Triodos Bank gebruikt cookies om haar websites gebruiksvriendelijker te maken. Bekijk welke cookies we gebruiken in ons Privacy- en cookie statement.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Sluiten

interview

Stap voor stap omhoog

Willem Lageweg over tien jaar MVO Nederland

Willem Lageweg over tien jaar MVO Nederland

In de tien jaar dat MVO Nederland bestaat, bewoog maatschappelijk verantwoord ondernemen van marginaal naar mainstream. De netwerkorganisatie groeide met deze trend mee en heeft nu 2.000 partnerleden. Directeur Willem Lageweg kiest bewust voor een brede aanpak met zoveel mogelijk bedrijven en sectoren. Lageweg: “We willen van enkele mooie voorbeelden naar massa.”

Bij de viering van de tiende verjaardag van MVO Nederland in februari, was er één duidelijk hoogtepunt. Tijdens een door koning Willem-Alexander bijgewoonde bijeenkomst in Utrecht lanceerde de organisatie haar meerjarig actieprogramma ‘Ambitie 2020’ waarmee ze van ons land binnen zes jaar een duurzaam wereldvoorbeeld wil maken (zie kader).

Het programma prikkelt bedrijven om goede intenties om te zetten in concrete acties. De tijd is daar rijp voor, constateert Willem Lageweg terwijl hij in zijn kantoor in Utrecht terugkijkt op de afgelopen tien jaar. Lageweg: ”Maatschappelijk verantwoord ondernemen en duurzaamheid zijn mainstream thema’s geworden. Nagenoeg iedereen wil er nu iets mee. Dat was vroeger wel anders.”

“Van mijn vader leerde ik: om van de vloer naar de zolder te komen, heb je een trap nodig”

Willem Lageweg, Directeur MVO Nederland

Elkaar versterken

De toegenomen belangstelling voor MVO en duurzaamheid bij burgers en bedrijven is prachtig. Maar Lageweg is nog niet tevreden over het tempo van verduurzaming.” Het kan en moet veel harder gaan.” MVO Nederland brengt met dat doel ambitieuze bedrijven met een duurzame missie met elkaar in contact. Lageweg: “Daar zit precies onze kracht: mensen bij elkaar brengen, zodat ze elkaar versterken. Bedrijven in ons netwerk doen onderling zaken, ze inspireren elkaar en delen kennis. Ook werken we samen met ondernemersorganisaties. We proberen MVO in per sector naar een hoger plan te tillen.” Neem bijvoorbeeld de zorgsector. Hier valt volgens Lageweg nog meer te winnen als het gaat om duurzaamheid. “We proberen in deze sector nieuwe en meer koplopers te creëren. Met 150 mensen van acht grote zorgorganisaties gaan we tijdens expedities de diepte in.” Doel eind 2014: doortimmerd duurzaam beleid bij alle expeditiedeelnemers.

Willem Lageweg MVO Nederland

Willem Lageweg

CV

Willem Lageweg

Boerenzoon Willem Lageweg (1951) is sinds 2006 directeur van MVO Nederland. Daarvoor werkte hij 40 jaar bij Rabobank. Lageweg ziet zichzelf als een brug tussen duurzame koplopers en de rest van het bedrijfsleven. Hij is adviserend lid van de SER-Commissie Internationaal MVO en voorzitter van Women on Wings, een organisatie die zich inzet voor vrouwen op het Indiase platteland. “Duurzaam ondernemer Eckart Wintzen was een belangrijke inspiratiebron voor mij.”

Laagdrempelig

Niet iedereen is overtuigd van het nut van de brede aanpak van de netwerkorganisatie. Zo klinken er kritische geluiden over de laagdrempeligheid van de organisatie. Lageweg schrikt daar niet van: “Wij kiezen bewust niet alleen voor koplopers maar ook voor de voorhoede van het peloton. We willen samenwerken met elk bedrijf waarvan de leiding oprechte MVO-ambities heeft.” Zo’n bedrijf is bijvoorbeeld Coca Cola dat omstreden is vanwege zijn waterverbruik en het suikergehalte van de frisdranken.

Toch is ook dit bedrijf partner. “Zij denken namelijk serieus na hoe ze hun ‘footprint’ kunnen verlagen en we willen graag samenwerken met bedrijven met een groot bereik – juist vanwege hun mogelijk grote invloed op consumentengedrag. Zo is het mogelijk om echt verschil te maken.” MVO Nederland trekt overigens wel degelijk een grens. “We willen natuurlijk niet dat mensen ons ten onrechte gebruiken om daarmee zichzelf als duurzaam te afficheren.”

Massa

Om van mooie inspirerende voorbeelden van duurzaam ondernemen naar massa te komen, kan het actieprogramma ‘Ambitie 2020’ een bijdrage leveren, denkt Lageweg. Onderdeel van dit programma is een oproep aan leden om via internet kenbaar te maken wat zij in 2020 willen bereiken.

Door die openbaarheid ontstaat sociale druk om de ambities ook daadwerkelijk te realiseren. “Wij spreken leden daarop aan. En we proberen ze te verleiden om de lat steeds weer wat hoger te leggen. Maar wel stap voor stap. Van mijn vader leerde ik: om van de vloer naar de zolder te komen heb je een trap nodig. Daar zijn wij van: we helpen bedrijven stap voor stap omhoog. Liefst met twee treden tegelijk.”

Nationale Ambitie 2020

MVO Nederland wil van Nederland in 2020 een wereldvoorbeeld maken in de circulaire en inclusieve economie. Dat is een economie die zich kenmerkt door het zeer zorgvuldig en slim inzetten van grondstoffen, materialen en mensen. Afval wordt vermeden of is weer grondstof voor nieuwe producten. Ieders talent telt, ook het talent van mensen die minder makkelijk mee kunnen komen. WWW.AMBITIE2020.NL

Wat vind je van "Stap voor stap omhoog"?

Laat een reactie achter

Vul uw naam in