Triodos Bank gebruikt cookies om haar websites gebruiksvriendelijker te maken. Bekijk welke cookies we gebruiken in ons Privacy- en cookie statement.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Sluiten

achtergrond

Tuk-tuk’s tegen voedselverspilling

Hoe Twiga Food het leven van de Keniaanse marktverkoper makkelijker maakt

Hoe Twiga Food het leven van de Keniaanse marktverkoper makkelijker maakt

Voedselverspilling is een groot probleem. Wereldwijd gaat 30% van al het voedsel geproduceerd voor mensen verloren. Kenia vormt daarop geen uitzondering. Daarom bedacht Twiga Foods een goed systeem om minder te verspillen. Een systeem waar duizenden marktverkopers bij gebaat zijn.

In de dichtbevolkte hoofdstad Nairobi zijn dagelijks meer dan 18.000 straatverkopers aan het werk om verse groenten en fruit te verkopen. Iedere morgen staan ze om vier op om naar grote markten te lopen waar ze bijvoorbeeld bananen en tomaten kopen. Deze producten laden ze op hun karren en duwen ze terug naar hun winkel.

De groente en fruit die daar te koop zijn hebben al een lange weg afgelegd: van kleinschalige boeren op het afgelegen platteland via allerlei tussenhandelaren naar de hoofdstad. Voedselverspilling begint al vroeg in deze keten wegens gebrek aan kwaliteitscontrole, degelijke verpakkingen en gekoeld transport en opslag. De kans dat producten bederven of verloren gaan is groot.

Hello Fresh voor verkopers

Twiga

Groenten- en fruit van Twiga Food is goed van kwaliteit omdat ze niet langs allerlei tussenhandelaren gaan.

Twiga Foods werd drie jaar geleden opgericht om in te spelen op dit probleem. “Eigenlijk zijn ze een soort Hello Fresh, maar dan speciaal voor verkopers”, zegt Karel Nierop. Hij is als fondsmanager van Hivos-Triodos Fonds betrokken bij de financiering van Twiga Foods en bezocht het bedrijf meerdere keren. “Groenten- en fruitverkopers geven hun bestelling door aan Twiga Foods en een tuk-tuk levert deze de volgende dag af bij hun marktkraam, winkel of kiosk. Ze hoeven dus niet langer zelf uren op pad voor hun groenten en fruit. En het mooie is dat Twiga de producten voor marktconforme prijzen kan leveren en een betere kwaliteit levert. De groenten op de grote aflevermarkten waren vaak helemaal niet meer zo goed door de lange weg met veel tussenhandelaren.”

Project C.V.
Twiga Foods

Twiga Foods is opgezet door Peter Njonjo en Grant Brooke. Beiden stonden versteld van de inefficiënte ketens en diens negatieve impact op boeren, verkopers en milieu. Ze besloten er in 2014 een bedrijf voor op te richten om positieve impact te creëren: Twiga Foods.

Volgens Nierop zit het geheim van het succes van Twiga in het efficiënter maken van de keten: ze kopen zelf in bij kleinschalige boeren die een snelle betaling en goede prijs voor hun oogst krijgen. Waar afname van producten eerder sterk wisselend was, gaat Twiga Foods met deze boeren een relatie voor de lange termijn aan waardoor zij op een constante inkomstenbron kunnen rekenen.

Ook heeft Twiga Foods experts in dienst die de boeren agrarisch advies geven. Het bedrijf sorteert groenten en fruit op kwaliteit, slaat deze gekoeld op en zorgt voor transport. Met als resultaat dat de voedselverspilling minder dan 10% is. Karel Nierop: “Dat is goed voor de afnemers en het milieu, en zorgt ook voor een duurzaam bedrijfsmodel voor Twiga Foods. Ze kunnen meer producten verkopen die ze inkopen.” Om de grotere efficiëntie te bereiken, gebruikt Twiga Foods ook innovatieve technologie, waarbij processen zoveel mogelijk zijn gedigitaliseerd. Zo bestellen de winkeliers per mobiele telefoon via een speciaal ontwikkelde app.

Twiga

Twiga Food bezorgt elke dag het groente en fruit bij de verkopers.

Snel een succes

Twiga werd drie jaar geleden opgericht door Peter Njonjo en Grant Brooke die beiden verbaasd waren over de inefficiënte weg die groenten en fruit in Kenia afleggen. Njonjo werkt bij Coca-Cola in Afrika en is als lid van de raad van bestuur en aandeelhouder betrokken bij Twiga Foods. Brooke onderzocht als sociaal econoom de voedselketen in Kenia en vervult de rol als CEO.

Ga beleggen

In fondsjes

Hun bedrijf werd al snel een succes: Twiga Foods bereikt nu zo’n 2.600 winkeliers, marktlieden en kioskhouders. Het levert nu vooral bananen, aardappels, uien en tomaten. In korte tijd is het bedrijf al uitgegroeid tot de grootste verkoper van bananen en aardappels in Kenia. Twiga Foods heeft meer dan 200 lokale mensen in dienst.

Dankzij de lening van Hivos-Triodos Fonds kan het bedrijf meer investeren in gekoelde opslagcapaciteit en haar dienstverlening verder uitbreiden.

HIVOS-TRIODOS FONDS
MICROFINANCIERING & DUURZAME ENERGIE EN LANDBOUW

Hivos-Triodos Fonds werd in 1994 opgericht door Hivos en Triodos Bank om bij te dragen aan de duurzame sociale en economische ontwikkeling in ontwikkelingslanden. Omdat toegang tot financiën hierbij cruciaal is, financiert het fonds microfinancieringsinstellingen die leningen verstrekken aan mensen met lage inkomens. Het fonds financiert bij voorkeur instellingen die zich richten op het platteland waar toegang tot financiële diensten het meest beperkt is.
Bekijk hier meer projecten die door Hivos-Triodos Fonds gefinancierd worden.

Wat vind je van "Tuk-tuk’s tegen voedselverspilling"?

Laat een reactie achter

Vul uw naam in

Tim 3 maanden geleden

Elektrische tuk-tuk’s hoop ik?

Dirk Huisman 3 maanden geleden

Het idee is goed. Ik hoop alleen dat er iets gedaan wordt aan de enorme luchtverontreiniging van de Tuk-Tuk. Of is dit inmiddels geen twee takt benzinemotor meer?

Reactie op Dirk Huisman
Wim Schendeler 2 maanden geleden

Ik heb exact dezelfde reactie als Dirk Huisman

Ruud Arends 4 maanden geleden

Heel mooi , maar wat voedsel verspilling betreft ,kan kan Nederland er ook wel wat van. Er wordt zoveel weggegooid omdat het over datum is, wat helemaal niet waar is.Daar kun je ook wel wat aan doen. Nederland heft ook armoede, triest genoeg.