Triodos Bank gebruikt cookies om haar websites gebruiksvriendelijker te maken. Bekijk welke cookies we gebruiken in ons Privacy- en cookie statement.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Sluiten

interview

Waarom producten vaak te goedkoop zijn

True Price berekent maatschappelijke kosten van producten

True Price berekent maatschappelijke kosten van producten

Wat is nu de werkelijke prijs van een product, als je alle gevolgen voor mens en milieu meerekent? Deze vragen intrigeren Michel Scholte, directeur externe zaken van de sociale onderneming True Price.

Van jongs af aan hield Michel Scholte zich bezig met duurzaamheid en ontwik­kelingsvraagstukken. Het is zijn missie om inzicht te verschaffen in verborgen milieu- en sociale kosten. Scholte maakte deel uit van de denktank Worldconnectors, een initiatief van onder andere Ruud Lubbers en Herman Wijffels. Daar schreef hij mee aan adviezen.

“De rapporten van Worldconnectors richtten zich doorgaans op politici en beleidsmakers, maar we zagen het draagvlak voor verduurzaming verschuiven van de overheid naar ondernemers en burgers. Zo kwamen we in 2011 op het idee om bedrijven en consumenten te helpen bij het inzichtelijk maken van eerlijke prijzen”, vertelt Scholte in het kantoor in Amsterdam.

Externaliteiten

Het thema greep hem zo zeer, dat hij samen met een aantal collega-Worldconnectors True Price oprichtte. Deze sociale onderneming helpt organisaties bij het in kaart brengen van duurzame impact. Scholte: “Dit doen we door de werkelijke externe ecologische en sociale kosten en baten (economen noemen dit ‘externaliteiten’) te berekenen.”

Hierbij kijkt True Price naar milieuthema’s als biodiversiteit en sociale thema’s zoals eerlijke lonen. Ze hebben voor die berekening methodes ontwikkeld die voor een deel openbaar toegankelijk zijn. De organisatie werkt hiervoor samen met maatschappelijke organisaties als UNEP maar ook met grote multinationals, zoals BAM, DSM en AkzoNobel. “Die betrokkenheid is cruciaal voor de internationale acceptatie van de methode”, vertelt Scholte.

Rozen uit Kenia

Het vergt veel inspanning om na te trekken welke maatschappelijke kosten niet in de prijs zijn inbegrepen. “De hoeveeheid data die je uit de keten van toeleveranciers nodig hebt, is enorm”, erkent Scholte. “Maar het is wel mogelijk, met dank aan de rekenkracht en dataopslag van moderne computers.”

true price

MICHEL SCHOLTE

CV

MICHEL SCHOLTE

Michel Scholte studeerde sociologie aan de Vrije Universiteit van Amsterdam. Nu is hij directeur externe zaken bij True Price. Daar­naast is hij lid van Worldconnectors en de Global Shapers van het World Economic Forum. In het verleden was hij mede oprichter van NewSilkRoads en Driemiljoen. Een sociaal ondernemerschap organisatie voor de jeugd.

Tien procent van de Nederlandse beursgenoteerde bedrijven berekent al externaliteiten. Meestal doen ze dit in samenwerking met True Price. Ecologische en sociale meerkosten zijn uit te rekenen per product, bedrijf of investering. Dit heeft True Price onder meer gedaan voor chemiereus AkzoNobel en het chocolademerk Tony’s Chocolonely. De methode levert aan het einde van de streep cijfermatige informatie op.

Zoals bij het kweken van rozen bij Lake Naivasha in Kenia. “Voor ontwikkelingsorganisatie Hivos hebben we de hele keten in kaart gebracht: van kweker tot winkel. Daarbij hebben we gekeken naar ecologische factoren, zoals watergebruik, CO2-emissie en biodiversiteit. Maar we hebben ook de sociale kant meegenomen. Denk aan factoren als betaling van personeel, gezondheid en veiligheid. Wat bleek? Bij een gemiddelde in Lake Naivasha geproduceerde roos die je in de bloemenwinkel koopt, moet je ongeveer 30 procent onbetaalde ecologische en sociale kosten optellen.” Dus eigenlijk ligt de echte prijs aanzienlijk hoger.

Consumenten

Tot op heden werkt True Price vooral voor organisaties en professionals. Deze gebruiken de informatie om inzichtelijk te maken welke verbeteringen in de bedrijfsvoering of de keten mogelijk zijn. In het geval van de Keniaanse rozen zijn de lonen bijvoorbeeld een belangrijk issue.

“Als je water zuivert of als je meer betaalt aan medewerkers, dan lever je juist een positieve bijdrage”

Michel Scholte

True Price wil zich niet beperken tot het berekenen van onbetaalde kosten, maar wil bedrijven ook helpen om duurzame baten in kaart te brengen. Scholte: “Als je water zuivert of als je meer betaalt aan medewerkers, dan lever je juist een positieve bijdrage. Ook die kun je in een financieel getal uitdrukken.”

Scholte gelooft dat ‘true pricing’ op termijn ook consumenten meer inzicht zal geven. “Een gestandaardiseerde methode met kwantitatieve prijzen is inzichtelijker dan kwalitatieve productinformatie die nu vaak wordt gebruikt (bijvoorbeeld bij keurmerken, red.). Je kunt met onze getallen duurzame prestaties veel eenvoudiger vergelijken. En je kunt ook verschillende productsoorten naast elkaar leggen. Ik denk dat het in de toekomst mogelijk wordt om appels met peren te vergelijken.”

Triodos Foundation ondersteunt True Price met schenkgeld van donateurs.

> Bekijk ook de andere initiatieven die Triodos Foundation steunt op het gebied van mens en maatschappij

 

Tekst: Joost Bijlsma
Fotografie: Onno F. Roozen

Wat vind je van "Waarom producten vaak te goedkoop zijn"?

Laat een reactie achter

Vul uw naam in

INFO | wat zijn externaliteiten? | B E W A A R D E 7 maanden geleden

[…] kende deze term in de eerste instantie ook niet maar Triodos bank plaatst zo nu en dan hele interessante artikelen met betrekking op economische zaken. Zo ook dit keer over externaliteiten, hierbij hoorde ook een […]

Carola Claus 2 jaar geleden

Een mooie en heel belangrijke missie.. @true price: hebben jullie inmiddels ook data over de true price van human capital? En green human capital in het bijzonder? En lastig topic maar één van de triple P’s..?

Interview True Price in magazine 'The Color of Money' – Trueprice 3 jaar geleden

[…] the magazine De Kleur van Geld- Triodos Bank you can read the interview ‘What does it really cost?’ (‘Wat kost het echt’, in Dutch). In […]