Triodos Bank gebruikt cookies om haar websites gebruiksvriendelijker te maken. Bekijk welke cookies we gebruiken in ons Privacy- en cookie statement.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Sluiten

interview

Podium voor wereldcinema

Rialto laat een ander type film zien

Rialto laat een ander type film zien

Rialto is al meer dan dertig jaar een begrip in Amsterdam. De plek waar je naartoe gaat voor de meer artistieke film. Ook in deze veranderende tijd van beeldcultuur blijft wereldcinema voor dit filmhuis de focus. Suzanne Weijers, programmamanager van Rialto: “We willen graag dat mensen kennis maken met een andere vorm van verhalen vertellen.”

Aan de Ceintuurbaan in Amsterdam, vlakbij het Sarphatipark, staat sinds 1982 het filmtheater voor de wereldcinema. Een statig art-deco pand uit 1921. De afgelopen vijftien jaar is het pand, dat eigendom van Rialto is, een aantal keer verbouwd. Zo werd de bar uitgebreid en er werd een erker gecreëerd. Hierdoor valt het gebouw meer in het oog voor de passanten.

logo-btc2xBuy the Change
Met geld kun je de wereld veranderen

Niemand kan in zijn eentje de wereld veranderen, maar iedereen wel zichzelf. Wat jij met je euro doet – en wat niet – maakt een groot verschil. Je kunt beleggen in verandering, ervoor sparen, het weggeven en je kunt verandering kopen. Iets wat we dagelijks doen met ons geld. Er ligt een grote kans om met zijn allen positieve verandering te versnellen. Daarom zijn we iets nieuws gestart: Buy the Change. Een platform dat duurzame ondernemers en bewuste consumenten met elkaar verbindt.

Doe je mee? Ga naar buythechange.nl

“Wij zijn net als andere culturele instellingen bezig met cultureel ondernemerschap”,  vertelt Suzanne Weijers, sinds twee jaar verantwoordelijk is voor het programma van Rialto. “We verkopen speciaalbiertjes en lekkere wijnen in onze bar bijvoorbeeld.” Die bar werd vorig jaar nog verbouwd met financiering van Triodos Bank. Het oogt nu als een knusse en gezellige ruimte om na de film te blijven hangen. “Dat is belangrijk voor de beleving van een avondje uit en daarnaast maken deze inkomsten een wezenlijk onderdeel uit van onze exploitatie. Hier zijn we creatief in. Een keuken houden is hier bijvoorbeeld niet mogelijk, maar we werken steeds vaker samen met eetcafés in de straat voor leuke acties.”

rialto amsterdam

Beeldtaal

De uitstraling en beleving van een avond naar de film verandert hierdoor misschien, maar het programma van Rialto blijft onveranderd de focus houden op wereld- en Europese cinema. Dat is altijd zo geweest en het vasthouden aan dit profiel maakt ons sterk”, geeft Weijers aan.

Het zit in de missie van het filmhuis om mensen kennis te laten maken met films uit andere streken. Te laten zien dat er ook een andere beeldcultuur bestaat dan die van de Hollywoodfilm. Weijers: “Niet alles hoeft super snel te gaan. Ik kies bewust voor een ander type film. Door kennis te maken met andere culturen creëer je meer flexibiliteit in de samenleving.” Dit uitdragen van de missie gebeurt niet alleen met het reguliere programma. Want er staan ook verdiepende programma’s op de agenda. Kunstfilms met een inleiding bijvoorbeeld. “Die extra’s maakt het voor mij interessant hier te werken”, vindt Weijers. “Maar het is wel arbeidsintensief en we kunnen dit alleen doen door de subsidie die we ontvangen van de gemeente.”

“Film kijken in het donker blijft een andere beleving.”

Publiek trekken

Dit is precies waar duidelijk wordt waarom subsidie soms onmisbaar is. Rialto kan bestaan met het vertonen van wereldfilms, maar het zijn ook die extra’s waardoor je een filmhuis op de kaart zet en bijzonder maakt. Daarnaast wil Rialto graag bijdragen aan filmeducatie. Weijers ziet dit ook als investering in haar toekomstige publiek. Ze geeft aan dat steeds meer filmhuizen zich zorgen om de toekomst maken.

Blijft het ouder wordende publiek van de arthouse film wel komen? “Ik maak me daar niet heel veel zorgen om. Mensen kijken door de digitalisering steeds meer film op verschillende soorten media. Je gaat anders met je tijd om, maar film kijken in het donker blijft een andere beleving.” Jongeren willen we wel aan ons blijven binden, vindt Weijers en daarom betrekken ze die ook via het educatie programma NEXT aan Rialto. Een programma waarmee ze slim inspelen op het gegeven dat steeds meer jongeren zelf een camera in de hand nemen, of gewoon een mobiele telefoon. De filmgeïnteresseerde jongeren krijgen de opdracht om zich te verdiepen in een film, zelf aan de slag te gaan met de camera en uiteindelijk een avond in Rialto volledig programmeren. Een succesvol programma vindt Weijers. Uit het programma rolde namelijk het nieuwe initiatief LARIOT. Een platform voor jonge Amsterdammers die arthouse films recenseren.

rialto amsterdam

Parels

In de uitdaging om publiek te trekken kijkt Weijers ook naar de concurrent. Amsterdam is een stad met vele filmtheaters. Naast de Pathé’s zijn er andere knusse theaters waar het kunstminnende publiek zijn hart kan ophalen. “Maar er is nu eenmaal veel kunstminnend publiek in Amsterdam, dat is een luxe”, geeft Weijers aan. “Mijn doel is de pareltjes uit het aanbod te kiezen. Dat is soms een spel. Want ook al is alles gedigitaliseerd, de filmdistributeur beslist hoeveel kopieën er worden verdeeld in een stad. Als het nodig is, gooi je argumenten in de strijd om een film binnen te halen. Bijvoorbeeld het feit dat we alle eerdere films van de betreffende regisseur al gedraaid hebben.”

Het risico ligt in die zin meer bij de distributeur. Die lijdt verlies met een verkeerde keuze voor een film. Terwijl een filmhuis een slecht bezochte film vrij eenvoudig door een andere film kan vervangen. En in die filmkeuze komt wel een klein beetje ondernemerschap kijken. Want een film als Amour of La Grande Belezza, Europese films die tevens publiekstrekkers waren, daar heeft Rialto er nu eenmaal een aantal per jaar voor nodig. “Soms is dit te voorspellen, maar soms is een succes totaal onverwacht. Van La Grande Belezza had ik verwacht dat veel mensen de film te lang en te moeilijk vonden.”

Triodos Bank financiert naast Rialto andere duurzame ondernemers. Bekijk hier wat welke kunst en cultuurprojecten we nog meer financieren.

Fotografie: Pieter van de Boogert
Tekst: Joset van der Hoeven

Wat vind je van "Podium voor wereldcinema"?

Laat een reactie achter

Vul uw naam in

15% korting op 3 films tijdens World Cinema Amsterdam | Triodos Bank 3 maanden geleden

[…] regisseurs aanwezig. De films zijn te bekijken op bekende culturele hotspots in Amsterdam zoals Rialto, De Balie en het Openluchttheater in het […]

Claudio 4 jaar geleden

RIALTO al meer dan dertig jaar een begrip in Amsterdam? Men bedoelt waarschijnlijk sinds het onder beheer kwam van Stichting Amsterdams Filmhuis, want rond 1960 gingen we er als kind al naar de kindervoorstellingen.

Lisette 4 jaar geleden

Wat een goed initiatief van Rialto om jongeren via Next bij film te betrekken. Ik kan me voorstellen dat de wens leeft om er zelf mee aan de slag te gaan