Triodos Bank gebruikt cookies om haar websites gebruiksvriendelijker te maken. Bekijk welke cookies we gebruiken in ons Privacy- en cookie statement.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Sluiten

interview

De voetafdruk van water

Waarom kijken we naar waterschaarste?

Waarom kijken we naar waterschaarste?

Waterbronnen zijn in gevaar als gevolg van klimaatverandering en menselijke activiteiten. De landbouw (70%) en industrie (20%) gebruiken wereldwijd het grootste deel van zoetwater, de rest is huishoudelijk gebruik. Een goede reden voor de agrarische sector en industriële bedrijven om hun water goed te beheren.

Om een gemiddelde reep chocola te produceren is 1.700 liter water nodig. Een gemiddeld kopje koffie kost 130 liter en voor een kilo rijst is 2.500 liter nodig (waterfootprint.org). Deze producten worden vaak gefabriceerd in landen waar water niet in overvloed is. Daarom vraagt Triodos Bank sinds vorig jaar van beursgenoteerde bedrijven een gezond waterbeheer na te leven. Wat betekent dit?

Bewust van waterschaarste

Een beter bewustzijn is een eerste stap. Maar 2% van je totale waterverbruik komt uit de kraan. Het grootste gedeelte van je ‘watervoetafdruk’ zit in de producten die je koopt. Zo kost het maken van een katoenen T-shirt net zoveel water als 55 douchebeurten en ook vlees is een grootverbruiker in de productie (www.nudge.nl).

“Bedrijven hebben een belangrijke verantwoordelijkheid tegenover de lokale samenleving om te waarborgen dat burgers toegang hebben tot schoon drinkwater.”

Rosl Veltmeijer, Triodos Research

Omdat de producten die we kopen de grootste verbruiker zijn, is het des te belangrijker om naar het waterbeheer van het bedrijfsleven te kijken. “Zoetwaterschaarste wordt een steeds groter probleem”, geeft Rosl Veltmeijer van Triodos Research aan. “Bedrijven hebben een belangrijke verantwoordelijkheid tegenover de lokale samenleving om te waarborgen dat burgers toegang hebben tot schoon drinkwater. Bovendien komt hun eigen productie in gevaar wanneer er geen drinkwater voorhanden is.”

Gemiddeld kost het 125 liter water om een appel te produceren. Voor een glas appelsap is 230 liter water nodig. Lees hier meer.

Vorig jaar stelde Triodos Research daarom minimumeisen op het gebied van watergebruik voor bedrijven die actief zijn in sectoren met een bovengemiddeld watergebruik om waterschaarste te voorkomen. Triodos Research eist dat bijvoorbeeld levensmiddelenbedrijven die grootgebruikers zijn van water, zich actief inzetten voor duurzaam watermanagement.

Het stellen van gebruiksdoelstellingen en het ontwikkelen van een goed waterbeheerbeleid zijn hier goede voorbeelden van. Veltmeijer: “Bedrijven kunnen hun productieproces zodanig inrichten dat zo min mogelijk gebruik wordt gemaakt van vers water. Zo heeft tapijtproducent Interface in haar Nederlandse fabriek een gesloten watersysteem geïntroduceerd, waarbij in het productieproces water steeds opnieuw wordt gebruikt en er helemaal geen vers water meer nodig is. AkzoNobel is ook een ander voorbeeld: dit bedrijf heeft als doelstelling om in 2015 in alle fabrieken een 100% duurzaam watermanagement systeem te introduceren.”

Internationaal Jaar van de Bodem
2015

2015 is het jaar van de bodem. De Verenigde Naties hebben hiermee als doel de noodzaak van het investeren in een gezonde bodem voor de toekomst onder aandacht te brengen. Naast onderwerpen als landroof en biodiversiteit, verdient ook waterschaarste hierbij de aandacht. Een gezonde en vruchtbare bodem bevat voldoende water.

Meer initiatieven

Het Sustainable Agriculture Initiative en het United Nations Global Compact’s CEO Water Mandate zijn twee initiatieven van de sector die waterbeheer aanmoedigen. De Nederlandse bierbrouwer Heineken heeft zich bij beide aangemeld. 95% van de dranken van Heineken bestaat uit water. Daarnaast vereist het telen van de gewassen, de productie van het bier en de reiniging veel watergebruik. Heineken heeft toegezegd om dit waterverbruik te verminderen, op al deze vlakken. Daarnaast is er een waterbeheerstrategie in werking gesteld die locaties identificeert in droge gebieden en deze beschermt. Het doel hiervan is het watergebruik in de agrarische keten te beïnvloeden.

De productie van kleding kost veel water. Voor de productie van één jeans is gemiddeld 8.000 liter water nodig. Lees hier meer.

Watervoetafdruk

Als bedrijf is het mogelijk een watervoetafdruk te maken om te meten hoeveel water er verbruikt wordt per product. De Amerikaanse koffiebrander Keurig Green Mountain heeft onlangs zo’n evaluatie van de gehele keten uitgevoerd. Het bedrijf kwam daarbij tot de conclusie dat het grootste gedeelte van de watervoetafdruk bestaat uit het regenwater dat wordt verbruikt door de groeiende koffiebessen.

Keurig Green Mountain is een van de weinige bedrijven die financiële prikkels biedt aan telers om hun waterbeheer te verbeteren. Verder heeft het bedrijf als doelstelling om een miljoen mensen te betrekken in hun productieproces om hun levensomstandigheden te verbeteren, met inbegrip van waterveiligheid en klimaatbestendigheid. Daarnaast is de koffieketen bezig met het ontwikkelen van projecten in Noord-Amerika om het evenwicht te herstellen tussen het gebruik van water voor de natuur en het gebruik van water voor de gemeenschap.

Het produceren van tarwe kost gemiddeld 1.827 liter water per kilo. Wat precies de watervoetafdruk van pasta is, is sterk afhankelijk van het land waar de tarwe verbouwd wordt. Pasta met Italiaanse tarwe heeft een watervoetafdruk van 1.410 liter water per kilo pasta terwijl pasta met Franse tarwe een watervoetafdruk van 590 liter per kilo heeft. Lees hier meer.

Waterbeheer strategie

Tot slot bestempelt Triodos Research Coca-Cola Hellenic Bottling Company als voorbeeld. CCHBC heeft een waterbeheerstrategie in werking gesteld die ervoor zorgt dat water op een zo efficiënt mogelijke manier gebruikt wordt. Ze recyclen water tijdens het productieproces en beschermen gebieden waar water stroomt. Daarnaast voorkomt CCHBC dat water vervuilt raakt en ze beschermt het leven in de zee. Ze riepen schoonmaakacties en recyclingprojecten in het leven.

Het jaar van de bodem is dus een moment om ook waterschaarste onder aandacht te brengen. Triodos Research houdt zich nu sinds een jaar bezig met dit thema en moedigt bedrijven aan om hun watervoetafdruk beter te begrijpen en met deze kennis een goed waterbeheersysteem in werking te stellen.

Triodos
Research

Met onze Private Banking activiteiten en een aantal Triodos beleggingsfondsen investeren wij in beursgenoteerde bedrijven. Alleen bedrijven die in hun branche duidelijk beter presteren dan hun concurrenten komen in aanmerking voor belegging. Triodos Research doet onderzoek naar de duurzaamheid van deze beursgenoteerde bedrijven.

Bekijk hier waar Triodos Research nog meer onderzoek naar doet.

Wat vind je van "De voetafdruk van water"?

Laat een reactie achter

Vul uw naam in

+ Toon alle 10 reacties

Jan van der Meer 3 jaar geleden

Ik blijf dit rare vergelijkingen vinden. Dat water wat je aan groeiende / bloeiende / producerende planten geeft gaat toch niet verloren? Dat wordt via de grond gewoon weer in het ecosysteem hergebruikt. Waarschijnlijk is extra doorspoeling in veel gevallen zelfs goed.
Enkel in woestijn gebieden / fossiel water / concurrentie met water voor menselijke consumptie zou je hier grotere vraagtekens bij moeten plaatsen.

Anders kan je al helemaal geen C02 meer kunnen compenseren met bomen…. dan zou je miljoenen liters water nodig hebben per boom C02 opslag..

reintje paijmans 3 jaar geleden

o a via de vele perfecte artikelen, publicaties van b v Arjen Hoekstra, Twente UU en Henk Donkers, Nijmegen UU ben ik mij pas echt bewust geworden van mijn Virtual Water Footprint. Dar verandert je gedrag in hoge mate. In mis bij Triodos nog artikelen over b v het gebruik van fossiel water, net zo eindig als andere delfstoffen. De waanzin van het waterverbruik in Las Vegas, waar in de woestijn zo nodig golfbanen moeten zijn of fonteinen, die eindeloos water verspillen. Om over het ondergronds wegpompen van het grondwater vanuit watervoerende lagen in Palestina naar Egypte en vanuit Mid west USA richting Californië en het niet ondertekenen van de internationale wateraccoorden door Egypte, China en Turkije. Maar ik vind dat Triodos een voorbeeld is voor duurzaam gedrag voor veel andere banken.

1

Ernst te Velde 3 jaar geleden

Wat ik in het betoog mis is de mogelijkheid van hergebruik van het water. Het gebruikte water gaat niet verloren maar wordt (natuurlijke wijze) gezuiverd in de aardlagen of (geforceerd)in de zuiveringsinstallaties.

WBoers 3 jaar geleden

De uitdaging is om water zuinige productie / verwerking methoden van landbouw producten te ontwikkelen en daar bovenop methoden om water te recyclen en het te hergebruiken. Ik koop wel eens ongewassen aardappelen bij de boer en ik zie dat het veel moeite en water kost om deze gewoon thuis schoon te maken. Wat mij betreft kan dit in aan febriek of bij de boer zelf gebeuren maar omdat zij dit op grtote schaal kunnen doen is het de moeite waard om in een slim water besaprend apparaat te investeren. Verder zouden we een tax kunnen overwegen voor producten die veel water nodig hebben om zodoende het consumeren van water verslindende produten te verminderen (denk eens aan vlees): Doe daar 21% water tax op en je koopt vanzelf minder vlees en de tax wordt gebruikt voor R&D & Innovatie.

Milan 3 jaar geleden

Goede zaak dit soort aandacht natuurlijk. Behalve waterbeheer en strategie zou er ook meer aandacht kunnen komen voor duurzame oplossingen als permaculture i.p.v. de ouderwetse monoculturen. The bigger picture.

MARIETTE JANSEN 3 jaar geleden

Coca-Cola Hellenic Bottling Company als voorbeeld??
Mogelijkerwijs doet genoemde CCHBC inderdaad iets heel bijzonders, maar wil Troidos aub onderzoeken of het niet een cover up is voor de vele ellendige Cola bedrijven all around the world, die op de grootst mogelijke schaal grondwater ‘stelen’ van de plaatselijke bevolking en bovendien grootschalige vervuiling ervan veroorzaken. Met alle ellendige gevolgen van dien. Ik schrik ervan Cola in uw voorbeelden tegen te komen. Het drankje is sowieso een van de meest ongezonde frisdranken die er bestaat. (suikerwater) I’m sorry to say. Niet een naam om je mee te associeren. Mariette Jansen

Reactie op MARIETTE JANSEN
Ina 3 jaar geleden

Het verbaast mij ook dat Triodos Cola als “goed” voorbeeld geeft. Dit is m.i. een zeer ongezond product wat niet mag bestaan.

Reactie op Ina
Frank 3 jaar geleden

Waarom is cola ongezond, vanwege de vele suikers? Wat veel mensen niet weten is dat cola net zoveel suiker bevat als een glas appelsap terwijl veel mensen vruchtensappen als ‘gezond’ beschouwen.

Sap bevat nog enige vitaminen (hoewel dat bij appelsap zeer minimaal is). Qua hoeveelheid suikers en gevaar voor overgewicht is cola niet veel slechter dan vruchtensap.

Reactie op Ina
Ina 3 jaar geleden

Kant en klare vruchtensappen zijn even slecht als cola. Triodos geeft dit niet als voorbeeld vandaar dat niet genoemd wordt.

P.Koornneef 3 jaar geleden

Ontdekkend


+ Toon alle 10 reacties