Een onderneming die zich richt op een positieve maatschappelijke bijdrage, is alleen geloofwaardig als zij die bijdrage kan aantonen. Maar meten van sociaal effect is lastig. Neem SnappCar, een internetplatform waarmee mensen de auto kunnen huren van een buurtgenoot. SnappCar wil – behalve financieel gezond zijn – vooral het autogebruik verminderen, en daarnaast bijdragen aan de sociale cohesie in de wijken waar mensen auto’s van elkaar huren.

Willemijn Verloop

CV
WILLEMIJN VERLOOP (1970)
Willemijn Verloop richtte in 1995 hulporganisatie War Child op. Hier was ze 15 jaar directeur. In 2012 startte Verloop samen met Mark Hillen het nationale platform ter ondersteuning van sociaal ondernemers: Social Enterprise NL. Daarnaast is ze mede-oprichter en partner van het Nederlandse impact investeringsfonds, Social Impact Ventures.

Haalt het bedrijf de doelstellingen? Wat betreft de financiële doelen is dat eenvoudig te bepalen. Het is veel lastiger om de bijdrage aan verminderd autogebruik en de sociale cohesie in harde cijfers uit te drukken. Daarvoor moet je stevig onderzoek doen.

Ik ben oprichter van Social Enterprise NL: het nationale netwerk van sociaal ondernemers. Samen met SnappCar en een adviesbureau hebben we de maatschappelijke effecten van het bedrijf onderzocht, onder meer op het vlak van sociale cohesie. Dat effect bleek substantieel: door het delen van auto’s bleken mensen elkaar ook buiten de verhuurperiodes te ontmoeten. Ze zijn sneller bereid iets voor elkaar te doen.

Maar om daar achter te komen was het nodig om maar liefst 1.180 SnappCar-gebruikers te interviewen, en dat jaarlijks te herhalen. Bovendien moest de specifieke bijdrage van SnappCar in het onderzoek worden aangetoond. Dat is ingewikkeld, want er kunnen in wijken meerdere initiatieven zijn ter bevordering van de cohesie.

Meten van impact is dus belangrijk, maar tegelijkertijd vaak moeilijk en kostbaar
Willemijn Verloop

Zo’n grootschalig onderzoek doen kan een jong bedrijf meestal niet alleen. Toch is het voor een sociale onderneming essentieel om te weten of het bedrijf de maatschappelijke doelen bereikt. Dat levert informatie waarmee de strategische koers waar nodig bijgesteld kan worden. En bovendien: harde impactcijfers zijn nodig om impactinvesteerders aan te trekken.

Meten van impact is dus belangrijk, maar tegelijkertijd vaak moeilijk en kostbaar. Het is nodig dat sociaal ondernemers met elkaar samenwerken bij het ontwikkelen van meetmethodes voor maatschappelijk effect. En daarom zijn er investeerders nodig die voor die ontwikkeling middelen beschikbaar stellen.

Er zijn steeds meer sociaal ondernemers en er zijn steeds meer investeerders die zich richten op impact. Die groei komt vooral omdat inmiddels duidelijk is dat we de vernieuwingskracht van sociaal ondernemers nodig hebben bij de aanpak van maatschappelijke vraagstukken. Om het bereik van sociaal ondernemers verder te vergroten, is het belangrijk om met veel impactdata te komen. Een prachtig gat in de markt voor zowel sociaal ondernemers als investeerders die zich richten op positieve verandering in de samenleving.