Triodos Bank gebruikt cookies om haar websites gebruiksvriendelijker te maken. Bekijk welke cookies we gebruiken in ons Privacy- en cookie statement.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Sluiten

Interview

Schoon schip

Klimaatjournalist Bernice Notenboom legt vervuiling scheepvaart bloot

Klimaatjournalist Bernice Notenboom legt vervuiling scheepvaart bloot

90% van ons voedsel en onze gebruiksgoederen wordt per schip over zee aangevoerd. De meeste zeeschepen zijn zeer vervuilend. De gezamenlijke roetuitstoot van 17 van de grootste containerschepen is net zo groot als die van alle auto’s op aarde. Maar dat gaat veranderen, stelt klimaatjournalist Bernice Notenboom.

“De scheepvaartsector kent weinig regelgeving als het gaat om effecten op het milieu. De zeescheepvaart is tamelijk gesloten en weinig transparant,”  zegt Bernice Notenboom. “Wie weet bijvoorbeeld dat de sector veel luchtvervuiling produceert?”

Notenboom is een bevlogen klimaatjournalist. Ze ging de afgelopen jaren op expedities naar de Noord- en de Zuidpool, de Sahara en de top van Mount Everest. Ze maakte documentaires en tv-programma’s, en schreef boeken over wat ze tegenkwam. Notenboom: “Ik wil laten zien wat de gevolgen van klimaatverandering zijn voor mens en planeet.”

Terwijl ze werkte aan een documentaire over een Noordpoolexpeditie in 2014, ontdekte ze min of meer bij toeval de forse klimaateffecten van de scheepvaart. Ze maakte er de film Sea Blind over. Deze film ging begin 2016 officieel in première in Rotterdam. Notenboom: “De meeste zeeschepen varen op zware bunkerolie. Uit de scheepsschoorstenen komt zwavel en CO2, maar ook fijnstof in de vorm van roet. Eén cruiseschip stoot per jaar evenveel roet uit als 1 miljoen auto’s. Er varen 100.000 zeeschepen op de oceanen. Hun uitstoot is ongezond voor mensen en draagt bij aan klimaatverandering.”

Dat de uitstoot van de zeevaart zeer vervuilend is, wijst ook onderzoek van het CBS uit. Daarin staat dat in 2014 de zeevaart een groot aandeel heeft in de Nederlandse luchtvervuiling. Bijna de helft van alle uitstoot van stikstofdioxide werd veroorzaakt door zeevaart. Voor fijnstof bedraagt dit aandeel 40% en bij koolstofdioxide 13%.

CV
BERNICE NOTENBOOM

Bernice Notenboom (1962) is klimaatjournalist en maakt sinds 2000 documentaires en tv-programma’s over de gevolgen van klimaatverandering. Notenboom: “Ik ga op extreme expedities om het veranderende klimaat een gezicht te geven.” Notenboom woont in het westen van Canada. www.bernicenotenboom.com

Verandering

Lang konden zeeschepen redelijk ongestoord varen op hun vervuilende brandstof, zegt Notenboom. “Dat verandert. Rederijen worden zich langzaam bewust van hun verantwoordelijkheid. En sinds dit jaar geldt in enkele drukbevaren gebieden, zoals de Noordzee, regelgeving rond schonere brandstof. De regels zijn opgesteld door de maritieme organisatie van de Verenigde Naties. Het is de bedoeling dat ze over een aantal jaar overal ter wereld gaan gelden.” Maar het overleg hierover verloopt stroef, zegt Notenboom. “Daarom is het positief dat steeds meer bedrijven die levensmiddelen of consumentengoederen produceren, milieueisen stellen aan de rederijen die hun producten vervoeren. Dat schudt de rederijen wellicht wakker.”

“Ik wil laten zien wat de gevolgen van klimaatverandering zijn voor mens en planeet.”

Bernice Notenboom

Bewust

Toch is er meer nodig, zegt Notenboom. “Het is echt van groot belang dat we ons allemaal realiseren wat de milieuschade is van de scheepvaart. Met de film wil ik dat bewustzijn aanwakkeren, ook onder consumenten.” Want we hebben allemaal de mogelijkheid om verandering te bevorderen. Notenboom: “We zijn gewend om dingen te kopen zonder goed te kijken naar waar ze vandaan komen. Veel van ons voedsel en van de spullen die we dagelijks gebruiken, worden vanaf de andere kant van de wereld aangevoerd. Dat is niet zonder gevolgen voor milieu en klimaat. Het is daarom positief dat steeds meer consumenten duurzaam geproduceerde en duurzaam vervoerde spullen kopen. Dat zal ook in de scheepvaart tot positieve verandering leiden.”

Triodos Foundation heeft meerdere projecten van Bernice Notenboom ondersteund met een schenking. Meer weten over projecten op het gebied van Natuur & milieu? Bekijk ze hier.

Nieuwsgierig geworden? 22 april 2016 wordt de film vertoond in Amsterdam.

 

Tekst: Tobias Reijngoud
Fotografie: Carolien Sikkens

Wat vind je van "Schoon schip"?

Laat een reactie achter

Vul uw naam in

+ Toon alle 17 reacties

M.Schouten. 12 maanden geleden

Schandalig dat ze daar nu pas aandenken. Aanpakken die vervuilers.

Jan Dirk Buining 1 jaar geleden

Belangrijke bijdrage aan het besef dat onze levenswijze een inorme impact heeft op de omgeving, én op onze gezondheid.
Elke dag weer zie ik nog zoveel mensen om mijn heen die achteloos en massaal onze grondstoffen verbruiken en onnodig afval veroorzaken; r nog onvoldoende besef van de gevolgen van ons handelen. De mate van bewustzijn móet omhoog. ‘Schoon Schip’ ondersteunt dat. Deze film moet op elke middelbare school vertoont worden als onderdeel van Maatschappijleer, Aardrijkskunde of Biologie. Ik ben vóór!

Herman 2 jaar geleden

Enjoy is het met het vliegverkeer??

Jos Klomp 2 jaar geleden

Het gaat om vuile brandstof en goedkope brandstof. Daarbij moeten we ervoor waken om eenzijdig te kijken naar de scheepvaart. De onopvallende tweede in dit verhaal zijn de olieraffinaderijen. Want nadat ze alle goed verkoopbare producten uit de crude hebben geperst blijven ze zitten met een fractie waarbij het niet meer loont om nog meer verkoopbare producten eruit te halen. Niet omdat dat technisch niet kan maar omdat de fractie die ze dan nog overhouden zo´n geweldige hoeveelheid kosten met zich meebrengt om er vanaf te komen (chemisch afval) dat ze beter het als bunkering aan de scheepvaart verkopen. Die stoken het dan buiten de territoriale wateren op en zo komen de olie-major van hun rommel af. Als wij nou allemaal echt groen elektrisch of (bio)gas of (bio)-LNG zouden gaan rijden dan komen die schepen niet aan die zooi.

Triodos Bank Nederland 2 jaar geleden

Dank voor alle reacties op dit artikel. Wat goed dat het zoveel los maakt. Dat was ook het doel van Bernice Notenboom bij het maken van Seablind. In de documentaire wordt onder aandacht gebracht dat de scheepvaart erg vervuilende stoffen uitstoot. Met name op het gebied van zwaveldioxiden, stikstofdioxiden en fijnstof. Problemen die ze hierbij aankaart zijn dat de scheepvaartindustrie niet transparant is en dat de schonere brandstof voor de scheepvaart te duur is. Positief is dat er oplossingen worden aangedragen om de scheepvaart schoner te maken en dat er al ontwikkelingen gaande zijn op dit gebied. Dat is wat ze graag wil bereiken. Het is geen oplossing om meer goederen per vrachtwagens te gaan vervoeren. De vergelijking die gemaakt wordt (de 17 grootste schepen stoten evenveel roet uit als alle auto’s) is meer bedoeld om mensen wakker te schudden. We hopen dat jullie hierdoor de vergelijking beter kunnen begrijpen en als er nog vragen zijn, horen we dat graag.

Ron Cohen 2 jaar geleden

Als Triodos echt om moeder aarde geeft, dan gaat ze rap een campagne starten om het verwekken van knideren te voorkomen. Ik kan een ieder aanraden om het stukje van Doug Stanhope “Abortion is Green” eens te bekijken.

Anthon knoot 2 jaar geleden

Reizen en transport zijn energie slurpend. Vooral de polen

Roland Bax 2 jaar geleden

Als je als Triodos werkelijk wil bijdragen aan een duurzame toekomst…. onderscheid je dan werkelijk als bank. Schaf renteheffingen af en ga werken met éénmalige basistarieven. En ga naast de failliete Euro een complementaire munt invoeren? Of moeten we ons geduld even aanspreken zodat De Blije B. dit gaat vormgeven?
Renteloos bankieren zorgt voor een gezonde circulatie van energie (geld) en een lokale of nationale munt bevordert de lokale economie die minder afhankelijk wordt van de grote vervuilende nep-economie.

walther 2 jaar geleden

Dit is groen gelul , de scheepvaart zal er altijd alles aan doen om in het reine te blijven en is tevens de parel van onze economie , water en scheepvaart daar is ons land rijk van geworden en al die domme uitspraken van die z.g millieu verbeteraars die doen ons land alleen maar schade toebrengen !!!!!

Jeroen 2 jaar geleden

Jammer dat Triodos haar klanten niet uitnodigt voor de screening/vertoning. Of beter nog, een download aanbiedt, zodat het bereik groter is EN we niet vervuilend op pad hoeven naar een locatie.

Jeroen 2 jaar geleden

Heeft Triodos uberhaupt de omschrijving gelezen of de trailer wel gezien?! Er staat ZWAVEL. Net zo veel zwaveluitstoot als alle auto’s. Niet roet, niet Co2, niet net zo veel vervuiling. Zwavel/sulfur.

Peter van Emmerik 2 jaar geleden

Het is onzin de scheepvaart hier de schuld van te geven. De zeevarenden zijn erg bezig met de schone vaart en een goed alternatief is er niet om al die goederen te vervoeren. De consument is de oorzaak, die is zich onvoldoende bewust waar goederen vandaan komen. De supermarkt ligt vol met geimporteerde appels uit Zuid-Amerika en al onze electronica komt uit China. Laten we het maar niet hebben over waar onze kleding vandaan komt en onder welke omstandigheden die geproduceerd wordt. Als we dit echt willen veranderen moeten we meer lokaal geproduceerde goederen gaan gebruiken. En ons bewust zijn dat appels uit Nieuw Zeeland eerst de halve wereld over zijn gegaan. De kosten van het milieu zouden ook in de kostprijs moeten worden verwerkt.

Reactie op Peter van Emmerik
River 1 jaar geleden

I hate my life but at least this makes it beabrale.

P. Breuers 2 jaar geleden

Schone scheepvaart noodzakelijk.

Joost Soetens 2 jaar geleden

Indrukwekkend en nog een boel te doen!
Is er ook zo’n film over luchtschepen, d.w.z. vliegtuigen?

Reactie op Joost Soetens
Triodos Bank Nederland 2 jaar geleden

Goedemiddag Joost,

Dank voor je reactie! Ons is niet bekend of er ook een documentaire is over de gevolgen van luchtvaart. We vinden het wel een belangrijk onderwerp. Als er een documentairemaker aanklopt met een film over dit onderwerp, dan zullen we dat zeker toejuichen.

Met vriendelijke groet namens Triodos Bank,
Stephan

Reactie op Joost Soetens
Melvina 1 jaar geleden

Artciles like this are an example of quick, helpful answers.


+ Toon alle 17 reacties