Triodos Bank gebruikt cookies om haar websites gebruiksvriendelijker te maken. Bekijk welke cookies we gebruiken in ons Privacy- en cookie statement.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Sluiten

achtergrond

Waarom wij met Buy the Change zijn gestart

3 vragen over het nieuwe platform van Triodos Bank

3 vragen over het nieuwe platform van Triodos Bank

Begin dit jaar lanceerden wij iets nieuws: Buy the Change. Waarom zijn wij eigenlijk met dit initiatief gestart? Wat gaan wij doen? En hoe kun jij ons daarbij helpen?

1. Waarom Buy the Change?

Sta eens stil bij de volgende vragen: welke producten kocht je in de afgelopen week? Van welke diensten maakte je gebruik? Dat pak melk bijvoorbeeld. Of die reisverzekering die je afsloot.

Met gemiddeld een geldtransactie per dag ben je iedere dag in staat een duurzame verandering in gang te zetten. Wij hebben als individu veel meer invloed dan we denken. Of we nu dagelijks eten kopen, uit eten gaan of kleding aanschaffen.

Duurzame verandering

En wat blijkt. Veel Nederlanders willen dat ook. Uit onderzoek blijkt dat meer dan de helft van de Nederlanders bij de aankoop van producten of diensten een duurzaam alternatief overweegt – zelfs als dit meer kost.

Met Buy the Change willen wij consumenten en ondernemers verbinden en helpen om een positieve, duurzame verandering in gang te zetten. Hiermee willen we de overgang naar een economie die eerlijker, groener en menselijker is, versnellen.

2. Hoe doen we dat?

We zijn in Amsterdam begonnen. Met een website waarop je kunt zien waar je in Amsterdam duurzame ondernemers vindt die Triodos Bank financiert. En later – wie weet – iedere ondernemer die toe wil naar een andere economie.

> Ga naar de website van Buy the Change

De Buy the Change-smiley nam begin dit jaar dan ook het straatbeeld van Amsterdam over. Op posters, zuilen en digitale borden lieten we zien dat je met jouw euro verandering kunt kopen.

Het was de aftrap van een beweging. We willen ondernemers aansporen zichtbaar te maken dat je bij hun de verandering koopt. Zie jij een Buy the Change-smiley hangen in een winkel? Dan ben je daar aan het juiste adres voor positieve verandering. Zie jij de Buy the Change-smiley op de webshop van een ondernemer? Ook dan ben je aan het juiste (web)adres.

Zoals bij Sukha. Een klein warenhuis waar ondernemers Irene Mertens en Sam IJsbrandy tijdloze producten verkopen die lang meegaan. Mertens: “De kleding is van hoge kwaliteit en blijft dus lang mooi, in tegenstelling tot veel goedkope kleding die na een paar wasbeurten al uit elkaar valt.” Zo draag je, door bij Sukha te kopen, bij aan eerlijke handel en een minder milieubelastende productie van kleding.

> Lees hoe je bij Sukha de verandering koopt

 

3. Hoe kun je helpen?

We zijn nog maar net begonnen. Met dit platform, de website, met Buy the Change. Maar veranderen, dat kan Triodos Bank niet alleen. Wij hebben daarbij jouw hulp nodig. Om de website te verbeteren. Misschien wel een app te bouwen. Samen een Buy the Change-community te vormen. Online én offline.

Odessa meetup Buy the Change

Deze week vond de eerste bijeenkomst van Buy the Change plaats op de Odessa. In de lente 2016 is de Odessa gestart als drijvend platform voor een bewust en kunstminnend publiek. Alle activiteiten staan in het teken van bewustzijn, bevrijding en verbinding met andere bezoekers.

Door je aan te melden, word je:

  • op de hoogte gehouden van de laatste ontwikkelingen via een maandelijkse nieuwsbrief;
  • uitgenodigd om deel te nemen aan bijeenkomsten;
  • gevraagd deel te nemen aan online discussies of enquêtes over hoe wij duurzaam (aankoop)gedrag kunnen stimuleren.
> Meld je direct aan

Laat een reactie achter op L.M.Vencken Klik hier om je antwoord te annuleren

Laat een reactie achter

Vul uw naam in

Mathilde van den Brink 3 jaar geleden

Prima idee!

Reactie op Mathilde van den Brink
L.M.Vencken 3 jaar geleden

Erg vervelend dat Triodos nu ook al zo aan het verengelsen is. Wij wonen in Nederland. Taal is een cultuurwaarde.
Zeg toch gewoon : Koop de verandering. En ik vind het ook onnodig dat ik zo tutoyerend benaderd word. Niet alle veranderingen zijn verbeteringen zegt deze man, die al ongeveer dertig jaar klant van Triodos is.

Reactie op L.M.Vencken
Jacob van der Sluis 3 jaar geleden

Ja helemaal mee eens. Iedere verandering begint met taal.