Triodos Bank gebruikt cookies om haar websites gebruiksvriendelijker te maken. Bekijk welke cookies we gebruiken in ons Privacy- en cookie statement.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Sluiten

achtergrond

De nieuwe spijkerbroek is vegan en gerecycled

Jeansmerk Kuyichi is terug

Jeansmerk Kuyichi is terug

Achter kleurige shirts en hippe broeken schuilt de schaduwkant van de mode-industrie: vervuiling, uitbuiting en een groeiende kledingafvalberg. Jeansmerk Kuyichi wil met zijn kleding de industrie een positieve impuls geven. “Recycling is de next step.”

Als je wil weten wat het verhaal is achter je Kuyichi-jeans, moet je ze uittrekken. Aan de binnenkant staat een tekstje over de voordelen van biologisch katoen. Geen pesticiden, minder CO2-uitstoot. Daaronder staat ‘Kuyichi’, oftewel de inca-god van de regenboog. En weer daaronder, in even grote letters, de naam van de fabrikant. Soorty in Pakistan, in dit geval.

> Krijg 15% korting om kennis te maken met de collectie van Kuyichi

“Zij steken veel tijd in onze samenwerking”, zegt directeur Peter Schuitema. “Onze leveranciers doen continu onderzoek naar duurzame ontwikkelingen. Zo gebruiken ze voor de wassing, die broeken hun ‘gedragen’ look geeft, nu bijvoorbeeld een lasertechniek in plaats van chemicaliën. We mogen trots zijn op waar de broek gemaakt is. Het is geen geheim.”

Duurzaamheid als speerpunt

Duurzaamheid en eerlijke werkomstandigheden zijn vanaf het begin de speerpunten van Kuyichi geweest. Het merk werd in 2000 opgericht – onder andere door ontwikkelingsorganisatie Solidaridad – met als doel een positieve impact op de mode-industrie.

Schuitema, die uit de kledingindustrie komt, trad een jaar later in dienst. “Fairtrade zat toen in een ander jasje. Wij hebben laten zien dat zo ondernemen ook stoer kan zijn. En we zijn als eerste jeansmerk met biologisch katoen begonnen. Maar het clubje mensen met interesse in duurzame en eerlijke mode was nog klein.”

“Uitverkoop is niet te rijmen met duurzaamheid”

Lange tijd was het moeilijk om winst te maken. In 2015 ging Kuyichi failliet. Schuitema: “Dat was jammer en pijnlijk voor de grote groep mensen waarmee we werkten. Maar mijn compagnon Floortje Dessing en ik hebben het merk kunnen overnemen, zodat Kuyichi doorgaat. We zijn het precies zo gaan doen als we wilden.”

Geen label van leer

Kuyichi nieuwe stijl, hoe ziet dat eruit? “We zijn verdergegaan waar we ‘’gestopt’’ waren, maar hebben ook nieuwe dingen ingevoerd.” Zo zijn alle broeken nu vegan. Het label op de achterkant lijkt van leer, maar het is jacron: wasbaar gerecycled papier. “Naast jeans willen we alle basiskledingstukken gaan aanbieden, misschien ook ondergoed en sokken. En kinderjeans; die zijn nu nog bijna nergens duurzaam te krijgen.”Kuyichi maakt jeans en andere kleding, op duurzame wijze en zoveel mogelijk van gerecyclede stof

CV
Kuyichi

Kuyichi is een Nederlands jeansmerk dat 100% biologisch katoen, gerecycled polyester (plastic) en natuurlijke materialen als hennep, linnen en tencel (houtpulp) gebruikt. Het bedrijf werkt met fabrieken die gecertificeerd zijn, liefst door de Global Organic Textile Standard (GOTS) en Fair Wear. Kleding wordt verpakt in gerecycled plastic of karton en CO2-uitstoot door transport wordt sinds kort gecompenseerd. In Nederland ligt het merk in 60 winkels, in het buitenland zijn er 110 verkooppunten. Kuyichi wordt gefinancierd door Triodos Bank.

Een andere opvallende beslissing is het breken met de dictatuur van de uitverkoop. Schuitema: “Dat is niet te rijmen met duurzaamheid. In Nederland is de cultuur ernaar om al de derde week van mei uitverkoop te houden; en de derde week van oktober alweer. Zo behoudt een artikel minder dan een half jaar zijn waarde. In België is het beter geregeld, daar is het vastgelegd wanneer er uitverkoop mag zijn.”

Veranderende mode

In Kuyichi’s eigen webshop worden items niet meer afgeprijsd. Bij kleding van het merk die in andere winkels ligt, heeft Schuitema dat niet zelf in de hand. “Maar we vragen het de winkels wel. En we bieden een alternatief; wanneer een jeans niet goed loopt, ruilen we die om tegen een ander product uit onze voorraad.”

Ook wordt er niet elk seizoen een nieuwe collectie uitgebracht. “De mode verandert echt niet zo snel. De skinny/straight en regular fit zullen nog jaren doorgaan. Zwarte jeans zijn volgend jaar nog steeds zwart.”

Oude broek wordt nieuwe broek

Wie een kledingstuk van Kuyichi koopt, draagt niet bij aan kinderarbeid, gedwongen arbeid of gebruik van pesticiden die schadelijk zijn voor het milieu én de mensen achter je jeans. De materialen die Kuyichi gebruikt (onder andere tencel, linnen en biologisch katoen) kosten minder water en/of produceren minder broeikasgassen dan conventionele katoen (de kledingindustrie stoot meer CO2 uit dan de luchtvaart en de scheepvaardij bij elkaar). Werken met gerecycled materiaal maakt dat positieve effect nog vele malen sterker. “Recycling is sowieso de next step”, volgens Schuitema. “Ook biologisch katoen moet immers verbouwd worden.

De jeans van Kuyichi bestaan voor 25% uit gerecycled materiaal

Schuitema: “Jeans kunnen we nu nog met maximaal 25% gerecycled materiaal maken. Anders worden de vezels te kort en scheurt de broek te makkelijk.”

Kleding hergebruiken klinkt heel logisch. Maar terwijl de kledingafvalberg drastisch groeit omdat we meer kleren afdanken, wordt van minder dan 1% nieuwe kleding gemaakt. Kledingbedrijven hebben inmiddels beloofd zich te zullen inzetten voor meer hergebruik, via Nederlandse (2016) en internationale (2018) afspraken. Maar er zijn nog flink wat drempels; gerecyclede stof is lastiger te maken, minder sterk en vaak duurder dan nieuwe stof. Schuitema: “Een merk dat op elke cent let, heeft zijn keuze dan al snel gemaakt.”

Verschillende recycletechnieken

Voor gerecyclede stof wordt oude kleding uit elkaar gehaald, waarna de vezels worden gemixt met nieuwe stof. Bij gerecycled polyester wordt gebruikt plastic versmolten tot dunne garens. “Jeans kunnen we nu nog met maximaal 25% gerecycled materiaal maken. Anders worden de vezels te kort en scheurt de broek te makkelijk. Da’s ook niet duurzaam. Een top kan je wel al volledig van gerecycled materiaal maken.”

Met kledinginzamelingbedrijf Sympany heeft Kuyichi gewerkt aan twee nieuwe gerecyclede jeans, die in november op de markt komen. Hiervoor zijn oude spijkerbroeken van allerlei merken verwerkt tot nieuwe stof. Een deel van de opbrengst gaat naar een opleidingstraject tot kledingmaker in Malawi. “We noemen het de meest sociale jeans ever. Ze worden heel mooi.”

Voor het eerst winst

En het financiële plaatje, ziet dat er inmiddels beter uit? “We hebben 2016 voor het eerst afgesloten met een kleine winst, en 2017 ook. Ons productieproces en de biologische katoen is wat duurder, maar dat rekenen we niet door aan de consument. Wij houden onze kosten laag met weinig overhead, geen enorm kantoor op een A-locatie, geen grote reclamecampagnes.” In plaats daarvan probeert Kuyichi op te vallen met samenwerkingen zoals die met Sympany, en met milieuorganisatie Justdiggit. Ontwerper Antoine Peters maakte een design voor twee shirts, waarvan de opbrengst naar Justdiggit gaat.

“Je merkt dat mensen bewuster worden, jongeren vooral. De vegan-community groeit.”

Achttien jaar na het begin van Kuyichi is het clubje mensen met interesse in eerlijke en duurzame mode nog steeds relatief klein, ziet Schuitema. “Maar je merkt dat mensen bewuster worden, jongeren vooral. De vegan-community groeit. Kuyichi is nog steeds klein en zeker vergeleken met een Levi’s nog een speldenprik. Maar wel een hele leuke.”

15% kennismakingskorting
Op gehele collectie Kuyichi

Wil jij graag duurzame en eerlijke kleding kopen? Zoals hierboven te lezen is prijst Kuyichi de kleding in de eigen webshop niet af. Wel werkt het af en toe mee aan kortingen om kennis te maken met de collectie. Daarom geven zij speciaal voor de lezers van dit blog een korting van 15% op de gehele collectie.

Zo maak je gebruik van de korting:

> Ga naar de webshop van Kuyichi
> Selecteer de producten die je wilt bestellen en ga naar ‘checkout’
> Klik bovenin op de tekstlink ‘Click here to enter your code’
> Vul de kortingscode #wearthechange in
> Je kunt eenmalig gebruik maken van deze kortingsactie
> De actie is geldig tot 30 november

Tekst: Leonie Hosselet
Fotografie: Pieter van den Boogert

 

> Bekijk al onze verhalen over duurzame kleding

Wat vind je van "De nieuwe spijkerbroek is vegan en gerecycled"?

Laat een reactie achter

Vul uw naam in

+ Toon alle 16 reacties

Lidwien 2 maanden geleden

Willen jullie ook het model Candy weer in productie nemen, svp! Of gewoon een iets ruimer vallend en hoger model.

Reactie op Lidwien
TriodosNL 2 maanden geleden

Hoi Lidwien, zou je deze vraag rechtstreeks aan de klantenservice van Kuyichi willen stellen via webshop@kuyichi.com? Zij kunnen je vast en zeker beter antwoord geven dan ik namens Triodos Bank 😉 Hoop dat het gaat lukken om Candy terug te krijgen! Groetjes en fijn weekend, Dominique

Leila 2 maanden geleden

Jammer dat het alleen weer voor dunne mensen is

R. Gauw 2 maanden geleden

Kortingscode? Ik zie hem niet. frustrerende reclame.

Reactie op R. Gauw
Triodos Bank 2 maanden geleden

Goedemorgen! De kortingscode is: #wearthechange.

Zo maak je gebruik van de korting:

> Ga naar de webshop van Kuyichi
> Selecteer de producten die je wilt bestellen en ga naar ‘checkout’
> Klik bovenin op de tekstlink ‘Click here to enter your code’
> Vul de kortingscode #wearthechange in
> Je kunt eenmalig gebruik maken van deze kortingsactie
> De actie is geldig tot 31 oktober

Geniet van je dag! Groet Lidewij

Astrid Heskamp 3 maanden geleden

Stoer, innovatief en moedig!

Pauline 3 maanden geleden

Leuk artikel, ik vind het geweldig om te lezen! Ben niet meer piep, 56, maar wel van deze tijd én vegan, dus ga zeker passen en zien of er een fijne boyfriend bij zit.

inge 3 maanden geleden

Super goed dat dit er nu is. Wat mij echter opvalt is dat verkopers in winkels totaal niet weten dat deze optie er is (ook niet als ze Kuyichi in de schappen hebben liggen). Mijns inziens mag in de diverse winkels wel beter zichtbaar worden dat er zoiets bestaat als eco-katoen/fair/gerecycled e.d.. Wellicht dat jullie met andere merken de handen ineens kunnen slaan om bewustzijn te creëren. (ik struin het internet af om zo bewust mogelijk mijn aankopen te doen, maar anderen moeten wellicht ter plekke in de winkel gaan zien dat er meer opties zijn en wat dat inhoud).

JAN 3 maanden geleden

By the way vegan is een woord wat niets te maken heeft met kleding maar met voeding…..
Alweer iets wat niet klopt……

Reactie op JAN
Jos 3 maanden geleden

Beste Jan, misschien is het verstandig dat je eerst controleert of het klopt wat je zegt/schrijft voordat je iets zegt/schrijft wat niet klopt. En daarmee dus niet een ander verwijt wat je zelf doet. Vegan heeft zeker ook met kleding te maken. Veganisten willen niets gebruiken wat van dieren afkomstig is. En leer komt van dieren net als bijvoorbeeld ook wol.

Dirk 3 maanden geleden

Spijkerbroeken worden gemaakt voor gemiddeld 3 a 4 euro ook de duurste merken!
De marges zijn dus belachelijk hoog zoals in de hele kleding industrie.
En duurzaam is toch wel het meest misbruikte en uitgemolken woord van deze tijd.
Al het hout is opeens fsc
Al de vis is opeens duurzaam gevangen of gekweekt
Alle chocolade is opeens uzc
Waar is al het niet duurzame gebleven????
Is dat opeens opgelost ????
Deze tijd is niets anders dan de opgejaagd consument doorsteken met valse beweringen….
Het spijt me zeer maar ik doe hier zeker niet aan mee!

Reactie op Dirk
Hoo Man 3 maanden geleden

Ik heb ook mijn bedenkingen aan de marges, vindt het commercieel gewin aan onze naïviteit….

Els 3 maanden geleden

Jammer dat er geen gewoon recht model tussen zit. Draagbaar voor iedereen.

Judith 3 maanden geleden

Wat een top initiatief. Een minpuntje: de vollere mensen in onze samenleving (zoals ik) passen helaas niet in deze veganbroek. Jammer…

Machteld 3 maanden geleden

Ik was hierop al n tijd aan het wachten.
Mij. Kiyuchi broek van jaren geleden is echt op nu. Heel blij dat er nu een duurzaam exemplaar komt, en ik ga er zeker 1 bestellen! Een broodnodig tegengeluid in de kledingindustrie: bravo

Leen Carion 3 maanden geleden

Super! Ik heb zo een broek, geen idee welk verhaal erachter zat. Nu ben ik nog meer tevreden met mijn aanwinst!


+ Toon alle 16 reacties