Triodos Bank gebruikt cookies om haar websites gebruiksvriendelijker te maken. Bekijk welke cookies we gebruiken in ons Privacy- en cookie statement.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Sluiten

achtergrond

Yoni geeft zich bloot

Over wat er in hun tampons en maandverband zit

Over wat er in hun tampons en maandverband zit

Het is niet zo algemeen bekend, maar veel tampons, maandverband en inlegkruisjes zijn gemaakt van synthetische stoffen, en kunnen parfum en plastic bevatten. Yoni is het eerste ecokatoen-merk in dit segment dat ook bij de reguliere supermarkt en drogist te verkrijgen is. Een belangrijke stap in het creëren van meer openheid over waar onze intieme producten nou eigenlijk van gemaakt worden.

Mariah Mansvelt Beck was erg verbaasd toen ze op advies van een specialist op zoek ging naar tampons en maandverband van biologisch katoen. Niet alleen omdat ze deze producten alleen in ecosupermarkten en drogisten kon vinden. Maar ook omdat op de producten die ze altijd gebruikt had helemaal geen ingrediënten stonden. “Europese regelgeving heeft ons verplicht om op alle verzorgingsproducten te vermelden wat er in zit. Maar op een doosje tampons staat niets. Dat is toch vreemd?”

“Europese regelgeving heeft ons verplicht om op alle verzorgingsproducten te vermelden wat er in zit. Op een doosje tampons staat niets.”

Mariah Mansvelt Beck, oprichter Yoni

Als ze na een stuk omfietsen voor haar tampons aan de keukentafel van vriendin Wendelien Hebly belandt, merkt ze dat zij zich ook niet bewust is van de ingrediënten van de producten die ze gebruikt tijdens haar ongesteldheid. “We vonden dat iedere vrouw dit moest weten. Pas als je goed geïnformeerd bent, kan je ernaar handelen. En nu wij het wisten, vonden we dat we de kennis moesten delen.”

Biokatoen en bioplastic

Mariah Mansvelt Beck en Wendelien Hebly van Yoni

Mariah Mansvelt Beck en Wendelien Hebly

Samen met Hebly besloot ze Yoni op te richten. Aan die keukentafel ontstonden eigenlijk al meteen de belangrijkste contouren van hun onderneming. Ze wilden een bedrijf beginnen en geen lobbyorganisatie, omdat ze geloven in de positieve impact die bedrijven kunnen maken en ze vrouwen echt een alternatief willen bieden. Daarvoor moesten de biologische producten in de schappen van de reguliere supermarkt en drogist terechtkomen.

Op hun verpakkingen geeft Yoni zich bloot en vermelden ze waar hun producten van gemaakt zijn. Namelijk van uitsluitend gecertificeerd biologisch en afbreekbaar katoen. De losse verpakkingen en achterkant van het maandverband en de inlegkruisjes zijn gemaakt van bioplastic. De producten zijn gecertificeerd door de SOIL Association volgens de Global Organic Cotton Standard (GOTS). Dit betekent onder andere dat het katoen bij biologische boeren vandaan komt die ook voldoen aan sociale criteria zoals een veilige werkomgeving en eerlijk loon.

Project CV
Yoni

Mariah Mansvelt Beck ontdekte in 2011 dat ze een voorstadium van baarmoederhalskanker had. Het werd een periode waarin ze meer ging nadenken over hoe ze voor haar lichaam zorgt. Een specialist gaf haar het advies om biologische tampons te gaan gebruiken om irritatie te voorkomen. Toen ze samen met vriendin Wendelien Hebly zag hoe weinig er over deze producten bekend was – én dat meer vrouwen geen idee hebben van wat ze gebruiken tijdens hun ongesteldheid – was dat het begin van Yoni. Een onderneming die biologische tampons, maandverband en inlegkruisjes op de schappen van reguliere supermarkt en drogist wil krijgen. Mansvelt Beck: “Ik onderneem vanuit dit persoonlijke verhaal, het is mijn drijfveer en een belangrijk onderdeel van mijn missie.” WWW.YONI.CARE

Tekst loopt door onder de video (let op: video is Engels gesproken)

 

Etos en Albert Heijn

Mansvelt Beck: “Er is nog niet zoveel bekend over wat de impact is van bijvoorbeeld het gebruik van synthetische tampons en maandverband op de gezondheid van vrouwen. Op dit moment wordt er in de Verenigde Staten gelobbyd om meer onafhankelijk en lange termijn-onderzoek naar het effect van deze producten.”

Vorig jaar stond het bedrijf Yoni op de eerste plaats van de MKB Innovatie Top 100. Niet omdat het product innovatief is, maar wel omdat ze het op de schappen van onder andere de Etos en de Albert Heijn hebben gekregen. En met hun campagnes een heel ander dialoog op gang hebben gebracht.

“We willen het taboe over ongesteldheid en de vagina doorbreken”

Om dat gesprek te kunnen voeren, moest er eerst iets in veranderen aan de manier waarop we elkaar aanspreken. “Ongesteld zijn wordt vaak gemedicaliseerd. Maar je bent niet ziek, het is juist volkomen gezond om te menstrueren. In reclames gebruiken ze een nogal klinische beeldtaal. Je ziet een vrouw in een witte legging, en maandverband met blauwe vloeistof. Het blijft heel steriel.”

Kleurrijke campagnes

De reclamecampagnes van Yoni zijn juist uitgesproken kleurrijk. Er zit humor in hoe ze met hun producten en het vrouwelijk lichaam om gaan. Mansvelt Beck: “De beelden moeten uitnodigend zijn om over in gesprek te gaan. Er zit ook iets educatiefs in.”

The Cycle Series - videoserie van Yoni

Met The Cycle Series wil Yoni anderen inspireren om iets te doen om het taboe rondom ongesteldheid en vagina’s te doorbreken.

Zo maakten ze bijvoorbeeld een serie video’s over de menstruatiecyclus met een popcornmachine die de eisprong verbeeldt en een visualisatie van bloody heavy days. “Wij zijn een merk en kunnen niet de voorlichting op scholen voor onze rekening nemen. Maar we hopen op deze manier wel anderen te inspireren om iets met het onderwerp te gaan doen. We willen het taboe over ongesteldheid en de vagina doorbreken.”

Taboe

Het woord taboe komt uit een Polynesische taal waar het letterlijk menstruatie betekent. In veel religies is het onrein om ongesteld te zijn. Toen in het Britse Lagerhuis gedebatteerd werd over het afschaffen van de btw op sanitaire producten, waren er parlementsleden die het woord tampon niet durfde te noemen.

En om het nog wat dichter bij huis te brengen: in Nederland heeft 19 procent van de meisjes voor hun eerste ongesteldheid nog nooit informatie gehad over ongesteld zijn. “Kan je je voorstellen hoe geschokt die meisjes zijn? Wij willen dit veranderen. En maken het gesprek over menstruatie onderdeel van onze missie.”

Bewuste keuze

Wanneer de missie van Yoni geslaagd is? Als de industrie verandert en dus de ingrediënten op de verpakkingen gaat vermelden. Mansvelt Beck: “Dit klinkt heel haalbaar. Maar het lijkt voorlopig niet te gaan gebeuren. Sowieso is het bijna niet voor te stellen hoe weinig innovatie er de afgelopen veertig jaar geweest is.

Daar lijkt nu wel verandering in te komen. Toen Wendelien en ik vier jaar geleden research gingen doen was er online nog niets te vinden over biotampons. Dat is inmiddels wel anders. Ook zijn er allerlei alternatieven zoals de menstruatiecup en period panties. We vinden dat een fijne ontwikkeling. Zo heb je als vrouw echt een keuze in hoe je voor jezelf zorgt tijdens je ongesteldheid.”

Wear the Change - #buythechangeBuy the Change
Met geld kun je de wereld veranderen

Yoni is één van de ondernemingen die meedoet met Buy the Change. Een nieuw platform van Triodos Bank dat duurzame ondernemers en bewuste consumenten met elkaar verbindt. Doe je mee? Of wil je weten bij welke andere ondernemers je de verandering kunt kopen? Ga naar buythechange.nl

Tekst: Daphne Rieken
Fotografie: Yoni

Wat vind je van "Yoni geeft zich bloot"?

Laat een reactie achter

Vul uw naam in

+ Toon alle 13 reacties

5 weetjes over de duurzame tampon van Yoni | Triodos Bank 2 jaar geleden

[…] > Lees ook het artikel ‘Yoni geeft zich bloot’ op dekleurvangeld.nl […]

Angelique van Breugel 2 jaar geleden

Wat een super idee. Zelfs de naam sluit mooi aan, top.

Ida 2 jaar geleden

Prima

Susanne Brederode 2 jaar geleden

Hopelijk gaat er ook goed incontinentiematerial ontwikkelt worden.
Ik werk in het bejaardenhuis en zie daar de bergen daarvan.
Ik zit intussen na de overgang.

Liesbeth Zeilstra-Roodnat 2 jaar geleden

Super goed!!!!

Ellen Schilstra 2 jaar geleden

Geweldig initiatief. Wat een goede, heldere TED talk (jaloers op Mariah’s uitspraak). Ben de tampon-tijd al voorbij, maar ga het zeker aanraden in mijn omgeving!

Jitske 2 jaar geleden

Ik meen mij te herinneren dat ik in Duitsland ooit ob tampons kocht waarop weldegelijk product informatie stond. Het kan dus wel maar Nederland vindt het blijkbaar niet belangrijk genoeg. Goed dus dat er nu een alternatief is. Ik zou wel wat meer willen weten over (bio)katoen versus synthetisch want is dat laatste echt slechter en wat is eigenlijk milieuvriendelijker?

Reactie op Jitske
TriodosNL 2 jaar geleden

Hoi Jitske,

Een hele goede vraag waar ik je nu geen antwoord op kan geven. Ik kan me wel heel goed indenken dat er bij Yoni hier over na is gedacht. Ik zal je vraag maandag aan hen stellen.

Fijn weekend toegewenst en groeten,

Dominique

Reactie op Jitske
Christel van Yoni 2 jaar geleden

Hi Jitske, wij vinden het héél fijn dat je bewust nadenkt over de producten die je maandelijks in of dichtbij het meest absorberende deel van je lichaam stopt. Om antwoord te geven op jouw vragen:

Sommige vrouwen zijn gevoelig voor synthetische materialen en/of parfum. Het gebruik van biologisch katoenen producten zonder parfum of andere toevoegingen kan dan helpen bij het verminderen van deze klachten.

Veel van de reguliere tampons en maandverband zijn gemaakt van synthetische ingrediënten en bevatten plastics die niet biologisch afgebroken kunnen worden. Yoni producten worden gemaakt van gecertificeerd biologisch katoen, wat betekent dat het biologisch afbreekbaar is en daarom een stuk milieuvriendelijker. Ook de achterkant en individuele verpakkingen van onze maandverbanden en inlegkruisjes zijn gemaakt van een bio-plastic uit maiszetmeel, welke ook biologisch afbreekbaar zijn.

Als je verdere vragen hebt, of misschien onze producten een keer zou willen uitproberen kan je altijd een mailtje sturen naar: info@yoni.care

Liefs, 



Christel van Yoni

Neeltje Smit 2 jaar geleden

Geweldig initiatief! Toevallig zag ik Yoni in een biologisch winkeltje liggen en heb het meteen gekocht omdat ik al een tijdje grote twijfels had over de reguliere verzorgingsproducten voor vrouwen.

Herman 2 jaar geleden

Tip: zeker de moeite waard om te onderzoeken wat de mogelijkheden zijn om Bamboe als grondstof te gebruiken. Dat zou een enorme boost kunnen geven aan jullie doelstelling. Zoek eens contact met DaJia : bamboekleding-dajia.nl. Die zijn net zo bezig als jullie.
Succes met jullie moedige – en gelukkig ook speelse – initiatief!

Marjan 2 jaar geleden

I+dee is goed; naam minder

Reactie op Marjan
Esther 2 jaar geleden

Waarom is Yoni geen goede naam?

Fijn dat ze bij AH te koop zijn. Heb ze meteen gekocht en ben ze nu voor eerst aan gebruiken. Ze blijven goed zitten.


+ Toon alle 13 reacties