Om een gemiddelde reep chocola te produceren is 1.700 liter water nodig. Een gemiddeld kopje koffie kost 130 liter en voor een kilo rijst is 2.500 liter nodig (waterfootprint.org). Deze producten worden vaak gefabriceerd in landen waar water niet in overvloed is. Daarom vraagt Triodos Bank sinds vorig jaar van beursgenoteerde bedrijven een gezond waterbeheer na te leven. Wat betekent dit?

Bewust van waterschaarste

Een beter bewustzijn is een eerste stap. Maar 2% van je totale waterverbruik komt uit de kraan. Het grootste gedeelte van je ‘watervoetafdruk’ zit in de producten die je koopt. Zo kost het maken van een katoenen T-shirt net zoveel water als 55 douchebeurten en ook vlees is een grootverbruiker in de productie (www.nudge.nl).

Bedrijven hebben een belangrijke verantwoordelijkheid tegenover de lokale samenleving om te waarborgen dat burgers toegang hebben tot schoon drinkwater.
Rosl Veltmeijer, Triodos Research

Omdat de producten die we kopen de grootste verbruiker zijn, is het des te belangrijker om naar het waterbeheer van het bedrijfsleven te kijken. “Zoetwaterschaarste wordt een steeds groter probleem”, geeft Rosl Veltmeijer van Triodos Research aan. “Bedrijven hebben een belangrijke verantwoordelijkheid tegenover de lokale samenleving om te waarborgen dat burgers toegang hebben tot schoon drinkwater. Bovendien komt hun eigen productie in gevaar wanneer er geen drinkwater voorhanden is.”

Gemiddeld kost het 125 liter water om een appel te produceren. Voor een glas appelsap is 230 liter water nodig. Lees hier meer.

Vorig jaar stelde Triodos Research daarom minimumeisen op het gebied van watergebruik voor bedrijven die actief zijn in sectoren met een bovengemiddeld watergebruik om waterschaarste te voorkomen. Triodos Research eist dat bijvoorbeeld levensmiddelenbedrijven die grootgebruikers zijn van water, zich actief inzetten voor duurzaam watermanagement.

Het stellen van gebruiksdoelstellingen en het ontwikkelen van een goed waterbeheerbeleid zijn hier goede voorbeelden van. Veltmeijer: “Bedrijven kunnen hun productieproces zodanig inrichten dat zo min mogelijk gebruik wordt gemaakt van vers water. Zo heeft tapijtproducent Interface in haar Nederlandse fabriek een gesloten watersysteem geïntroduceerd, waarbij in het productieproces water steeds opnieuw wordt gebruikt en er helemaal geen vers water meer nodig is. AkzoNobel is ook een ander voorbeeld: dit bedrijf heeft als doelstelling om in 2015 in alle fabrieken een 100% duurzaam watermanagement systeem te introduceren.”

INTERNATIONAAL JAAR VAN DE BODEM
2015
2015 is het jaar van de bodem. De Verenigde Naties hebben hiermee als doel de noodzaak van het investeren in een gezonde bodem voor de toekomst onder aandacht te brengen. Naast onderwerpen als landroof en biodiversiteit, verdient ook waterschaarste hierbij de aandacht. Een gezonde en vruchtbare bodem bevat voldoende water.

Meer initiatieven

Het Sustainable Agriculture Initiative en het United Nations Global Compact’s CEO Water Mandate zijn twee initiatieven van de sector die waterbeheer aanmoedigen. De Nederlandse bierbrouwer Heineken heeft zich bij beide aangemeld. 95% van de dranken van Heineken bestaat uit water. Daarnaast vereist het telen van de gewassen, de productie van het bier en de reiniging veel watergebruik. Heineken heeft toegezegd om dit waterverbruik te verminderen, op al deze vlakken. Daarnaast is er een waterbeheerstrategie in werking gesteld die locaties identificeert in droge gebieden en deze beschermt. Het doel hiervan is het watergebruik in de agrarische keten te beïnvloeden.

De productie van kleding kost veel water. Voor de productie van één jeans is gemiddeld 8.000 liter water nodig. Lees hier meer.

Watervoetafdruk

Als bedrijf is het mogelijk een watervoetafdruk te maken om te meten hoeveel water er verbruikt wordt per product. De Amerikaanse koffiebrander Keurig Green Mountain heeft onlangs zo’n evaluatie van de gehele keten uitgevoerd. Het bedrijf kwam daarbij tot de conclusie dat het grootste gedeelte van de watervoetafdruk bestaat uit het regenwater dat wordt verbruikt door de groeiende koffiebessen.

Keurig Green Mountain is een van de weinige bedrijven die financiële prikkels biedt aan telers om hun waterbeheer te verbeteren. Verder heeft het bedrijf als doelstelling om een miljoen mensen te betrekken in hun productieproces om hun levensomstandigheden te verbeteren, met inbegrip van waterveiligheid en klimaatbestendigheid. Daarnaast is de koffieketen bezig met het ontwikkelen van projecten in Noord-Amerika om het evenwicht te herstellen tussen het gebruik van water voor de natuur en het gebruik van water voor de gemeenschap.

Het produceren van tarwe kost gemiddeld 1.827 liter water per kilo. Wat precies de watervoetafdruk van pasta is, is sterk afhankelijk van het land waar de tarwe verbouwd wordt. Pasta met Italiaanse tarwe heeft een watervoetafdruk van 1.410 liter water per kilo pasta terwijl pasta met Franse tarwe een watervoetafdruk van 590 liter per kilo heeft. Lees hier meer.

Waterbeheer strategie

Tot slot bestempelt Triodos Research Coca-Cola Hellenic Bottling Company als voorbeeld. CCHBC heeft een waterbeheerstrategie in werking gesteld die ervoor zorgt dat water op een zo efficiënt mogelijke manier gebruikt wordt. Ze recyclen water tijdens het productieproces en beschermen gebieden waar water stroomt. Daarnaast voorkomt CCHBC dat water vervuilt raakt en ze beschermt het leven in de zee. Ze riepen schoonmaakacties en recyclingprojecten in het leven.

Het jaar van de bodem is dus een moment om ook waterschaarste onder aandacht te brengen. Triodos Research houdt zich nu sinds een jaar bezig met dit thema en moedigt bedrijven aan om hun watervoetafdruk beter te begrijpen en met deze kennis een goed waterbeheersysteem in werking te stellen.

TRIODOS
RESEARCH
Met onze Private Banking activiteiten en een aantal Triodos beleggingsfondsen investeren wij in beursgenoteerde bedrijven. Alleen bedrijven die in hun branche duidelijk beter presteren dan hun concurrenten komen in aanmerking voor belegging. Triodos Research doet onderzoek naar de duurzaamheid van deze beursgenoteerde bedrijven.

Bekijk hier waar Triodos Research nog meer onderzoek naar doet.