Triodos Bank gebruikt cookies om haar websites gebruiksvriendelijker te maken. Bekijk welke cookies we gebruiken in ons Privacy- en cookie statement.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Sluiten

interview

Actievoeren met crowdfunders en e-activisten

Hoe Greenpeace de actievoerder van nu moderniseert

Hoe Greenpeace de actievoerder van nu moderniseert

Het klimaatprobleem wordt steeds meer van ons allemaal. Dat merkt Anna Schoemakers als directeur van Greenpeace. Hoe maakt dit goede doel daar gebruik van? En hoe bereiken ze de actievoerder van nu die minder snel de barricade op gaat?

De aanleiding van het gesprek met Greenpeace is de overstap (zie kader) die ze maakten om al hun betalingsverkeer over te brengen naar Triodos Bank. Greenpeace vond die overstap zelf heel belangrijk. “Want als je actievoert tegen de grote banken die in omstreden oliepijpleidingen investeren, moet je zelf het goede voorbeeld geven”, zegt Anna Schoemakers. Ze geeft een inkijkje in hoe ze dat tegenwoordig doen. Ze vertelt ons in zes stappen hoe je anno 2017 actievoert.

1. Maak acties transparant

Storytelling wordt steeds belangrijker, ziet Schoemakers. Ze vertelt over een actie van afgelopen zomer waar ze dit toepasten. Onlangs bezetten actievoerders de glazen vergaderzaal van het hoofdkantoor van Nuon, om hen te bewegen de oude Hemcentrale in Amsterdam versneld te sluiten. Deze actie was rechtstreeks via een livestream op social media te volgen. Een belangrijke ontwikkeling, want hierdoor zit iedereen als het ware zelf midden in de actie.

Schoemakers: “Het belangrijke hieraan was dat je hierdoor ook de making off zag. Je kon meekijken hoe de actievoerders heel makkelijk het kantoor van Nuon in kwamen en je zag ze zitten wachten in de vergaderzaal. Normaal lees je alleen achteraf wat het resultaat is van een actie, maar dit geeft meer impact.”

Project c.v.

Greenpeace Nederland

Anna Schoemakers

Anna Schoemakers

Greenpeace is een internationale milieuorganisatie die zich inzet voor schone energie, meer bossen, levende oceanen, schone productieprocessen en duurzame landbouw. In hun campagnes maken ze milieuproblemen zichtbaar en bewegen ze overheden en bedrijven tot oplossingen. Bij Greenpeace Nederland werken ongeveer 100 mensen en 200 vrijwilligers. Anna Schoemakers is sinds 2016 samen met Joris Thijssen directeur bij Greenpeace Nederland. Hiervoor was ze directeur van het Klimaatverbond. WWW.GREENPEACE.NL


2. Doe aan crowdfunding

Greenpeace heeft tot nu toe één keer ervaring opgedaan met crowdfunding, maar het smaakt naar meer volgens Schoenmakers. Het was de crowdfundingsactie om de vervuilende kolencentrale Hemweg te sluiten. “Een experiment, maar het maakte veel los”, zegt de directeur van Greenpeace. “Het is belangrijk dat je duidelijk maakt wat je precies met het opgehaalde geld wilt financieren. Een les voor de volgende keer, want dat kwam niet helemaal uit de verf. Veel sympathisanten dachten dat we met het geld de kolencentrale konden ontmantelen en een sociaal plan konden bieden aan de werknemers van Nuon. Maar we hebben nog niet genoeg bij elkaar weten te krijgen met de campagne.”

Mensen kijken volgens Schoemakers steeds meer naar andere manieren om iets te financieren. “Dat komt misschien omdat de omvangrijke financiële sector aan vertrouwen verliest, maar ook omdat mensen zelf het heft in handen willen nemen. Ze hoeven het niet te schenken aan een goed doel, ze kunnen het ook zelf investeren om mee te doen.”

Het kantoor van Greenpeace staat op de NDSM-werf. Daar zitten ze in de Smederij. Een oude scheepswerf die met een lening van Triodos Bank werd gerenoveerd en verduurzaamd. Sommige oude details zijn nog in tact. Lees het verhaal hierover.

3. E-activism

E-activism klinkt als de toekomst, maar doen we steeds vaker. Dat kan heel simpel zijn. Zo maakt Greenpeace speciale actiepagina’s waarop ze laten zien hoe mensen hun stem kunnen laten horen vanuit de huiskamer. Ze roepen daar mensen op mailtjes te sturen naar bedrijven waarbij ze iets willen bereiken. Of een social media bericht achter te laten. Maar e-activism betekent voor Greenpeace sinds kort meer dan dit. Het is ook werken met hackers. Zo organiseerden ze laatst een hackathon.

Schoemakers: “Dan zitten er allemaal computernerds de hele dag te zoeken naar nieuwe manieren van online actievoeren. We zouden bijvoorbeeld iets kunnen doen met plastic afval. Want hoe kan het dat bijna alle bedrijven op de wereld in hun jaarverslag vertellen hoe ze aan afvalrecycling doen, terwijl de plastic soep in de oceaan groeit? Ergens klopt er dan blijkbaar iets niet. Online kunnen we meer en meer informatie ophalen met behulp van supporters.”

4. Weef een spinnenweb

Wat doe je als je tegenwoordig mensen op de been wil brengen? We lezen overal dat mensen steeds minder bereid zijn te protesteren ergens tegen. Schoemakers legt uit dat dit wel kan, je moet alleen gerichter werken. Ze noemt dit organizing, een Amerikaanse term.

“Een goed voorbeeld van hoe we dit deden was tijdens de Peoples Climate March, afgelopen april. We hadden maar één persoon die zich hiermee bezighield, maar die heeft wel 7.500 mensen  op de been gekregen. Dat deed hij door een kettingreactie teweeg te brengen. Hij mobiliseerde mensen met het juiste netwerk – die weer mensen optrommelden uit hun netwerk. Want als je een uitnodiging van een bekende krijgt, dan ben je sneller geneigd te gaan. Zo was er een groepje studenten van de Universiteit van Amsterdam dat heel actief was en weer andere studenten benaderde.”

Goede doelen
& duurzaam bankieren

Steeds meer goede doelen bankieren volledig duurzaam. Zo heeft Triodos Bank naast Greenpeace de afgelopen jaren ook Proefdiervrij, Wakker Dier, Milieudefensie, Actionaid, Bits of Freedom, en Solidaridad verwelkomd als zakelijk klant. Tot nu toe was het voor grotere goede doelen nog niet altijd mogelijk alle betalingsverkeer onder te brengen bij een duurzame bank. Zo was Greenpeace al lang klant bij Triodos Bank omdat ze haar vermogen duurzaam belegde via Triodos Bank Private Banking. Echter konden ze tot dit jaar nog niet terecht voor de dagelijkse bankzaken omdat Triodos Bank niet de grote hoeveelheden incasso’s kon verwerken. Het systeem werd uitgebreid waardoor er meer organisaties als Greenpeace bij Triodos Bank terecht kunnen. Lees meer op Triodos.nl

5. Maak het persoonlijk

In die benadering naar mensen wordt Greenpeace steeds persoonlijker. Daar lijken mensen tegenwoordig om te vragen. Door de grote stroom aan informatie die dagelijks voorbijkomt, moet je opvallen en mensen persoonlijk benaderen. Waarom wil ík een schoner klimaat? En waarom zou jij moeten gaan protesteren?

Schoemakers legt het verschil uit met het actievoeren in haar kindertijd. “Ik kan me nog de spandoeken herinneren waarmee we tegen kernwapens protesteerden. Iedereen had dezelfde. Tijdens de Peoples Climate March had iedereen een eigen bord. ‘Ik ben oma dus ik wil een beter klimaat voor mijn kleinkinderen’ of ‘I eat less meat for less heat’’. Wij speelden hierop in door er met een bakfiets te staan waar iedereen zijn eigen protestbord of spandoek kon maken.”

“Het recht staat aan onze kant”

Anna Schoemakers

 

6. Werk met juristen

Klopt het dat er steeds vaker zaken aangespannen worden voor een beter milieu? Denk aan de baanbrekende klimaatzaak van Urgenda of onlangs Milieudefensie, die de overheid aanklaagde omdat in Nederland te weinig tegen de luchtverontreiniging gedaan wordt. Greenpeace in België eiste ook schone lucht van de minister van milieu. Het lijkt een trend te worden.

Schoemakers: “Juristen helpen ons om door inzicht in alle rechterlijke uitspraken te bekijken hoe we de juridische druk nog verder kunnen opbouwen.”

“Het recht staat aan onze kant”, zegt Schoemakers. “Dat komt omdat ook de rechter inziet dat iedereen recht heeft op een schoon klimaat. Als er een kort geding wordt aangespannen stelt de rechter ons inmiddels meestal in het gelijk. Toen we vorig jaar aan een lijn tussen twee windmolens in de Eemshaven hingen om een binnenkomend schip met kolen te blokkeren, werden we aansprakelijk gesteld. Begrijpelijk, want we leggen bedrijvigheid stil. Maar de geldboete kwam niet. En ik stel vast dat dit steeds vaker gebeurt, omdat we steeds meer door beginnen te krijgen dat iedereen recht heeft op een schoon leefklimaat, op schone lucht.”

Tekst: Joset van der Hoeven
Beeld: Greenpeace Nederland

Wat vind je van "Actievoeren met crowdfunders en e-activisten"?

Laat een reactie achter

Vul uw naam in