In Italië is olijfolie veel meer dan een ingrediënt. Het is onderdeel van een eetcultuur die Ridder Drost in Nederland een beetje mist. Voor hem staat olijfolie symbool voor samen eten. Omdat iedereen druk is, gaan we onbewust voorbij aan een belangrijk element voor menselijke verbinding. “Ik zie het als mijn missie om te zorgen dat mensen vaker met elkaar koken, eten en genieten. Maar dan wel met pure ingrediënten. In mijn ogen is olijfolie het fundament voor elk gerecht.”

Drost leerde de eeuwenoude traditie van de olijfolieproductie in het Italiaanse Toscane waar hij op het platteland een boer ontmoette die hem de oude traditie van olijfolieproductie bijbracht. “Hij legde me stap voor stap uit hoe je ‘vloeibaar goud’ maakt; van de selectie van rassen en snoeien tot het oogsten en persen. De opvallendste les was dat je een olijfboom liefdevol moet negeren. Dus niet teveel water geven of actief bemesten en slim snoeien om te zorgen dat de zon de boom evenwichtig beschijnt. Daar krijgen olijven karakter van.

Project CV

Liquido d'Oro

Liquido d’Oro levert biologische olijfolie voor alle toepassingen in de keuken. De olijfolie komt van kleinschalige olijfgaarden uit diverse streken in Italië en is gemaakt door boeren met liefde voor hun product en respect voor de natuur. Het bedrijf is in Nederland gestart en inmiddels actief in Europa en Azië.

 

Innovatie

Drost doorliep de traditionele leerschool, maar zag zeker innovatiekansen. “Het is cruciaal om de oogst binnen zes uur te persen bij een lage temperatuur. Voorheen gebeurde dat met stenen die door de wrijving juist warm werden. Om kwaliteitsverlies te voorkomen gebruiken onze boeren nu een ‘slow juicer’. Een andere vernieuwing betreft de verpakking. Hoewel de kleur van olijfolie prachtig is, zit de olie van Liquido d’Oro in een donkere fles. “Zonlicht beïnvloedt de smaak van olie. De oplossing was vrij eenvoudig. Ik heb contact gezocht met een glasleverancier voor lichtgevoelige medicijnen en die produceert nu het glas van onze flessen.”

Tijdens zijn vele bezoeken aan Italië merkte Drost per streek duidelijke smaakverschillen op.
Aan zee is de olijfolie lichter en zilt, terwijl olie in het noorden licht grassig smaakt. “Ik wilde Nederland kennis laten maken met die subtiele verschillen. Met afzonderlijke merken van verschillende boeren, had ik echter geen eenduidig verhaal en te weinig onderscheidend vermogen. Toen ik in een gesprek met een kok zijn gekleurde snijplanken in de keuken zag staan, had ik de oplossing. We selecteren smaken die goed bij specifieke gerechten of ingrediënten passen en we geven de fles per smaak een herkenbaar kleuraccent. Bijvoorbeeld groen voor salades, blauw voor vis en rood om te bakken.”

Ik zie het als mijn missie om te zorgen dat mensen vaker met elkaar koken, eten en genieten. Maar dan wel met pure ingrediënten.
Ridder Drost

Certificaat

De olijfolie van Liquido d’Oro is volledig biologisch. En dat is een bewuste keuze. We willen dat onze klanten een eerlijke olie kopen, zonder vreemde fratsen. “Omdat we zelf de smaken samenstellen en verpakken waren de biologische certificaten van de boeren voor ons niet geldig. Daarom moesten we het totaalproces, van olijfgaard tot opslag, certificeren. Door de aard van ons product en de achterliggende filosofie over sociale verbinding, heeft Triodos Bank een rol gespeeld bij de financiering van het certificeringstraject. Klanten kunnen nu zien dat onze olijfolie echt biologisch is.”

Triodos Bank financiert Liquido d’Oro en andere ondernemingen in de sector landbouw en voeding. Kijk op Mijn Geld Gaat Goed voor bedrijven bij u in de buurt.

Tekst: Petrick de Koning