede en lekkere alternatieven bieden.

> Lees ons dossier over het voedselsysteem van de toekomst
> Weekzondervlees.nl

Tekst: Leonie Hosselet
Fotografie: Pieter van den Boogert

Wat vind je van "Hoe Ekoplaza verleidt tot meer groente eten"?

Laat een reactie achter

Vul uw naam in

+ Toon alle 9 reacties

Rik Oerlemans 9 maanden geleden

Ik ben een trouwe klant van Koens winkel. Ik koop er geen vlees omdat ik geen vlees eet. Maar dat je het er kunt kopen, heeft mijn volledige instemming. Met dogma’s help je geen dieren.

Vera Smeets 9 maanden geleden

Prima idee, ik blijf het alleen erg jammer vinden dat ze ook vlees verkopen, ook al is het dan van dieren die een goed leven hebben gehad. Dieren, en hun producten als melk en eieren, zijn niet om te eten. Voor mij zou het een groot pluspunt zijn als ekoplaza geen dierlijke producten zou verkopen.

Lesley 9 maanden geleden

Top!

Wel jammer dat het artikel vooral over vlees gaat in plaats van hoe het ook prima zonder kan. Zelf ben ik vegan en ik mis trouwens helemaal niets.

Die 130 liter snap ik ook niet helemaal. Een is 60 keer douchen.

Reactie op Lesley
Lesley 9 maanden geleden

Oeps, icoontjes kunnen niet geplaatst worden:

Een hamburger is 60 keer douchen.

Reactie op Lesley
Lesley 9 maanden geleden

*hamburger
(Icoontjes werken niet)

Martine van Dam 9 maanden geleden

VEEEL (???) vegetariërs zouden volgens Ekoplaza zeggen “Ïk mis toch iets”” en dus verkoopt E. ook vlees.
Ik geloof er niets van!! Een echte vegetariër heeft gekozen en niet voor niets :om niet meer te kluiven aan dode dierenresten! Ik daag u uit voor een onderzoek waar ik aan mee doe!
Ik pleit voor terugkeer van de echte Reformwinkels waarin geen dode dieren liggen, ook niet al hebben ze een redelijk vrij leven gehad! Ik mis helemaal niets wat vlees e.d. betreft! Onzin! Misschien beginners??
Martine van Dam (schrijfster van De Waarheid over het Vegetarisme)

Reactie op Martine van Dam
Martine van dam 9 maanden geleden

Even een reactie voordat voorstanders van vlees losbarsten. In de eerste plaats wil ik graag het verschil aankaarten tussen idealisme en winstbejag. Grote ketens zoals AH verkopen vegetarische/biologische produkten. Doen ze dat uit idealisme? Welnee! Eigenbelang! Klantenbinding! de klanten vinden het gemakkelijk om in één winkel alles te kunnen kopen en de zaak
verdient er flink aan. Voor ons, vegetariërs en veganisten is het uitgesproken rot om naast de frisse
produkten geconfronteerd worden met de al of niet bloederige onderdelen van wat levende dieren zijn geweest. Het is weer een bewijs dat Ecoplaza en Odin en andere ketens in de eerste plaats aan geld denken. Laat de slager nou maar vlees verkopen en het zou al heel wat zijn zijn als dat allemaal van gezonde dieren zou zijn, die zo weinig mogelijk leed wordt aangedaan (de weg naar en de behandeling in het slachthuis zijn ook een afschuwelijke ervaring).
Zolang de “natuurvoedingswinkels” vlees blijven verkopen blijft er een en ander niet kloppen:, :: het hart voor de dieren!

\

Reactie op Martine van dam
Kees de Bok 9 maanden geleden

Kijk, dat is nou het mooie van Triodos Bank: ze zetten zich in voor een betere wereld, maar steunen tegelijkertijd bedrijven die daaraan een steentje bijdragen. Zoals Udea, dat bij monde van Hans van Mierlo zegt “niet belerend te willen zijn”. Zo’n positieve en open houding zal uiteindelijk meer resultaat opleveren dan uw ideologische dogmatiek. Alleen al het feit dat u reageert op uw eigen reactie om eventuele critici voor te zijn, vind ik veelzeggend…

Reactie op Martine van dam
Martine van Dam 8 maanden geleden

Ik reageer niet op mijn eigen reactie. Kees de Bok. Ik geef alleen een aanvulling.
En u haalt het een en ander door elkaar.
Want ik ga ook geen slagerij binnen. Vind het afschuwelijk om al die bloederige resten
van dieren te zien. Dat is zuiver een gevoelskwestie en heeft dus niets te maken met ideologische dogmatiek. Of met belerend zijn. U praat duidelijk andere mensen na ….


+ Toon alle 9 reacties