Triodos Bank gebruikt cookies om haar websites gebruiksvriendelijker te maken. Bekijk welke cookies we gebruiken in ons Privacy- en cookie statement.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Sluiten

interview

Schone kleding in opkomst

Grootschalige productie goedkope kleding

Grootschalige productie goedkope kleding

De ramp in april 2013 met een kledingfabriek in Bangladesh was een wake-up call. In één klap werd duidelijk onder welke barre omstandigheden onze mode wordt gemaakt. Leidt dit tot een omslag in denken en doen?

Dhaka, Bangladesh - Maart 2010 Naaister.

Foto: Pieter van den Boogert

Het beeld gaat je niet in de koude kleren zitten: een man en een vrouw omhelzen elkaar voor de laatste keer. Zij zijn twee van de ruim 1.000 medewerkers die omkwamen na het instorten van een kledingfabriek in Savar, Bangladesh. De foto van het stel verspreidde zich snel via social media. Het beeld staat nu symbool voor slechte werkomstandigheden als gevolg van goedkope mode.

De ramp heeft een grote publicitaire impact gehad. Het leidde tot een discussie over de rol van grote modeconcerns. Consumenten beseften ineens dat aan dat goedkope T-shirt bloed kan kleven. Het is de vraag of ze daaruit consequenties trekken en hun koopgedrag veranderen, zeker nu de herinnering aan de ramp weer wegebt. Een bewuste keuze maken is lastig.

Nukuhiva

Mede-eigenaar Guido Keff van Nukuhiva (winnaar Triodos Hart-Hoofdprijs 2013) merkt de gevolgen van de ophef rond Bangladesh. “De verkopen bij onze twee fair trade-kledingwinkels in Utrecht en Amsterdam zijn gestegen vergeleken met vorig jaar. Ik schat dat we mede door de publiciteit rond Bangladesh 20 procent meer omzet maken.

Consumenten zijn aan het denken gezet. Het klinkt wrang, maar de ramp is bijna een reclamecampagne voor duurzame kleding geweest.” Keff verwacht dat de trend doorzet. “De groep die bewust leeft, groeit. Daar hebben wij baat bij. Hoewel er steeds meer kledingwinkels sluiten, zien wij groeikansen. Door onze keuze voor duurzaam hebben we minder last van de crisis dan concurrenten. Crises maken mensen bewuster in hun keuzes van wat ze dragen en eten.”

Nukuhiva wint Hart-Hoofdprijs

Nukuhiva heeft in 2013 de Hart-Hoofdprijs gewonnen. Dit is een publieksprijs die wordt toegekend aan de meest inspirerende en vernieuwende duurzame ondernemer die bij Triodos Bank leent. Guido Keff van Nukuhiva is erg blij met de prijs. De 10.000 euro die eraan is verbonden, steekt de ondernemer in nieuwe ledverlichting voor de vestiging Utrecht.

Nukuhiva is nog voor de crisis opgericht, in 2006. Keff en zijn vrienden Peter Schuitema (ook bekend van het duurzame jeansmerk Kuyichi) en televisiepresentator Floortje Dessing zagen toen al een markt. “In die tijd had je nog geen trendy winkels die duurzame kleding als mooie mode presenteren. Wij wilden verantwoorde kleding van het stoffige imago af helpen. Dat doen we nu. We laten zien dat duurzaam leuk kan zijn. Wij zoeken mooie merken die qua stijl bij ons passen maar die ook aan keurmerken voldoen. In die volgorde! Fair trade is bij onze inkoop vaste voorwaarde en de productieketen van materialen als katoen moet zo veel mogelijk deugen,” aldus Keff.

Nukuhiva-blog

Kledingcheck

Kredietverlening aan duurzame kledingwinkeliers als Nukuhiva (maar ook bijvoorbeeld Amaranth, Obilot en Charlie & Mary) is een van de manieren waarop Triodos Bank schone mode wil stimuleren. De duurzame kledingmerken en winkels zijn op dit moment pioniers en nog nauwelijks te vinden in de winkelstraat.

Wat kun je als consument nu bijdragen aan een eerlijke kledingindustrie? Niki Janssen van Schone Kleren Campagne vindt dat je als consument kritisch kunt kijken naar merken en winkels die het Bangladesh Veiligheidsakkoord nog niet getekend hebben. Dit akkoord dat veiligheid voor de medewerkers in de kledingindustrie moet garanderen, werd in mei 2013 opgesteld en is inmiddels door ongeveer 70 kledingmerken en –ketens getekend.

Clean Clothes Campain, de internationale benaming van de wereldwijde beweging voor eerlijke kleding, stelde dit brede verdrag mede op. “Welke kleding heb je in je kast hangen? Als daar merken bij zitten die zich nog niet hebben aangesloten, kun je een e-mail sturen naar het bedrijf om je stem te laten horen.” Hiermee roept de beweging als het ware consumenten op om zelf bewust om te gaan met kleding.

Janssen geeft aan dat er nog een lange weg te gaan is om de omstandigheden voor de werknemers in de kledingindustrie daadwerkelijk te verbeteren, maar ze is wel positief over de veranderingen. “Op dit moment is het nog zo dat wat Prada op de catwalk laat zien, binnen twee weken bij Zara moet hangen. Daardoor moet de leveringstijd van kleding zo kort mogelijk zijn. Arbeiders maken te lange dagen voor te lage lonen. Het verdrag dat nu getekend is, gaat over veiligheid en niet over de omstandigheden, maar het is wel een goed begin,” aldus Janssen.

“Op dit moment is het nog zo dat wat Prada op de catwalk laat zien, binnen twee weken bij Zara moet hangen”

Niki Janssen, Schone Kleren Campagne

Beleggen in modeconcerns

Het verlenen van kredieten aan ondernemers is niet de enige wijze waarop Triodos Bank bijdraagt aan het  verduurzamen van de kledingketen. Een andere manier waarop dat gebeurt, is via speciale duurzame beleggingsfondsen die zijn opgericht voor klanten die naast sparen, willen beleggen in beursgenoteerde bedrijven. Hier kunnen ook grote modeconcerns tussen zitten. Doel is daarbij om grote bedrijven te prikkelen om een duurzamere koers te varen. Hoofd Socially Responsible Investment Eric Holterhues legt uit dat Triodos Bank hiervoor kiest omdat je hiermee veel impact kunt hebben. “Als internationale modeconcerns verduurzamen heeft dat direct grote gevolgen. Daar willen onze beleggers invloed op hebben.”

Bij het beleggen in beursgenoteerde bedrijven moet Triodos Bank andere criteria hanteren dan bij het verlenen van kredieten aan mkb-ondernemers. Holterhues: “Er zijn helaas nog geen beursgenoteerde bedrijven die zich uitsluitend richten op fair trade kleding, biologisch katoen en duurzaamheid.”

Om in aanmerking te komen voor beleggingen door een van deze duurzame fondsen onderzoeken we bedrijven via de zogeheten best-in-classmethode. Met uiteenlopende criteria bepalen we of ze tot de meest duurzame in hun sector behoren. Vervolgens gaan we na of ze voldoen aan onze minimumeisen, bijvoorbeeld arbeidsrechten, arbeidsomstandigheden bij leveranciers of het voldoen aan milieuvoorschriften.” Deze selectiecriteria leiden tot keuzes voor modebedrijven als Puma en Adidas en winkelketens als H&M, Inditex en Gap. Niet allemaal bedrijven met een onbesproken reputatie.

Dat komt Triodos soms op kritiek te staan. Onlangs was er bijvoorbeeld kritiek in de Consumenten Geldgids dat Gap geselecteerd was. Dit bedrijf weigert om het Akkoord over Brand- en Bouwveiligheid in Bangladesh te ondertekenen van de Clean Clothes Campaign. Holterhues: “We zijn extra alert als bedrijven op hun handelen worden bekritiseerd. We hebben met Gap hierover contact gezocht en kregen een bevredigend antwoord. In het antwoord stelt Gap dat het Amerikaanse bedrijf initiatiefnemer is van de Noord-Amerikaanse ‘Alliance for Bangladesh Worker Safety’. Dit hebben wij nader onderzocht en wij zijn tot de conclusie gekomen dat dit verbond vrijwel hetzelfde beoogt als het akkoord van de Clean Clothes Campaign. Gap blijft daarmee inhoudelijk voldoen aan onze selectiecriteria en blijft dus in het Triodos duurzame beleggingsuniversum.”

Oproep

Sir Fazle Hasan Abed is directievoorzitter (CEO ) van de succesvolle BRAC Bank in Bangladesh, partner van Triodos Bank in de Global Alliance for Banking on Values. Na de ramp in Rana Plaza stelde hij een spraakmakende oproep op die in The New York Times werd gepubliceerd. Hij draagt drie oplossingen aan om de tragedies als Rana Plaza te voorkomen. Onder meer roept hij werknemers op zich te verenigen.

 

Biokatoen

Triodos Bank stimuleert eerlijke kleding dus via financieringen aan winkels en door invloed uit te oefenen bij grote concerns. Daarnaast richt de bank zich ook op het begin van de keten: grondstoffen. Ook aan de fair tradeproductie van schone grondstoffen draagt Triodos Bank bij. Dit doet de bank via het Triodos Sustainable Trade Fund. Voorbeeld van een organisatie Biologisch katoendie dit fonds met een financiering steunt is bioRe Tanzania, een dochter van het Zwitserse bedrijf Remei. Deze organisatie koopt tegen een gegarandeerde prijs biologisch katoen in bij 1.700 Tanzaniaanse boeren. Dit vindt vervolgens zijn weg naar babykleding in Zwitserland.

Een mooi voorbeeld, maar investment officer Joke van der Ven maakt zich wel zorgen over de opkomst van wat zij noemt ‘lichtgroene’ alternatieven voor biologisch katoen (waarbij wel chemicaliën worden gebruikt maar minder dan bij de conventionele katoenproductie). Dit zet de markt voor echt biologisch katoen onder druk, verleidt inkopers om toch niet voor echt groen te gaan en het brengt consumenten in verwarring. Van der Ven: “Wat we nodig hebben zijn ondernemers die echt voor duurzaam gaan en trouwe kopers die hen daarin ondersteunen.” Wilt u zien waar uw geld bijdraagt aan eerlijke kleding?

Fotografie: Pieter van den Boogert
Tekst: Joost Bijlsma

Wat vind je van "Schone kleding in opkomst"?

Laat een reactie achter

Vul uw naam in

Hoe duurzame kleding een verhaal vertelt | Triodos Bank 1 week geleden

[…] het ontstaan van Charlie + Mary is er veel veranderd. De ramp op Rhana Plaza in Bangladesh in 2013 was misschien wel de grootste eyeopener voor consumenten. Er zijn sindsdien […]

Met deze 6 tips ‘shop’ je eerlijk en duurzaam 2 weken geleden

[…] er regelmatig verschrikkelijke verhalen over de kledingindustrie in het nieuws. Dat begon met de ramp in Rana Plaza in Bangladesh in 2013, waarbij een gebouw instortte en 1100 arbeiders het leven lieten. Meer recent […]

Bangladesh – Textielramp 2 jaar geleden

[…] Goeds uit textielramp ..  .. Bangladesh.  Meer dan 700 doden. Op ruim 3 miljoen textiel-arbeidsters. Triodos bank vertelt van partner BRAC-bank, de directeur doet een heftige oproep tot actie. En haalde de New York Times met 4 goede voorstellen. 1. De werksters moeten zich organiseren, vakbonden vormen. 2. De fabrikanten en eigenaren moeten ophouden met de criminele uitbuiting en verwaarlozing van de arbeidsrechten. 3. De regering moet maatregelen nemen. De inspectie heeft nu maar 18 mensen totaal, voor zo’n 100.000 bedrijven in en rond de hoofdstad. 4. Klanten in het westen moeten wat meer betalen voor de veiligheid. Dan wordt “made in Bangladesh” een merk om trots op te zijn. Lees de uitgebreidere verhalen in het Triodosblad blad De Kleur van Geld. […]